حال و هوای بیمارستان شریعتی در مواجهه با کرونا ویروس

از ویروس کرونا جدید نترسید، اما کاملا هشیار باشید!

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران به منظور جلوگیری از وحشت بیهوده‌ای که درباره کرونا در مردم ایجاد شده، اقدام به معرفی این بیماری و فعالیت کادر درمانی بیمارستان دکتر شریعتی در این زمینه کرده است.

ویروس کرونا این روزها افکار زیادی را درگیر خود کرده است. این ویروس‌ها موجودات جدیدی نبوده و پیش از این نیز قربانیان زیادی گرفته بودند، اما به تازگی، نوع جدید و جهش یافته‌ای از آن‌ها سر و کله‌اش در شهر ووهان چین پیدا شده است. کرونا در اصل نام خانواده‌ای از ویروس‌ها است، به طوری که از بیماری سرماخوردگی عادی تا بیماری بسیار خطرناک سارس را در بر می‌گیرد. اکثر افراد در طول زندگیشان به ویروس‌ کرونا مبتلا می‌شوند که معمولا منجر به بیماری‌های خفیف تا نیمه شدید شبکه تنفسی فوقانی می‌شود.
به نظر می رسد تصویر رسانه‌ای و اجتماعی کرونا به مراتب بزرگ‌تر، مبهم‌تر و هراسناک‌تر از خود ویروس و بیماری برآمده از آن شده است. از این رو روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران به منظور جلوگیری از وحشت بیهوده‌ای که درباره کرونا در مردم ایجاد شده، اقدام به معرفی این بیماری و فعالیت کادر درمانی بیمارستان دکتر شریعتی در این زمینه کرده است.
همکاری بیمارستان شریعتی با مراکز معین
دکتر مسعود رفعتی، مدیر بیمارستان شریعتی، با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این مرکز گفت: پیش از ارسال پروتکل کشوری و همزمان با انتشار اخبار کرونا ویروس در رسانه ها، بیمارستان شریعتی اقدام به راه اندازی تریاژ دو لایه کرد تا از این طریق بتواند بیماران معمولی را از مواجهه با بیماران علامت دار تفکیک نماید. همچنین آموزش ها و توصیه های بهداشتی به گروه های مختلف آغاز شد.
مدیر بیمارستان شریعتی، از پزشکان و پرستارانی که برای کنترل این بیماری در بیمارستان شریعتی و دیگر مراکز معین همکاری داشته اند قدردانی کرد و گفت: دکتر افهمی، فرمانده علمی و صاحب صلاحیت در کنترل عفونت هستند و وجود چنین افرادی در بیمارستان غنیمت است.
وی از ساخت کلیپ های آموزشی خبر داد و تصریح کرد: همچنین دستورالعمل ها و آموزش های لازم به کادر درمانی و گروه های فراگیر داده شده است.
مقابله با ترس های غیر عقلانی
دکتر شیرین افهمی، دبیر علمی کمیته کنترل عفونت بیمارستان شریعتی، به منظور رفع نگرانی از مردم، به معرفی این ویروس و نحوه انتشار آن پرداخت و گفت: ویروس کرونا از سال های قبل وجود داشته و اکنون به خاطر تغییر مرام، میزان واگیری از آن افزایش یافته است. ویروس کرونا همچون هر ویروس تنفسی دیگر، مشی خوش خیمی دارد و همچون بیماری های دیگر تنفسی در اکثر موارد خود محدود شونده هستند. تنها در مواردی که افراد دارای بیماری های زمینه ای هستند، فرم شدت یافته در آنها بروز می یابد.
وی به انواع مختلف ویروس های تنفسی با تظاهرات مختلف اشاره کرد و گفت: لزوما هر فردی با علایم سرماخوردگی، به کرونا مبتلا نشده است. دسته ای از این ویروس ها با آب ریزش بینی و عسطه و سرفه همراه هستند که خیلی زود از بین می روند. برخی نیز با گرفتگی صدا و گلو درد همراه هستند و برخی دیگر همچون آنفلوآنزای B با تب، درد بدن و علایم گوارشی بروز می یابند. ویروس کرونا نیز در 80 درصد موارد خود محدود شونده است و تنها در برخی موارد که علائم تنفسی آنها تشدید می شود نیاز به بستری در مراکز درمانی وجود دارد لذا از مردم می خواهم ترس غیر عقلانی از ویروس را کنار بگذارند و تنها با رعایت اصول بهداشتی و شستن دست ها از ابتلا به آن پیش گیری نمایند.
دکتر افهمی، از تعیین تکلیف بیماران هنگام مراجعه خبر داد و افزود: اگر بیمار علایم کرونا را نداشته باشد با ارائه جزوات آموزشی ترخیص می شود و درصورتی  که بیماری های زمینه ای و یا علائم تنفسی شدید داشته باشد، بر اساس شدت بیماری در بخش هایی که برای این کار آماده شده است تحت مراقبت قرار می گیرد.
دبیر علمی کمیته کنترل عفونت بیمارستان شریعتی، همکاری بین بخشی در بیمارستان شریعتی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: بار بیماران بر دوش همه گروه ها است. متخصصین عفونی، پرستاری، تریاژ، طب اورژانس، داخلی و همچنین متخصصین ریه بسیار در کنترل و مدیریت این بیماری همکاری داشته اند. خوشبختانه همکاران با ین ویروس به صورت عقلانی برخورد کرده اند و حتی متخصصین ریه به عنوان پیش قراولان بیمارستان، اعلام آمادگی برای امداد رسانی در سطح وسیع را مطرح کرده اند.
وی انتشار برخی اخبار در شبکه های اجتماعی را موجب رعب و وحشت در مردم دانست و گفت: وحشت ناشی از این اخبار موجب استفاده ناصحیح از ماسک شده و از سوی دیگر بازاری برای سودجویان ایجاد کرده است؛ انتشار این اخبار منابع الکل و ماسک را کم کرد و تولید غیر استاندارد ماسک را افزایش داد، در حالی که اگر همچون کشورهای دیگر به توصیه های سازمان بهداشت جهانی توجه می کردیم، با چند کار ساده همچون دست شستن و عدم تماس فیزیکی می توان بر انتشار کرونا غلبه کرد.
دبیر علمی کمیته کنترل عفونت بیمارستان شریعتی، استفاده از یک ماسک در طول روز و تماس مداوم دست برای جابجایی آن در صورت را عاملی برای انتشار بیشتر ویروس دانست و گفت: استفاده از ماسک و الکل برای همکاران بخش بهداشت و درمان به منظور تسریع در خدمت رسانی توصیه می شود و مردم می توانند تنها با شستن دست ها، رعایت فاصله، عدم تماس فیزیکی و کاهش سفرهای غیر ضرور از انتقال بیشتر ویروس پیش گیری نمایند.
دکتر افهمی، انجام آزمایش های اختصاصی کرونا را غیر ضرور عنوان کرد و افزود: در ابتدای انتشار این ویروس، با تست افراد مشخص می کنیم که آیا این ویروس وارد کشور شده است یا خیر، پس از آن نیازی به انجام این تست نیست. مابقی تست ها همچون CBC و CRP نیز به شناسایی آن کمکی نمی کند.  
وی استرس ناشی ازاین بیماری را در کاهش سطح ایمنی بدن موثر خواند و تاکید کرد: ویروس ها در شرایط استرس، فعال ترند لذا توصیه می کنم افراد با آرامش بیشتری زندگی کنند.
تا پایان بحران، هوای یکدیگر را داشته باشید
مهین سعیدی، مدیر پرستاری بیمارستان دکتر شریعتی گفت: متاسفانه کرونا، ترس و وحشت زیادی در مردم ایجاد کرده و ما به عنوان کادر درمان وظیفه داریم به حل این مسئله کمک کنیم تا مردم با آرامش بیشتری این بحران را پشت سر بگذارند.
وی با بیان اینکه "ترس از این بیماری، ریشه در ناآگاهی دارد" خاطر نشان کرد: این بیماری نو پدید است و ترس از آن یک واکنش طبیعی است اما به مرور این نگرانی با افزایش آگاهی از بین می رود.
مدیر پرستاری بیمارستان دکتر شریعتی، حضور مسئولین بیمارستان در خط مقدم درمان را موجب دلگرمی کارکنان و همکاران دانست و تاکید کرد: سلامت پرستاران جوانی که در تیم درمان حضور یافته اند، دغدغه من است؛ چرا که آنها نیز همچون خانواده ما هستند و مراقبت از این سرمایه های انسانی وظیفه ماست.
مهین سعیدی، سلامت جسمی و روانی کادر درمان را مهم خواند و افزود: در صورتی که آنها از آرامش و سلامت برخوردار نباشند، نمی توانند به مردم کمک نمایند. از این رو باید آرامش و خونسردی خود را حفظ کنیم و به آموزش هایی که مسئولین امر و نخبگان کشورمان می دهند توجه نماییم و از انجام فعالیت های خود سرانه پرهیز کنیم.
وی همکاری و کار تیمی را در کنترل این بحران موثر دانست و گفت: هوای یکدیگر را داشته باشیم و برای ارائه خدمت در  بیمارستان ها، تفکیکی قائل نشویم.
مدیر پرستاری بیمارستان دکتر شریعتی گفت: اگر چه این بیماری یک تهدید است اما می توانیم با هم بودن و کار تیمی را در آن تمرین کنیم.
پیشتازان مقابله با کرونا را دریابید
مهوش آگاهی، سرپرستاربخش هماتولوژی بیمارستان دکتر شریعتی نیز، با اشاره به اختصاص بیمارستان یاس به عنوان مرکز ریفرال بیماران مبتلا به کرونا ویروس گفت: از پرستاران خواسته شد تا برای کمک به بیمارستان یاس اعلام آمادگی نمایند. بر این اساس از من به عنوان سوپروایزر در محب یاس دعوت و هماهنگی های لازم انجام شد. پرستارانی نیز از تیم بحران دانشگاه در این مرکز حضور یافتند و همکاری خوبی در این بیمارستان شکل گرفت.
وی ارائه گایدلاین های لازم برای برخورد با بیماران کرونا ویروس را مثبت ارزیابی کرد و گفت: از آنجا که در بخش هماتولوژی مشغول فعالیت هستم، تجربه برخورد با بیماران ضعف سیستم ایمنی را داشتم و پروتکل های آن بسیار در این زمینه کمک کننده بود.
مهوش آگاهی، موفقیت کادر درمانی را محصول کار تیمی و رفتار حرفه ای دانست و تصریح کرد: نمی توان از اینکار به عنوان ایثار نام برد بلکه هر کدام از ما وظیفه و حرفه ای را که بر دوش داشتیم انجام دادیم و تنها با یک کار تیمی خوب توانستیم همه چیز را در کنترل دربیاوریم.
وی ترس بیماران و خانواده های آنان از این بیماری را موجب تنش و التهاب محیط درمانی عنوان کرد و گفت: در وهله نخست سعی کردیم تا این التهاب را به حداقل برسانیم و توضیحات کافی برای بیماران و همراهان آنها داده شد. در نهایت کار با قدردانی بیماران در شب نخست به پایان رسید.
سرپرستاربخش هماتولوژی بیمارستان دکتر شریعتی، از مردم خواست تا کادر درمان را دریابند چرا که انرژی مثبت آنها موجب بهبود عملکرد کادر درمانی می شود.
پزشکان و مواجهه هر روزه با بیماری ها
دکتر امیرحسین جهانشیر، هیات علمی طب اورژانس، گایدلاین ها را موجب کاهش استرس در کادر درمان خواند و گفت: پزشکان فارغ از بحران کرونا، هر روزه در معرض بیماری های بسیاری قرار دارند که گاهی برخی از این بیماری ها به مراتب خطرناک تر و کشنده تر از کروناست از این رو خواندن این دستورالعمل ها و رعایت آنها در کاهش استرس کادر درمان بسیار کمک کننده است.
وی از ارائه خدمات درمانی هر روزه در اورژانس خبر داد و گفت: بسیاری از همکاران هر روزه تعداد زیادی از بیماران را فارغ از ابتلا به کرونا تحت درمان قرار می دهند و اینکار در روزهای گذشته احتمالا بدون تجهیزات مناسب انجام شده است. اما طبعا استفاده از تجهیزات مناسب بر طبق دستورالعمل ها می تواند موجب کاهش استرس در همکاران کادر درمان شود.
دکتر امیرحسین جهانشیر، رعایت نکات علمی و استفاده از تجهیزات مناسب را در کنترل این بحران موثر دانست و تاکید کرد: پروتکل ها همواره در حال تغییر هستند و این تغییر هم به لحاظ آکادمیک باید در پزشکان و هم به لحاظ مدیریتی باید در مدیران رخ دهد. به عبارت دیگر، صف و ستاد همچون دو بازو باید همراهی لازم را در رعایت دستورالعمل های مختلف داشته باشند.
وی داشتن قدری استرس  در کار درمان را ضروری خواند و یادآور شد: استرس لازمه کار است اما هجوم مردم با توصیه نامه و آزمایشات مختلف به مراکز درمانی به نوعی ترس و panic  است. در این شرایط باید بتوانیم با توصیه های مناسب و علمی، سطح آگاهی را در مردم افزایش دهیم، تا بدانند که با هر علائمی نیاز به مراجعه به مراکز بیمارستانی نیست.
دکتر امیرحسین جهانشیر، تراکم زیاد بیماران در مراکز درمانی را آسیب زا ارزیابی کرد و افزود: هجوم زیاد بیماران می تواند از یک سو موجب خستگی کادر درمان و از سوی دیگر آسیب به بیماران شود.

نسیم  قرائیان
تهیه کننده:

نسیم قرائیان

تصاویر

3 نظر برای این مقاله وجود دارد

کیهان

کیهان

98/12/07 - 14:10

سلام لطفا اسم عکاس درج شود. ممنون

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
الهام صادقی

الهام صادقی

98/12/07 - 18:27

سلام ،به عنوان دانشجوی دوره دکترای دانشگاه تهران و کارشناس سابق تجهیزات بیمارستان صمیمانه دست یکایک همکارانم را می بوسم.خدا قوت و برای شما آرزوی سلامتی میکنم.

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
حسن دولابی

حسن دولابی

98/12/08 - 22:49

1- اینکه وقتی صحبت از کادر درمان میشه فقط به پرستار و پزشک اهمیت می دهید و سایر گروههای درمان را را از یاد می برید. 2-در همین بیمارستان با وجود داشتن نمونه هایی که احتمال مثبت بودن انها خیلی زیاد هست باز در بخشی مثل آزمایشگاه حداقل امکانات نیز به سختی و کمتر از قبل پیدا می شود (دستکش لاتکس در 12 ساعت کاری فقط 1 عدد ) در صورت پاره شدن دستکش ؟؟؟؟؟؟ 3-در واقع هیچ دلسوزی خاصی برای ما دیده نمی شود

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *