• تاریخ: 1398/11/25 - 00:00
  • بازدید : 261
  • زمان : 4 دقیقه

کارگاه دانش‌افزایی استادان دانشکده توان‌بخشی/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین عیسی زاده: تمام تلاش انبیا الهی ایجاد بینش توحیدی در مردم است

روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي تهران: مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه در اولين جلسه كارگاه دانش‌افزايي استادان دانشكده توان‌بخشي، به بيان نكاتي در خصوص اخلاق توحيدي پرداخت.

گالري عكس
به گزارش روابط عمومي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه، در ابتداي اين جلسه كه از ساعت 14 روز سه‌شنبه 5 خرداد 94 و به همت مديريت هم‌انديشي استادان نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري و رابط هم‌انديشي استادان دانشكده توان‌بخشي برگزار شد، آياتي از كلام‌الله مجيد تلاوت شد. سپس حجت‌الاسلام‌والمسلمين دكتر عيسي زاده، مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه به بيان شاخصه‌هاي اخلاق توحيدي پرداخت.

ديدگاه متفاوت مكاتب در تربيت انسان
عضو هيئت‌علمي مركز تحقيقات علوم قرآن، حديث و طب دانشگاه علوم پزشكي تهران با بيان تفاوت ديدگاه‌هاي مكاتب مختلف به بحث تربيت انسان؛ گفت: هر مكتبي با توجه به نوع نگاهي كه به انسان دارد، سبك تربيتي خود را براي انسان معرفي مي‌كند؛ به‌عنوان‌مثال در مكاتب اومانيستي، حد اعلاي تربيت، انساني كردن مفاهيم است، اما اسلام ضمن احترام به مفاهيم انساني، دنيا و مسائل مادي را براي انسان كم مي‌داند و تلاش دارد با تربيت درست انسان، او را به ذات حقيقي و الهي‌اش نزديك كند.

توحيد سنگ بناي اعتقادات هر فرد است

مسئول نهاد در ادامه گفت: به تعبير علامه طباطبايي، توحيد، اصلي‌ترين و مهم‌ترين ركن در اعتقادات هر فرد به شمار مي‌آيد و اگر مسئله توحيد براي فردي حل شود، تمامي مشكلات او در مباحث اعتقادي حل خواهد شد.
وي افزود: ازاين‌روست كه تمام تلاش انبيا الهي، معطوف ايجاد يك بينش توحيدي در انسان‌هاست است.

مراتب توحيد
عضو هيئت‌علمي مركز تحقيقات علوم قرآن، حديث و طب دانشگاه علوم پزشكي تهران با اشاره به اينكه براي توحيد 4 مرتبه مختلف وجود دارد گفت: مرتبه اول، توحيد اعتقادي است كه بامطالعه علم حصولي و تفكر به دست مي‌آيد و تقليد در اين مرتبه توحيد از كسي پذيرفته نيست و هر فردي بايد به لحاظ اعتقادي خود به وحدانيت حضرت باري‌تعالي پي ببرد. مرتبه دوم توحيد، مرتبه عملي است كه شامل توحيد در عبوديت و توحيد در استعانت است كه در اين مرتبه در عبادت و در اعتقادات بايد خود را نشان دهد و در اثر اين مرتبه، فلسفه عبادات براي او ارزشمند مي‌شود و اگر انسان از مرتبه اعتقادي به مرتبه عملي برسد، معلوم مي‌شود كه مسئله توحيد براي او حل‌شده است.
وي افزود: مرتبه سوم توحيد، مرتبه نفساني است كه شامل توحيد در توكل، توحيد در خوف و خشيت، توحيد در رجاء و توحيد در محبت مي‌شود كه در مورد توكل نكته قابل توضيح اين است كه انسان وظيفه خود را به‌طور كامل انجام دهد و نتيجه كار را به خدا واگذار كند. مرتبه نهايي توحيد هم، مرتبه شهودي توحيد است كه انسان به درجه‌اي مي‌رسد كه همه شئون عالم را متعلق به خدا مي‌بيند.

قرآن كريم، منبع اصلي شيوه تربيتي اسلام
حجت‌الاسلام‌والمسلمين عيسي زاده با يادآوري شرايط تربيتي و اخلاقي حاكم در دوران جاهليت گفت: براي كساني كه دستي در بحث تربيتي دارند، واقعاً جاي پرسش است كه تحت چه شرايط و با چه ابزاري در مدت حدود 20 سال، آن جامعه بدوي، صاحب يكي از بهترين فرهنگ‌هاي تاريخ بشريت مي‌شود.
وي افزود: شهيد آيت‌الله صدر توصيه مي‌كند براي دريافت نظام تربيتي اسلام مي‌بايست قرآن را به ترتيب نزول آيات آن مطالعه كنيم. همچنين در كنار مطالب تربيتي قرآن، حسن خلق حضرت ختمي‌مرتبت (صلي‌الله عليه و آله) كه خداوند متعال از آن تعبير به «خُلق عظيم» مي‌فرمايد تأثير بسزايي در نظام تربيتي جامعه مسلمين داشته است.

براي تربيت شاگردان بايد همراه آنان بود
مسئول نهاد در خاتمه سخنان خود با اشاره به تفاوت مفهوم «تعليم» و «تربيت»، گفت: در بحث آموزش ما با دو مفهوم تعليم و تربيت مواجه هستيم و برخلاف تعليم كه بيشتر به‌صورت آدرس دادن معنا مي‌شود، تربيت نياز به همراهي دارد و طي فرآيند تربيت، استاد شاگرد را تا رسيدن به مقصد همراهي مي‌كند؛ ازاين‌روست كه خود استاد نيز بايد با اين مسير آشنايي داشته باشد و مراتبي از آن را طي كرده باشد و ارزش اصلي استاد در همين وجه مربي بودن اوست.
توضيح اينكه سلسله جلسات دانش‌افزايي استادان دانشكده توان‌بخشي در قالب 16 ساعت آموزشي برنامه‌ريزي‌شده است كه جلسه دوم اين كارگاه، با موضوع اخلاق حرفه‌اي و با حضور دكتر اصفهاني، سه‌شنبه 12 خرداد 94 در اين دانشكده برگزار خواهد شد./ق

 

  • کد خبر : 52589
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
تهیه کننده:

مدیر سیستم