معرفی و گزارشی از عملکرد آزمایشگاه پیش بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران

آزمایشگاه پیش بالینی با حضور دکتر سورنا، ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر کمال خرازی، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی و دکتر علی جعفریان، رئیس وقت دانشگاه علوم پزشکی تهران روز یکشنبه 18 تیرماه 1396 افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

 این آزمایشگاه با رويکرد نظام نوآوري و برنامه‌ریزی براي دستيابي به مرجعيت علمي در علوم، فنون و ارائه خدمات پزشکي و تبديل ايران به قطب پزشکي منطقه آسياي جنوب غربي و جهان اسلام و با هدف انجام مأموریت‌های نوين در راستاي پاسخ گوئی به بخشي از نيازهاي پژوهشي و فن‌آوری کشور در حوزه ايجاد زیرساخت تصويربرداري از حيوانات کوچک ايجاد شده است.
25 مردادماه 1396 وزیر بهداشت از آزمایشگاه پیش بالینی دانشگاه علوم پزشکی بازدید کرد و مورد استقبال ایشان قرار گرفت. در این جلسه بر اهمیت تأسیس تعداد زیادی از این نوع آزمایشگاه‌ها در سطح کشور تأکید شد.
آزمایشگاه پیش بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران شامل بخش‌های، تصویربرداری میکرو پت (Micro-PET)، تصویربرداری میکرو اسپکت (Micro-SPECT)، تصویربرداری اپتیکال شامل دو دستگاه FMT و FlouVision، آزمایشگاه شیمی غیر رادیواکتیو، آزمایشگاه شیمی رادیواکتیو، بخش جراحی حیوانات کوچک، آزمایشگاه ارسال، ذخیره‌سازی و پردازش تصاویر پیش کلینیکی، سایت نگهداری حیوانات، بخش تصویربرداری میکرو سی تی (Micro-CT)، بخش تصویربرداری میکرو التراسوند (Micro-Ultrasound) است که این بخش به‌زودی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
با توجه به اهمیت تحقیقات پیش بالینی و نیاز فراوان محققان این حوزه در رشته‌های مختلف، در آغاز فعالیت آزمایشگاه ارائه خدمات با استقبال خوبی مواجه شده به‌طوری‌که درمجموع 35 پروژه در این مدت انجام شده که ماحصل آن انجام 124 آزمایش است. اين آزمایش‌ها شامل تصويربرداري با سیستم‌های PET، SPECT، CT و اپتيك است.
این آزمایشگاه آماده پذیرش پروژه‌ها و همکاری با همه پژوهشگران حوزه‌های بالینی است.
گزارش کامل را در لینک  مشاهده بفرمایید.

 

 

 

کلمات کلیدی
مهدی  گلپایگانی
تهیه کننده:

مهدی گلپایگانی