معاون بین الملل دانشکده طب ایرانی: هدف وزارت بهداشت، معرفی بین‌المللی طب ایرانی و جهانی شدن آن است

دکتر امیرهومن کاظمی امضای تفاهم‌نامه همکاری در حوزه طب سنتی بین دو کشور ایران و چین را نشانه درایت و حسن توجه وزیر بهداشت، به توسعه علمی طب سنتی در کشور دانست.

به گزارش روابط عمومی دانشکده طب ایرانی، دکتر امیرهومن کاظمی معاون بین الملل دانشکده طب ایرانی و مشاور بین‌الملل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ضمن ابراز خوشحالی از این اتفاق بزرگ و امضای تفاهم‌نامه همکاری در حوزه طب سنتی در سطح وزیر بهداشت که برای اولین‌بار در تاریخ وزارت بهداشت ایران انجام شد، گفت: هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم برای بازديد از بيمارستان طب سنتی پکن و تهیه تفاهم‌نامه همكاری در حوزه طب سنتی بین دو كشور ایران و چین، از ماه‌ها پیش در دفتر طب ایرانی، با حمایت دکتر محمود خدادوست، مشاور محترم وزیر و مدیر کل این دفتر، آغاز شد و با همکاری و حمایت دکتر محسن اسدی لاری، قائم‌مقام محترم وزیر در امور بین‌الملل برای صحبت با طرف چینی و امضای تفاهم‌نامه و تلاش و پيگيری‌های بسیار و با وجود مشکلات فراوان موجود، تفاهم‌نامه در آخرین لحظات مورد توافق طرفین قرار گرفت و با حسن نظر وزیر محترم بهداشت، امضا شد.
وی افزود: امیدواریم با حمایت‌های هر چه بیشتر وزیر محترم و تلاش تمامی دست‌اندرکاران و متخصصان طب ایرانی، شاهد توسعه علمی و منطقی طب ایرانی و تلفیق آن با طب رایج در کشور باشیم و بیش از پیش در راستای معرفی بین‌المللی طب ایرانی و جهانی شدن آن قدم برداریم.
معاون بین الملل دانشکده طب ایرانی با اشاره به اینکه بیمارستان «گوآنگ آن من»، بزرگ‌ترین بیمارستان تخصصی طب سنتی کشور چین است که در مرکز شهر پکن قرار دارد، گفت: در این بیمارستان، تمام تخصص‌ها و بخش‌های طب رایج از زنان و اطفال گرفته تا پوست، سرطان و...، به صورت تلفیقی با طب رايج وجود دارد و به عنوان مثال، در بخش مغز و اعصاب، پزشکان طب سنتی علاوه ‌بر داشتن تحصیلات آکادمیک طب سنتی چینی، در زمینه بيماري‌های مغز و اعصاب در طب كلاسيك نیز متخصص هستند.
دکتر کاظمی همچنین از وجود آزمایشگاه‌های پیشرفته تحقیقاتی و داروخانه‌های گیاهی در بیمارستان‌های تخصصی طب سنتی چین خبر داد و افزود: در هر بیمارستان چین سه نوع داروخانه وجود دارد که یکی به ارائه محصولات طب نوین و داروهای شیمیایی می‌پردازد، یکی ارائه‌دهنده محصولات و فرآورده‌های طب سنتی به صورت قرص و کپسول است و دیگری، گیاهان دارویی را به شکل گیاه طبیعی عرضه می‌کند و در واقع آن چيزي كه ما به عنوان عطاری می‌شناسيم، در چین در دل داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها فعالیت می‌کند.
مشاور بین الملل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت ضمن ابراز خوشحالی از اینکه وزیر بهداشت در بازدید از این بیمارستان به عنوان یکی از صدها بیمارستان تخصصی طب سنتی کشور چین، با پیشرفت‌هایی که طب سنتی و ادغام آن با طب رایج در این کشور پیدا کرده، آشنا شده است، گفت: امیدواریم این بازدید وزیر محترم، با حسن توجه، درایت و علاقه‌ای که ایشان به توسعه علمی طب سنتی در کشور دارند، بتواند در تبادل تجربیات دو کشور کمک‌کننده باشد و به امید خدا ما هم در آينده‌ای نه‌چندان دور، شاهد راه‌اندازی بيمارستان‌ها يا بخش‌های تخصصی طب ايرانی در کشور باشيم.
این استاد دانشگاه پکن در ادامه، با اشاره به روش‌های عرضه گیاهان دارویی در کشور چین، گفت: در یکی از روش‌ها، گیاه طبیعی را با ارائه آموزش‌های لازم و بر اساس نسخه پزشک عرضه می‌کنند که خود بيماران آن را در منزل به صورت دم‌کرده يا جوشانده درآورده و مصرف می‌کنند. در روش دیگر، نسخه گياهی تجويز شده توسط پزشك، توسط دستگاه‌های مکانیزه و به شکل کاملا پیشرفته، به شکل جوشانده و دم‌کرده و محلول درآمده و در بسته‌بندی‌های استاندارد، چیزی شبيه بسته‌بندی‌های آب‌ميوه‌ها، عرضه می‌شوند که ويژگی آن، سهولت مصرف توسط بيمار است.
وی افزود: در چند سال اخیر و بعد از حدود ۳۰ سال تحقیق و بررسی و سرمایه‌گذاری، روش دیگری به نحوه عرضه گیاهان دارویی در کشور چین افزوده شده که در آن، با دستگاه‌های بسیار پیشرفته و نرم‌افزارهای خاص کامپیوتری، پودر گیاهان و فرمول‌های گیاهی را با هم ترکیب کرده و به شکل شاسه تحویل بیمار می‌دهند که علاوه ‌برآن که حمل و نقل ساده‌ای دارد، به لحاظ بهداشتی و کیفیت نیز در درجه بالایی قرار داشته و به سبب آنکه تنها لازم است در آب گرم حل شده و میل شود، روش مصرف ساده‌ای نیز دارد.
معاون بين الملل دانشكده طب ايرانی، سپس به شرح وضعیت طب سنتی در کشور چین پرداخت و گفت: در کشور چین، طب سنتی حدود ۴۰-۳۵ درصد خدمات پزشکی را در بر می‌گیرد و علاوه‌ برآن که در تمام بیمارستان‌های طب رایج این کشور، حتما بخش و درمانگاه‌های طب سنتی وجود دارد، حدود ۶ هزار کلینیک تخصصی و بیمارستان‌های تخصصی طب سنتی نيز در چین وجود دارد که همه، اطلاعات خود را از طریق یک پایگاه اطلاع‌رسانی، با سازمان طب سنتی كشور چين به اشتراک می‌گذارند.
وی افزود: طب سنتي در كشور چين، زير نظر سازمان ملی طب چينی اداره می‌شود كه رييس اين سازمان توسط وزير بهداشت تعيين شده و هم‌سطح معاون وزير است.
دکترکاظمی با بیان اینکه در کشور چین، پوشش بیمه‌ای طب سنتی مانند طب رایج است، افزود: در چین استفاده از طب سنتی یا رایج یا ترکیبی از هر دو، به لحاظ پوشش بیمه یکسان است، ضمن این که بسیاری از پزشکان طب رایج ممکن است بیماران را به پزشکان طب سنتی ارجاع دهند و پزشکان طب سنتی نیز علاوه‌ برآن که با طب رایج آشنایی دارند و توصیه‌های این طب را نیز ارائه می‌دهند، بیماران را در موارد نیاز به انجام درمان تخصصی‌تر، به متخصصان طب رایج ارجاع می‌دهند.
وی با تأکید بر اینکه این نحوه ارائه خدمات در کشور چین باعث شده طب تلفیقی که شعار سازمان جهانی بهداشت است، به نحو مطلوبی اجرا شود که نتیجه آن، رضایتمندی بیمار و ارتقای کیفیت خدمات سلامت است، گفت: در سال گذشته نیز قانون ملی خدمات طب سنتی، با هدف حمایت و توسعه علمی طب سنتی در کشور چین تصویب شد که تأکید آن بر ارتقای آموزش، پژوهش و خدمات درمانی طب سنتی در این کشور است.
معاون بین الملل دانشکده طب ایرانی، وجود 40 تا 50 دانشگاه طب سنتی و صدها مؤسسه رسمی و مراکز آموزشی طب سنتی را به عنوان دیگر ویژگی کشور چین برشمرد و افزود: همه این دانشگاه‌ها و مراکز، در هماهنگی با وزارت آموزش و سازمان ملی طب سنتی چین، وظیفه آموزش و پژوهش را به عهده دارند.
نایب‌رییس فدراسیون جهانی طب سوزنی در خصوص اهمیت پژوهش در خصوص مكانيسم و اثربخشي طب سوزنی و طب سنتی در دانشگاه‌های کشور چین، گفت: یکی از مواردی که در چین بسیار به آن توجه می‌شود، فعالیت‌های پژوهشی و انجام مطالعات، نه‌تنها به صورت بالینی، بلکه انجام مطالعات حیوانی و علوم پایه در زمینه مکانیسم طب سوزنی و گیاهان دارویی است و همه دانشگاه‌های طب سنتی در كشور چين وظيفه دارند تحقيقات و پژوهش‌های پايه يا بالينی را به منظور فراهم كردن شواهد علمی در زمینه مكانيسم و اثربخشی طب سوزنی و طب سنتی انجام دهند.
دکتر کاظمی افزود: دانشگاه طب سنتی پكن با دارا بودن سه بيمارستان تخصصی و تعداد زيادی آزمايشگاه تحقيقاتی، یکی از این دانشگاه‌ها است و به عنوان نمونه در بيمارستان «دنگ ژيمن» پكن٬ مراكز تحقيقات قلب و عروق، بيماری‌های سالمندان، مغز و اعصاب، بيماری‌های گوارشی و ... وجود دارد.
وی در ادامه به نقش فرهنگستان طب سنتی در کشور چین اشاره کرد و گفت: فرهنگستان طب سنتی در کشور چین نيز با داشتن چندین بیمارستان تخصصی از جمله بیمارستان «گوآنگ آن من» پكن و مراكز تحقيقاتي تخصصی طب سنتی که تعدادی از آنها همکار سازمان جهانی بهداشت هستند، نقش مهمی را در مدیریت انجام پروژه‌های تحقیقاتی بازی می‌کند.
مشاور بین‌الملل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه طب ایرانی دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی است، افزود: تا به امروز هرگاه در همایش‌ها و نشست‌های رسمی ملی و بین‌المللی کشور چین برای ارائه مقاله حضور یافته‌ام، چند دقیقه‌ای از وقت خود را به معرفی طب ایرانی اختصاص داده‌ام که با استقبال بسیار متخصصان چینی و دیگر كشورها مواجه شده و اين نشان از علاقه‌مندی زیاد آنان به کسب اطلاعات و آشنایی بیشتر با طب ایرانی است.
دکتر کاظمی با بیان اینکه طب ایرانی به ویژه در مناطق غربی کشور چین از جمله استان «سین کیانگ» و «چینگ های» که غالبا مسلمان هستند، کاملا شناخته شده است و طب بومی این مناطق که به آن طب «اويغوری» گفته می‌شود، ترکیبی از طب ایرانی و چینی است، گفت: طب ایرانی در نقاط مختلف دنیا با اسامی مختلفی شناخته می‌شود، از جمله در هند که آن را به نام «طب یونانی» می‌شناسند و امیدواریم با تلاش همه دست‌اندرکاران و متخصصان، استفاده‌کنندگان از این مکتب غنی طبی، با ریشه و منبع آن که کتب دانشمندان ایرانی از جمله ابن سینا است، بیشتر آشنا شوند.

خاطره  فهیمی
تهیه کننده:

خاطره فهیمی