صندوق‌ها، شتاب‌دهنده‌ها و کارگزاران مالی برای حمایت از همایش و فن بازار ملی سلامت پیشگام شدند

نشست مشترک کمیته اجرایی برگزاری چهارمین همایش و فن بازار ملی سلامت و نمایندگان صندوق‌ها، شتاب‌دهنده‌ها و کارگزاران مالی برای همکاری در برگزاری این رویداد ملی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری، در ابتدای این جلسه دکتر فریدی ضمن معرفی محورهای همایش و فن بازار ملی سلامت گفت: در چهارمین همایش و فن بازار ملی سلامت که ۲۰ و ۲۱ آبان ۹۷ برگزار می‌شود، هدف این است که دستاوردهای دانشگاهی به سمت نیاز جامعه و صنعت برود. قطعاً در این مسیر به کمک صندوق‌ها، شتاب‌دهنده‌ها و کارگزاران نیاز داریم. وی تصریح کرد: 25 مرکز رشد از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در بخش فن بازار شرکت خواهند کرد.
دکتر منظم مدیر توسعه فناوری دانشگاه ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع فعالان حوزه فناوری گفت: خوشحالم در بین یکی از بخش‌های مهم زنجیره اقتصاد دانش‌بنیان کشور هستم، امیدوارم حضور شما بر کیفیت برگزاری این رویداد بیفزاید. همایش بهانه‌ای است که تعامل بیشتری در حوزه‌های مختلف داشته باشیم. اهمیت این حضور ازاین‌جهت است که کارگزاران در حوزه سلامت با کل دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تعامل چهره به چهره می‌کنند و فرصتی مهیا است که با همه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و مراکز رشد ارتباط برقرار کنند. حضور شما در کنار ما به پژوهش‌ها جهت می‌دهد؛ اگر ببینیم طرح‌هایی را شما حمایت می‌کنید، به این معنی است که این طرح‌ها در بازار دارای اهمیت هستند و برای دانشگاه مهم است که بداند در مسیر تحقیقات باید به چه سمت باشد تا در راستای فناوری‌های موردنیاز جامعه هدایت شود.
 دکتر مؤذنی مدیر گروه تجاری‌سازی و دبیر فناوری همایش افزود: چیزی که باعث جذب شرکت‌های نوپا برای حضور در این همایش می‌شود، این است که بتوانند در فن بازار ایده‌های خود را به مجموعه‌ای از مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران ارائه کنند و به فروش برسانند. این چرخه باید در حیطه فناوری کشور فعال باشد و فن بازار قدم آخر از فرایند مسئله محور کردن پژوهش‌ها است. دفاتر انتقال تکنولوژی باهدف فعال کردن چرخه ارتباط صنعت و دانشگاه، با طراحی یک الگوی بومی برای ایجاد دفاتر و متناسب با قدمت راه‌اندازی دفتر انتقال تکنولوژی در سایر دانشگاه‌ها در سطح بین‌المللی، با ایجاد یک بستر و شبکه اطلاعاتی مطمئن این ارتباط را تقویت می‌کند. بخش مهمی از این دفتر را کارگزاران و سرمایه‌گذاران تشکیل می‌دهند و تکمیل‌کننده این چرخه هستند، چون دانشگاه مأموریتی به لحاظ اقتصادی و تجاری ندارد و نیاز به حمایت صندوق‌ها و سرمایه‌گذاران است، چراکه ایجاد چنین ارتباطاتی در دانشگاه و صنعت نیاز به یک سری از حمایت‌ها و مفاهیم اقتصادی دارد و این رسالت این دفتر سیاستگذاری، نظارت و اجرا است و لزومی ندارد که به‌طور مستقل کارگزاری ایجاد کند و می‌تواند از پتانسیل‌های صندوق‌های موجود بهره‌مند شود. برای تسهیل پروسه ارتباط دانشگاه و صنعت و کم شدن خطاها در ایجاد فرآیندها مسلماً نظرات و پیشنهادهای کارگزاران مؤثر خواهد بود.
دکتر طباطبایی مسئول بخش بین‌الملل دفتر ارتباط با صنعت در معرفی این بخش توضیح داد: با توجه به شرایط حاضر کشور، لازم است شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار بین‌الملل نیز متصل شوند، ازاین‌رو می‌توان از پتانسیل دانشجویان بین‌المللی تحصیلات تکمیلی استفاده کنیم که در جلساتی، ارزیابی بازار کشور خودشان را به آن‌ها آموزش خواهیم داد و می‌توانند در کشور خودشان سفیر فناوری باشند و برای شناخت بازار کشورشان به ما کمک کنند؛ ازاین‌رو در همایش نیز یک غرفه برای این بخش خواهیم داشت.
در ادامه نمایندگان صندوق‌ها و کارگزاران در سه محور حمایت مالی ایده‌ها، دفتر انتقال تکنولوژی و بازار بین‌الملل، نظرات خود را در مورد نحوه تعامل و همکاری در همایش و فن بازار مطرح کردند.
نمایندگان صندوق‌ها، شتاب‌دهنده‌ها و کارگزاران قول دادند که ضمن حضور فعال در همایش و حمایت معنوی از آن، در داوری ایده‌ها نیز مشارکت و از ایده‌های خوب و تیم‌های موفق حمایت مالی کنند. این مسئله نیز مطرح شد که چون صندوق‌ها چند گام جلوتر هستند، می‌تواند در فضای فن بازار نقش مشورتی در توسعه ایده‌ها داشته باشند. همچنین از استارتاپ های حوزه سلامت که بر بستر فناوری اطلاعات هستند به‌صورت شتاب‌دهی از طریق تیم سازی، فضای کاری و سرمایه‌گذاری حمایت کنند. نمایندگان پیشنهاد دادند می‌توانند دوره‌های آموزشی برای نحوه ارائه محصول به‌منظور جذب سرمایه‌گذار برای هسته‌های نوپا برگزار کنند و با توجه به پلان‌های صادراتی خود، برای حمایت محصولاتی که قابلیت ارائه به بازار بین‌المللی دارند از طریق دفتر انتقال تکنولوژی در درازمدت همکاری خواهند کرد.
دکتر منظم گفت: اولین کنسرسیوم شرکت‌های دانش‌بنیان که شامل ۱۴ شرکت دانش‌بنیان دانشگاه است و به نظر می‌آید که صندوق توسعه نوآوری و شرکت تعاونی که هدف آن توانمند‌سازی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است می‌تواند در حوزه سلامت تعامل زیادی در سطوح مختلف باهم داشته باشند و این توافق در همایش و فن بازار ملی سلامت رونمایی شود. صندوق‌ها برای تعامل با شرکت‌های تعاونی مانعی ندارند و صندوق می‌تواند به تعاونی به‌عنوان بخشی از فرایند ایده‌های محصول محور نگاه کند.
در پایان دکتر علیزاده اعلام کردند صندوق‌هایی که در فن بازار با فناوران و مراکز رشد همکاری کنند از حمایت‌های مالی، معنوی، سیاستی و دیگر مشوق‌ها بهره‌مند خواهند شد.
توضیح اینکه نمایندگان صندوق نوآوری و شکوفایی، شتاب‌دهنده دیموند، موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، کارگزار انتقال فناوری معاونت ریاست جمهوری (بازار منطقه‌ای استان قزوین)، شرکت حنان طب پارس، صندوق توسعه فناوری‌های نوین، صندوق پژوهش‌های مهندسی پزشکی، صندوق پژوهشی نوآوری تجهیزات پزشکی، صندوق پرشین داروی البرز و گروه سرمایه‌گذاران نیک‌اندیش کارایا در این جلسه حضور داشتند.
خبرنگار: سیده فاطمه جوادی

کلمات کلیدی
ناصر  فرجی
تهیه کننده:

ناصر فرجی