• تاریخ: 1404/07/14 - 08:39
  • بازدید : 142
  • زمان : 1 دقیقه

مقایسه دو روش آموزشی در مدارس برای ارتقای آگاهی دانش‌آموزان درباره صدمات دندانی

پژوهشی نوین در دانشکده و پژوهشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران نشان داد که مداخلات آموزشی از طریق فلش‌کارت و بروشور می‌تواند نقش مؤثری در ارتقای آگاهی و بهبود عملکرد دانش‌آموزان درباره صدمات تروماتیک دندانی ایفا کند؛ یافته‌ای که می‌تواند الگویی عملی برای آموزش‌های پیشگیرانه در مدارس ابتدایی باشد.


به گزارش روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری، طرح تحقیقاتی با عنوان «بررسی اثر دو روش مداخله آموزشی بر آگاهی و عملکرد خوداظهار دانش‌آموزان ۱۰ تا ۱۳ ساله مقطع ابتدایی در رابطه با صدمات تروماتیک دندانی در شهر تهران در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱» توسط دکتر سمانه رازقی، دانشیار گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، اجرا و در سال‌های ۱۴۰۳-۱۴۰۴ خاتمه یافته است.

این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی دو روش آموزشی فلش‌کارت و بروشور بر سطح آگاهی و عملکرد دانش‌آموزان انجام شد. یافته‌ها نشان می‌دهد که اجرای چنین آموزش‌هایی می‌تواند به کاهش بروز صدمات دندانی (پیشگیری اولیه) و کاهش عوارض ناشی از آن‌ها (پیشگیری ثانویه) منجر شود.
دکتر رازقی در بیان پیام کلیدی پژوهش اظهار داشت: «با توجه به شیوع بالای صدمات تروماتیک دندانی در میان نوجوانان، آموزش هدفمند نقش بسیار مهمی در افزایش آگاهی و بهبود عملکرد آنان دارد. استفاده گسترده از این روش‌ها در مدارس می‌تواند تأثیر چشمگیری در ارتقای سلامت دهان و دندان کودکان و نوجوانان داشته باشد.»
از جمله دستاوردهای اصلی پژوهش می‌توان به دو مورد اشاره کرد:
افزایش آگاهی و عملکرد دانش‌آموزان در مواجهه با صدمات دندانی
فراهم کردن الگویی کاربردی برای آموزش‌های پیشگیرانه در مدارس ابتدایی
این نتایج علاوه بر دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان، می‌تواند برای معلمان، مراقبین سلامت مدارس، دندانپزشکان و سیاست‌گذاران حوزه سلامت نیز کاربردی باشد.
دکتر رازقی پیشنهاد کرد در مطالعات آینده، اثربخشی بلندمدت مداخلات آموزشی با پیگیری‌های چندماهه بررسی شود و شیوه‌های نوین مانند اپلیکیشن‌های تعاملی یا آموزش مبتنی بر واقعیت افزوده با روش‌های سنتی مقایسه گردد.
برای اجرای گسترده‌تر این برنامه‌ها، حمایت وزارت آموزش و پرورش در گنجاندن آموزش‌ها در برنامه‌های درسی و حمایت وزارت بهداشت در طراحی دستورالعمل‌های استاندارد ضروری عنوان شد.
علاقه‌مندان و پژوهشگران برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند از طریق ایمیل s-razeghi@tums.ac.ir یا شماره تلفن ۰۲۱۸۸۰۱۵۹۶۰ با دکتر سمانه رازقی در ارتباط باشند.کد طرح:58235

  • کد خبر : 306017
سعید علیخانی
تهیه کننده:

سعید علیخانی