دکتر اسپهبدی: دانشگاه علوم پزشکی تهران از برترین‌های آموزش فلوشیپ درد در کشور است

دکتر اسپهبدی، متخصص بیهوشی و فلوشیپ درد دانشگاه، بابیان اینکه سخت‌ترین و پیچیده‌ترین اعمال جراحی کودکان، با کمترین خطر و خطا در دانشگاه انجام می‌شود؛ تأکید کرد، برخی تجهیزات این رشته وارداتی و گران‌قیمت است و برای رفاه بیماران نیاز به حمایت‌های بیمه‌ای دارد.

دکتر ابراهیم اسپهبدی

بیهوشی اطفال یکی از دشوارترین تکنیک‌های بیهوشی است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مجموعه مصاحبه با فرزانگان، به‌منظور معرفی توانمندی ها و دستاوردهای گروه‌های مختلف آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران و تبیین افق پیش روی آن، در روابط عمومی دانشگاه درحال انجام است. به این منظور با دکتر ابراهیم اسپهبدی عضو هیئت‌علمی گروه بیهوشی و مراقبت های ویژه دانشگاه گفتگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

تجربه راه اندازی اتاق عمل در دانشکده دندانپزشکی

 با  درباره تجربه راه‌اندازی اتاق عمل دانشکده دندانپزشکی و تأثیر آن بر کیفیت خدمت‌رسانی به کودکان گفت: دندانپزشکی اطفال ملاحظات خاص خود را دارد و اکثر کودکانی که برای اقدامات دندانپزشکی مراجعه می‌کنند لازم است آرام‌بخشی عمیق داشته و یا تحت بیهوشی قرار گیرند. پیش‌ازاین، همکاران دندانپزشکی هفته‌ای یک روز در اتاق عمل مرکز طبی این اقدامات را انجام می‌دادند اما باوجود یک اتاق عمل، بیماران بسیاری در نوبت انتظار می‌ماندند، براین اساس دانشکده دندانپزشکی این نیاز را به دانشگاه اعلام کرد و نسبت به راه‌اندازی اتاق عمل مجهز به‌تمامی امکانات در دانشکده دندانپزشکی اقدام کردیم.
این عضو هیئت‌علمی گروه بیهوشی، یکی از مهم‌ترین مزایای راه‌اندازی این اتاق عمل را کاهش فاصله‌ نوبت‌دهی بیماران بیان کرد و گفت: باوجود این اتاق عمل، اقدامات دندان‌پزشکی که نیاز به بیهوشی اطفال داشت به‌سرعت و بافاصله‌ کمی ارائه شد  و از سوی دیگر دستیاران فلوشیپ دندانپزشکی اطفال آموزش بهتری دیدند و اقدامات خود را  توسعه دادند.

ایجاد دوره فلوشیپ اطفال
وی با اشاره به راه‌اندازی دوره فلوشیپ بیهوشی اطفال در دانشگاه گفت: دانشگاه مدت‌ها  پیگیر راه‌اندازی  فلوشیپ بیهوشی اطفال بود و برای این کار لازم بود استادی که این دوره را گذرانده، جذب دانشگاه شود که این اقدام در بیمارستان بهرامی صورت گرفت و فلوشیپ بیهوشی اطفال راه‌اندازی شد و از دو سال پیش دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال جذب و آموزش دستیار فلوشیپ بیهوشی اطفال است.
دکتر اسپهبدی بیهوشی اطفال را یکی از دشوارترین تکنیک‌های بیهوشی دانست و گفت: باتوجه به ملاحظاتی که بیهوشی نوزادان و کودکان دارد؛ تربیت دستیاران و حضور آنان در نقاط مختلف کشور در بهبود سلامت کودکان و نوزادان نقش بسزایی دارد.

مقایسه فعالیت های گروه بیهوشی با علم روز دنیا

وی با مقایسه فعالیت‌های گروه بیهوشی با علم روز دنیا و استانداردهای جهانی گفت: ازنظر تکنیک و روش‌های بیهوشی و حفظ سلامت بیماران مطابق با استانداردهای روز دنیا اقدام می‌کنیم  و سخت‌ترین و پیچیده‌ترین اعمال جراحی  کودکان در دانشگاه که یک مرکز ارجاعی است با کمترین خطر و خطا انجام می‌شود. اما در زمینه تأمین امکانات و تجهیزات لازم است تلاش بیشتری کنیم. برخی از تجهیزات موردنیاز این رشته وارداتی و گران‌قیمت است که اگر این تجهیزات تحت پوشش بیمه قرار بگیرد، فشار اقتصادی کمتری به بیماران وارد می‌شود و از این لحاظ نیز به استانداردهای بین‌المللی نزدیک می‌شویم.

تجربه راه اندازی دوره فلوشیپ درد

دکتر اسپهبدی با اشاره به راه‌اندازی فلوشیپ درد در دانشگاه و استقبالی که از این رشته می‌شود گفت: از سال 1388، بیش از یک دهه است که فلوشیپ درد به همت اساتید برجسته راه‌اندازی شده و باوجوداینکه این رشته نوپاست اما دانشگاه علوم پزشکی تهران به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های برتر آموزش فلوشیپ درد در کشور شناخته می‌شود و بیشترین متقاضی را برای آموزش این دوره دارد. امسال از بیش از 50 رشته فلوشیپ، فلوشیپ درد ششمین رشته ازنظر تعداد متقاضی است و تاکنون بالغ‌بر 30 فارغ‌التحصیل این رشته در نقاط مختلف کشور مشغول به خدمت‌رسانی هستند.  

طب درد و نقش آن در بهبود کیفیت زندگی بیماران

عضو هیئت‌علمی گروه بیهوشی دانشگاه، مداخلات طب درد را در بهبود کیفیت زندگی بیماران مؤثر دانست و گفت: بیماری که به فلوشیپ درد مراجعه می‌کند؛ مدت‌ها از درد مزمن رنج می‌برد و با مداخلات دارویی و... که برایشان انجام می‌شود اگرچه بیماری فرد بهبود پیدا نمی‌کند؛ اما تا زمانی که حیات دارد، با کاهش دردی که پیدا می‌کند؛ کیفیت زندگی بهتری خواهد داشت و با اشتیاق بیشتر روند درمانی خود را پیگیری می‌کند.

نیاز کشور به تربیت فلوشیپ درد

دکتر اسپهبدی با اشاره به نیاز کشور به فلوشیپ درد گفت: در برخی استان‌ها مانند تهران و مازندران شمار فلوشیپ های درد بیشتر است اما در برخی استان‌ها فلوشیپ درد نداریم و در برخی دیگر فقط یک فلوشیپ داریم که قطعاً یک نفر پاسخگوی یک استان نخواهد بود به همین دلیل ظرفیت آموزش فلوشیپ را از سه نفر به چهار نفر افزایش دادیم و سعی کردیم از نقاط مختلف کشور جذب فلوشیپ داشته باشیم.

وجه تمایز آموزش طب درد در دانشگاه
عضو هیئت‌علمی گروه بیهوشی، حضور اساتید مجرب و علاقه‌مند به آموزش را وجه تمایز فلوشیپ درد دانشگاه علوم پزشکی تهران با سایر دانشگاه‌ها بیان کرد و گفت: در کل کشور 4 دانشگاه، فلوشیپ درد را آموزش می‌دهند، آنچه در دانشگاه علوم پزشکی تهران باعث افتخار است؛  وجود اساتید باانگیزه، مجرب و عاشق آموزش است که اغلب تمام‌وقت هستند و دانش خود را  با جان‌ودل، در اختیار فراگیران قرار می‌دهند و درحال حاضر در اغلب بیمارستان‌های مادر مانند امام خمینی، سینا، شریعتی، امیراعلم، بهارلو و ضیائیان فلوشیپ درد داریم.

نقش درمانگاه چند تخصصی طب درد در کاهش الام بیماران

دکتر اسپهبدی طب درد را نمادی از کار گروهی دانست و گفت: شاید کارگروهی در کشورمان چندان جا نیفتاده باشد اما ازآنجاکه رشته درد نیاز به همکاری رشته‌های دیگر دارد؛ در درمانگاه چند تخصصی بیمارستان امام خمینی، تخصص‌های مختلف علوم اعصاب، جراحی مغز و اعصاب، طب فیزیکی، طب ورزشی،  طب درد و روان‌پزشکان در مورد کیسه‌ای پیچیده‌ای که به درمانگاه ارجاع می‌شوند تصمیم‌گیری می‌کنند تا بهترین مداخله برای بیمار انجام شود.  
 وی با اشاره به شمار بیمارانی که در زمینه طب درد مراجعه می‌کنند گفت: فقط در بیمارستان امام خمینی که من در آن فعالیت دارم، ماهانه حدود 300 تا 400 مراجعه‌کننده و بالغ‌بر  100 عمل جراحی در زمینه درد انجام می‌شود.  

توسعه فعالیت های بین المللی
دکتر اسپهبدی در توضیح برنامه‌های آینده حوزه فعالیت خود گفت:  در حوزه آموزش تلاش می‌کنیم همکاری‌های بین‌المللی را افزایش دهیم باتوجه به تجربه اساتید گروه امیدواریم امسال در مکاتبه با دانشگاه‌های خارجی  فلوشیپ پذیرش کنیم  و اعضای گروه نیز دوره‌هایی را در این کشورها بگذرانند. باتوجه به اینکه تاکنون فلوشیپ خارجی نداشتیم امسال برای نخستین بار، درخواست یکی از متخصصان بیهوشی از کشور نیجریه در گروه پذیرفته شد. در حوزه پژوهش، با پیگیری اساتید گروه، اقدامات اولیه راه‌اندازی بانک اطلاعاتی درد انجام و همچنین مصوبه مرکز تحقیقاتی درد اخذشده که با این دو اقدام زمینه‌ساز توسعه فعالیت‌های پژوهشی آینده خواهد بود.

آموزش های مورد نیاز  به همکاران ICU

دکتر اسپهبدی در بخش دیگری از سخنان خود، به اقدامات آموزشی خود پیش از راه‌اندازی دوره فلوشیپ ICU اطفال اشاره کرد و گفت: من فعالیت خود را از سال 1390 در بیمارستان بهرامی آغاز کردم. آن زمان که هنوز فلوشیپ ICU اطفال ایجاد نشده بود اداره این بخش با همکاران متخصص اطفال بود که انصافاً هم خوب اداره می‌شد. اما بهترین متخصصی که در زمینه اداره راه هوایی بیماران و تنظیم دستگاه ونتیلاتور در ای سی یو می‌تواند کمک کند، متخصصان بیهوشی و مراقبت‌های ویژه هستند براین اساس برحسب نیاز کلاس‌های آموزشی به‌کارگیری درست دستگاه ونتیلاتور، اسید و باز و احیا را برای همکارانی که در ای سی یو فعالیت داشتند برگزار کردیم که این به ارتقا مهارت همکاران و درنتیجه حفظ سلامت بیماران کمک بسیاری کرد.

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

فیلم بردار
تدوین گر

فیلم ها

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *