پنجمین جلسه برندسازی دانشگاه

مدیر روابط عمومی دانشگاه: برند خلق نمی‌شود، متولد می‌شود

دکتر ماشاءاله ترابی در پنجمین جلسه برندسازی دانشگاه با تأکید بر اینکه جذاب بودن یکی از ارکان مباحث برندینگ در جهان است گفت: هرچقدر بتوانیم بیشتر و بهتر ابعاد جذابیت را فرابگیریم و تبلیغ، آموزش و توسعه دهیم در این کار موفق‌تر عمل کرده‌ایم.

مدیر روابط عمومی دانشگاه در جلسه روز سه‌شنبه 27 خرداد 99 با بیان اینکه بخش‌های جدید برندسازی به‌زودی متولد می‌شوند و فعالیت خود را آغاز خواهند کرد گفت: برند خلق نمی‌شود، متولد می‌شود. برای تولد برند باید مقدماتی حاصل شود که یک بحث این است که برندی که وجود دارد چگونه متولد می‌شود زیرا تولد مجدد مثل بیدار شدن در روز است چون هر روزی که ما بیدار می‌شویم به معنای یک تولد جدید است و این تولد جدید فوق‌العاده مبارک است و این مبارکی باید به منصه ظهور برسد.
وی افزود: ما معمولاً برای تولد جشن می‌گیریم تا عظمت و شکوه آن را یادآوری کنیم. برای اینکه بتوانیم تولد برند را هر روز داشته باشیم و جشن بگیریم باید علاوه بر دو سؤال «ما چه هستیم» و «چه می‌خواهیم باشیم» دو سؤال دیگر که «چگونه است؟» و «چیست؟» را پاسخ دهیم.
دکتر ترابی با بیان اینکه برای رسیدن به جواب «چگونگی» باید بدانیم که اصولاً متخصصان ما در دانشگاه چه کسانی هستند و از چه تنوعی برخوردارند افزود: باید بدانیم این تنوع در چه وسعت جغرافیایی حضور دارد و دامنه خدمت آن در چه وسعتی نفوذ دارد. 
وی بحث دیگر را دانستن دقیق فعالیت‌های متخصصان دانشگاه عنوان کرد و گفت: ازآنجایی‌که تنوع زیادی از فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و درمانی در دانشگاه داریم اینکه بدانیم دقیقاً کدام فعالیت برجسته و متمایز است و کدام‌یک می‌تواند تفاوت ایجاد کند برای ما در برندینگ مهم است.
 
بدانیم این آینه چه چیزی را باید به نمایش بگذارد
مدیر روابط عمومی با بیان اینکه در عملکردمان می‌خواهیم آینه سازمان باشیم و مهم است که در این آینه چه چیزهایی باید دیده شود گفت: خود این آینه هم باید این خصوصیت را داشته باشد پس باید خودمان هم‌زمان در روابط عمومی این بازآفرینی را داشته باشیم و برای اینکه به‌عنوان روابط عمومی آینه مناسبی در سازمان باشیم لازم است بدانیم این آینه چه چیزی را باید به نمایش بگذارد.
وی افزود: سؤال اساسی دیگر این است که پروژه‌های حیاتی و کارهایی که در دانشگاه انجام می‌شود چه هستند زیرا ما در مستندسازی کرونا این همه تلاش می‌کنیم تا فقط یک پروژه را تعریف کنیم درحالی‌که در دانشگاه ما پروژه‌های مختلفی در حال انجام است. از پروژه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و درمانی گرفته تا پروژه‌های بزرگ توسعه‌ای که مشارکت‌های عظیم را در خودش هدایت می‌کند.
دکترترابی با اشاره به افتتاح خوابگاه در کوی دانشگاه در هفته‌ای که گذشت گفت: افتتاح این خوابگاه یک پروژه عظیم مشارکت‌های مردمی در قالب خوابگاه‌ها بود که تا الآن نظیر آن در کشور نبوده است و یا لااقل در 40 سال گذشته نظیر آن را نداشته‌ایم ما باید بتوانیم روی آن کار کنیم تا بدانیم مدل کار چه بوده تا افراد تشویق شوند که به سمت این کار بیایند.
 
جذابیت، یکی از ارکان مباحث برندینگ
دکتر ترابی با طرح این سؤال که ما چگونه می‌توانیم این مواردی را که گفتیم به‌صورت جذاب بیان کنیم و نمایش دهیم افزود: جذاب سازی بخش مهمی از فعالیت‌های ماست؛ در برندینگ اگر جذابیت وجود نداشته باشد همه فعالیت‌هایی که می‌تواند عمق تخصصی زیادی داشته باشد ابتر باقی می‌ماند برای همین خودمان هم باید جذاب باشیم و این جذاب بودن باید در همه ابعاد ما نمود داشته باشد؛ هم در رفتار و هم در ظاهر و نوع ارتباطات و باید برای آن مدل‌سازی کنیم.
وی ادامه داد: برای همین است که در بیمارستان از لباس فرم استفاده می‌کنند برای اینکه بتوانند یک جذابیت عمومی ایجاد کنند زیرا اگر قرار باشد هرکسی لباس مورد دلخواهش را بپوشد بیمار نمی‌تواند ارتباط مناسبی را در آن محیط برقرار کند و بر ترس و نگرانی و وحشتش اضافه می‌شود.
دکتر ترابی با تأکید بر اینکه جذاب بودن یکی از ارکان مباحث برندینگ در جهان است گفت: هرچقدر بتوانیم بیشتر و بهتر ابعاد جذابیت را فرابگیریم و تبلیغ، آموزش و توسعه دهیم در این کار موفق‌تر عمل کرده‌ایم.
وی یکی از اجزای مهم برندینگ در دانشگاه‌ها را راه‌اندازی کمپین‌ها (پویش ها) دانست و گفت: کمپین‌ها موضوع را جذاب می‌کند زیرا در یک مدت‌زمان مشخصی یک موضوع برجسته می‌شود و ابعاد آن به‌صورت جذاب بیان می‌شود و جمع می‌شود. موضوعی که بازمی‌ماند در برندینگ ضد خودش عمل می‌کند یعنی کاری که تاریخ نتیجه آن معلوم نیست و یا اینکه خروجی آن دیده نمی‌شود.
دکتر ترابی با بیان اینکه ما در کشورمان کمتر کمپین‌های از قبل برنامه‌ریزی‌شده داریم گفت: بیشتر پویش‌ها در کشور ما «یهویی» و «اتفاقی» است درحالی‌که در یک «برندینگ جامع» کمپین‌ها مبنا دارند یعنی گفته می‌شود ما کمپین پیشرفت دانشگاه علوم پزشکی را داریم که برآورد مالی آن 5 هزار میلیارد تومان در چهار سال است و بعد می‌گویند این عدد شامل این پروژه‌ها و این فعالیت‌هاست و این نتایج به ثمر می نشیند. در این کمپین خیلی زیبا بیان می‌شود که اگر این کار نشود چه خواهد شد؟ و بعد برای برگزاری جشنواره‌های مختلف برای معرفی کمپین و جذب مخاطبان در گروه‌های مختلف اقدام می‌کنند.
 
خوش‌نامی یک موضوع جدی است
دکتر ترابی گفت: اگر در فرهنگ خودمان نگاه کنیم خوش‌نامی یک موضوع جدی است و اگر الآن به آن برندینگ اطلاق می‌شود ممکن است بگویند سابقه ندارد درحالی‌که حتی در فرهنگ دینی ما صدقه جاریه موضوع جدی است که افراد به همین دلیل وقف می‌کنند و جالب است بدانید دانشگاه هاروارد بزرگ‌ترین وقف دنیاست و با وقف کنندگان اداره می‌شود.
وی افزود: من درگذشته به دنبال راه‌اندازی آزمایشگاه نوآوری در دانشگاه بودم زیرا یکی از کمپین‌های بزرگ هاروارد آزمایشگاه نوآوری است که در آنجا پروژه‌ها تعریف می‌شود و دانشجویان، مردم و صنعت در کنار هم هستند. این آزمایشگاه هم اهدایی است. فضای بزرگی است که افراد مثل یک کافی‌نت در گروه‌های مختلف از پیش تعیین‌شده می‌نشینند و از علایق و کارهایشان صحبت می‌کنند.


عرصه برندینگ، عرصه ای بزرگ پر از فعالیت و کار
مدیر روابط عمومی دانشگاه با تأکید بر اینکه یک عرصه بزرگ در مقابل روابط عمومی قرار دارد که پر از فعالیت و کار است افزود: ما باید بتوانیم هم اندیشه‌مان را بازآفرینی و هم سازمان‌دهی کنیم بنابراین تمام تلاشمان باید این باشد که تصویر مناسب از دانشگاه ایجاد کنیم که همان تصویر خوش‌نامی است و برای اینکه این تصویر را ایجاد کنیم باید اول تصویر لازم در ذهن ما به وجود بیاید؛ اینکه ما چه تصویری از همکارمان، کارمان و دانشگاهمان داریم. این تصویر خیلی مهم است و باید ادیت شود. این جلسات برای این است که این تصویر بازآفرینی شود و بر اساس آن بازآفرینی در تشکیلات و روش‌ها را داشته باشیم و بتوانیم فناوری و مهارت لازم را به دست بیاوریم.
وی بابیان اینکه در خوش‌نامی و برندینگ ثبات افراد مهم است گفت: ما می‌خواهیم مهارت لازم را منتقل کنیم وگرنه در اندر خم یک کوچه خواهیم بود.
 
اهمیت صمیمت و جدیت در برندینگ
دکتر ترابی صمیمت و جدیت را خیلی مهم دانست و گفت: رئیس دانشگاه ما صمیمت زیادی با گروه‌های مختلف دارد و این بخشی از فرآیند برندینگ است زیرا آقای دکتر کریمی بر اساس تجربه و مشاهداتش در مراکز موفق این صمیمیت را دیده و آن را در مرکز قلب تهران و دانشگاه منتشر کرده و می‌بینید که مرکز قلب تهران مشابه ای در کشور و منطقه ندارد و حتی در بیمارستان خصوصی هم این کیفیت خدمات را نمی بینیم زیرا تصویر مناسبی در ذهن ایشان خلق‌شده و هنرمندانه به منصه ظهور گذاشته است.
دکتر ترابی با بیان اینکه ما هم باید هنرمند باشیم افزود: در هنر چیزی شبیه بلور به وجود می‌آید که ضمن اینکه زیباست، شکننده هم هست بنابراین هم‌زمان باید در عین افزایش هنرمندی استحکام هم افزایش پیدا کند. قدرت صبر و تحمل باید بالا برود و باید بتوانیم لحظه‌لحظه ببخشیم. هرچقدر نتوانیم ببخشیم شکننده‌تر هستیم و هرچقدر ببخشیم قوی‌تر می‌شویم.
 
فرصت ها زمان‌دار نیست
وی با تأکید بر اینکه ما با یک فرصت عظیم روبرو هستیم که خیلی زمان‌دار نیست گفت: مثل همه‌چیزهای دیگر در این جهان در زندگی فرصت‌ها محدود است. باید انتخاب درست داشته باشیم و بعد هم بتوانیم از جبر خوب آن استفاده کنیم زیرا اگر انتخاب درست نداشته باشیم گرفتار جبر بد آن می‌شویم.
دکتر ترابی با اشاره به بحث نمادها گفت: همه کشورها یک پرچم دارند و سازمان‌های بزرگ یک آرم دارند مسئله جدی در دانشگاه ما این است که ما حدود 100 آرم در دانشگاه داریم که آن را روابط عمومی‌ها درست کرده‌اند. ما اول فکر می‌کردیم که باید با روسا حرف بزنیم اما بعد مشاهده کردیم که همین روابط عمومی‌ها آرم طراحی و پشت رئیس جانمایی کرده‌اند. علت این مسئله این است روابط عمومی می‌خواسته دیده شود و تنها راهش را این دیده که یک تمایز نمادی ایجاد کند که البته ضد خودش عمل کرده است پس ما باید مسیر دیده شدن را برای گروه‌های فراهم کنیم تا آن‌ها احساس تعلقی را که در نماد کلی دانشگاه هست را متجلی ببینند و بپذیرند که با نماد یکپارچه بهتر دیده می‌شوند و آن‌ها نخواهند با درست کردن آرم دیده شوند بنابراین باید ابزار و شرایط لازم برای دیده شدن افراد و گروه‌ها را فراهم کنیم.
در ادامه جلسه هر یک از اعضای نظرات خود را بیان کردند و ضمن بررسی نقشه راه مسئولیت هر یک از اعضا در کمیته‌های مختلف مشخص شد.
 
مهدی  گلپایگانی
تهیه کننده:

مهدی گلپایگانی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *