نشست هیات رییسه 13 خرداد 97

دکتر کریمی: ارتباط دوسویه داروخانه‌های بیمارستانی با داروخانه 13 آبان باید در شرایط بحرانی مؤثر واقع شود؛ در غیر این صورت هدف اصلی محقق نشده است

در نشست هیات رییسه دانشگاه، فعالیت‌های دانشکده دندان‌پزشکی و چالش‌های پیش روی آن موردبررسی قرار گرفت.

گالری عکس
در این نشست که صبح روز یکشنبه 13 خرداد 97 در سالن شورای دانشگاه تشکیل شد، ابتدا دکتر کریمی در سخنان پیش از دستور ضمن آرزوی قبولی طاعات و بهره‌مندی از برکات شب‌های قدر، به نتایج بازدیدهای شبانه وزیر بهداشت از 6 بیمارستان دانشگاه اشاره کرد و گفت: وزیر بهداشت طبق رسم هرساله خود، شب‌های ماه رمضان  از 5-6 بیمارستان هر دانشگاه بازدید می‌کنند و علاوه بر جنبه نمادین آن‌که بررسی اورژانس‌ها و عیادت از بیماران است، مسائل بیمارستان‌ها و پروژه‌های عمرانی آن‌ها را نیز پیگیری و دستورات لازم را صادر می‌کنند.
وی با اشاره به نخستین بازدیدی که از بیمارستان‌های امام خمینی، بهارلو و امیراعلم صورت گرفت گفت: در بیمارستان امام خمینی مشکلات به دلیل افزایش بار مراجعه بیماران، همیشه بوده و هست. خوشبختانه دکتر صادق نیت با درایت، همت و وقت گذاری که دارند اورژانس را اداره می‌کنند. البته به نظر می‌رسد با ایده‌های جدید و متنوع می‌توان شرایط بهتری را برای اورژانس این بیمارستان ایجاد کرد.
دکتر کریمی نکته قابل‌ذکر دیگر در بیمارستان امام خمینی را تعداد زیاد بیماران ارجاع شده از بیمارستان‌های داخل شهر و سایر نقاط کشور عنوان کرد که دلیل مناسبی برای ارجاع آنان وجود ندارد و گفت: وزیر بهداشت این موضوع را به‌دقت بررسی و یادداشت‌برداری کردند.
رییس دانشگاه، مراجعه بیماران با مراحل پیشرفته سرطان آن‌هم در ساعات پایانی شب را از دیگر مسائل بیمارستان امام خمینی عنوان کرد و گفت: دکتر هاشمی در رابطه با پزشک اورژانس و ویزیت‌های شبانه نیز نکاتی را متذکر شدند.
دکتر کریمی با تأکید بر اجرای دقیق بخشنامه ویزیت رزیدنت‌ها در اورژانس گفت: طبق بخش‌نامه‌ای که دو سال پیش از سوی وزارت بهداشت ابلاغ شد، رزیدنت‌های سال دومی بایستی دستورات پزشکی بیماران را صادر کنند و دکتر نفیسی پیگیری کنند که این موضوع با جدیت در بیمارستان‌ها موردتوجه قرار گیرد.
رییس دانشگاه با اشاره به نتیجه بازدید انجام‌شده از بیمارستان امیراعلم گفت: کلینیک این بیمارستان  درحال ساخت است و ساختمان قدیمی بخش گوش و حلق بینی آن درحال بازسازی است که وزیر بهداشت تأکید کردند برای تسریع در راه‌اندازی این دو پروژه حمایت می‌کنند.
 دکتر کریمی بابیان ارزیابی تیم بازدیدکننده از بیمارستان بهارلو گفت: بیمارستان بهارلو هم مشکل عمده‌ای نداشت و تنها نکته آن، واگذاری‌های بسیاری است که در آن صورت گرفته. بازدید کت لب بیمارستان نیز قابل‌توجه بود که با سرمایه‌گذاری یکی از اعضای هیات علمی راه‌اندازی شده و درحال فعالیت است. این بیمارستان برای در اختیار گرفتن زمینی که در مجاورت آن قرار دارد سال‌ها با سازمان ذی‌نفع مربوطه درحال مذاکره است و قرار شد وزیر بهداشت نیز در این زمینه حمایت کنند.
رییس دانشگاه با اشاره به بازدیدی که شب گذشته از بیمارستان‌های شریعتی، بهرامی و آرش صورت گرفت گفت: در بازدید از بیمارستان شریعتی، نکته‌ای که وزیر بهداشت به آن تأکید داشتند ساماندهی مراکز تحقیقاتی واقع‌شده در این بیمارستان است که به‌صورت منطقی و یا غیرمنطقی ایجادشده است. هرچند که انجام تحقیقات، لازم و ضروری است اما وجود مراکز تحقیقاتی متعدد در بیمارستان، کار اداره آن را دشوار می‌کند. وزیر بهداشت همچنین تأکید کردند پروژه‌های نیمه‌تمام بیمارستان شریعتی هرچه زودتر تکمیل و راه‌اندازی شود.
وی بابیان نتیجه بازدید از بیمارستان آرش و بهرامی گفت: بیمارستان آرش بیشترین تعداد زایمان را دارد و در بخش NICU آن نوزادان کم‌وزن دارای شرایط خاص نگهداری و مراقبت می‌شوند. بیمارستان بهرامی هم آخرین بیمارستانی بود که مورد بازدید قرار گرفت و بخش NICU آن پر از بیمار بود. در مورد بازسازی اورژانس آن نیز وزیر توصیه کردند که هر چه زودتر انجام شود.
دکتر کریمی در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله داروخانه‌های بیمارستانی اشاره کرد و گفت: نکته‌ای که بایستی متذکر شوم در خصوص علت اتصال داروخانه‌های بیمارستانی به شبکه داروخانه 13 آبان است. در آن زمان بزرگ‌ترین مزیتی که برای این کار مطرح می‌شد استفاده از پشتوانه داروخانه 13 آبان برای داروخانه‌های بستری بیمارستانی بود.
وی  با تأکید براینکه هدف دانشگاه داروخانه‌داری و اداره داروخانه‌های سرپایی بخصوص در این شرایط نیست افزود: در درجه اول هدف دانشگاه این است که بیماران بستری، به‌هیچ‌وجه برای تهیه دارو از بیمارستان خارج نشوند.
رییس دانشگاه با اشاره به تجربه خود از نحوه اداره داروخانه مرکز قلب تهران گفت: زمانی که این موضوع مطرح شد من رییس مرکز قلب بودم و تأکید داشتم که داروخانه باید در اختیار بیمارستان باشد چون معتقدم اگر داروخانه درست مدیریت شود منبع درآمد خوبی برای بیمارستان است ولی اگر مدیریت نشود به نقطه‌ضعف بیمارستان تبدیل می‌شود. لذا در آن زمان بیمارستان‌های دیگری که کنترل دقیقی بر داروخانه‌ها نداشتند به سمت سیستم متمرکز وابسته به داروخانه 13 آبان رفتند. با این هدف که فشار کمبود دارو از بیمارستان برداشته و مدیریت خرید متمرکز برای این حجم از دارو و تجهیزات به نفع دانشگاه و بیمارستان شود.
وی بابیان اینکه اگر اتصال داروخانه‌های بیمارستانی به داروخانه 13 آبان در شرایط بحران مؤثر نباشد این مقصود حاصل نشده است افزود: در شرایطی که  کمبود دارو و بحران مالی داریم  و خریدها به دلیل تحریم با مشکل مواجه می‌شود، داروخانه‌های بی‌پشتوانه آسیب می‌بینند. درحالی‌که انتظار می‌رود مجموعه بزرگ دارویی دانشگاه، با این ظرفیت و توان،  قدرت خرید و چانه‌زنی با شرکت‌ها را داشته باشد و دچار مشکل نشود. بنابراین در این شرایط و با پشتوانه داروخانه 13 آبان  نباید داروخانه‌های بیمارستانی دانشگاه با کمبود دارو مواجه شوند.
دکتر کریمی با تأکید براینکه نگاه مدیریتی داروخانه‌های 13 آبان و بیمارستان‌های دانشگاه باید به‌گونه‌ای باشد که ابتدا بیمار بستری موردحمایت قرار گیرد و داروخانه سرپایی در اولویت بعدی قرار گیرد افزود: اخیراً در بیمارستان شریعتی لیستی از 53 قلم دارویی که در داروخانه وجود ندارد تهیه‌شده؛ درحالی‌که داروخانه 13 آبان، به داروخانه این بیمارستان متصل است.
وی افزود: در این شرایط بیمارستان شریعتی نباید بدون آسپرین باشد درحالی‌که داروخانه بیمارستان‌های دیگر دانشگاه و داروخانه 13 آبان آسپرین دارند و یا با کمبود روغن کرچک مواجه باشند درحالی‌که همه‌جا قابل خریداری است و ارتباطی به تحریم‌ها ندارد. پس اگر دارویی در بیمارستانی وجود دارد و در بیمارستان دیگری نیست. قانون ظروف مرتبطه اجرانشده است. درواقع وجود یک دارو در هرکدام از این واحدها باید قدرت جابه‌جایی به همه واحدها را داشته باشد.
دکتر کریمی تصریح کرد: بنابراین داروخانه‌های دانشگاه و 13 آبان باید مانند یک ظروف مرتبطه با یک مدیریت واحد اداره شوند و  مدلی ایجاد شود که ابتدا کمبودهای دارویی بیمارستان رفع شود و بعد داروخانه‌های سرپایی؛ چنانچه این روند معکوس باشد باید اصلاح شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه نگاه به حوزه آی تی باید به‌روز و روان باشد افزود: در دانشگاهی با این قدمت که ایجاد تغییر در آن به‌راحتی صورت نمی‌گیرد واحد آی تی باید روان‌تر فعالیت و ارتباط بین واحدهای محیطی و ستاد را تقویت کند. همچنین حوزه آی تی می‌تواند به پیشرفت مجازی‌سازی دانشگاه و اصلاح سیستم HIS بیمارستان‌ها کمک کند.
دکتر کریمی تصریح کرد: هرچند که تاکنون اقدامات بسیاری در حوزه آی تی انجام‌شده اما با توجه به گستردگی این حوزه، هنوز جای کار بسیاری در دانشگاه وجود دارد.
وی ضمن تبریک به دکتر فتوحی در سمت جدید رییس موسسه ملی تحقیقات سلامت گفت: مدیران دولتی در دو موقعیت به‌خوبی  شناخته می‌شوند نخست در هنگام واگذاری یک مسئولیت  و دوم در پذیرفتن مسئولیت جدید در شرایط خاص است  که دکتر فتوحی در هر دو زمینه از ویژگی سلامت نفس برخوردارند.
رییس دانشگاه همچنین به موضوع اعطای پایه به اعضای هیات علمی اشاره کرد و با تأکید دوباره بر اصلاح سیستم شعاع گفت: پس از تأکید بسیاری که بر اعطای پایه‌های عقب‌افتاده اعضای هیات علمی داشتم بررسی پرونده‌ها صورت گرفت و در دانشکده پزشکی که سهم بیشتری از اعضای هیات علمی را دارد، پرونده 42 نفر مورد تأیید قرار نگرفت. لذا از دکتر نفیسی خواستم که در جلسات جداگانه‌ای با هریک از این اعضای هیات علمی صحبت کند و مسئله را با خود آنان موردبررسی قرار دهد. تاکنون این گفتگوها نتایج خوبی داشته و  دلیل حائز شرایط نبود آنان به‌درستی مشخص‌شده است که باید برای آن نیز راه‌حل‌هایی پیشنهاد شود.

بررسی فعالیت‌های دانشکده دندانپزشکی

در ادامه جلسه دکتر رکن رییس دانشکده دندانپزشکی، قدمت این دانشکده را حدود 85 سال عنوان کرد و با اشاره به اولویت‌های آن گفت: درحال حاضر دانشکده ازنظر کمی رشد خوبی داشته و تأکید ما بر ارتقا کیفی فعالیت‌های آن است.
وی اولویت اصلی دانشکده دندانپزشکی را توجه به امور دانشجویان عنوان کرد گفت: باوجود اعتبار محدودی که به این بخش اختصاص داده‌شده اما توجه به حوزه دانشجویی در اولویت اصلی دانشکده قرار دارد و ما سعی داریم محیط بانشاطی را برای دانشجویان ایجاد کنیم.
رییس دانشکده دندانپزشکی اولویت دیگر این دانشکده را  بازنگری آموزش دوره دکترای عمومی عنوان کرد و گفت: روش آموزشی این دوره از گذشته تاکنون تغییر چندانی نداشته و باید از روش‌های روز برای تربیت دندان‌پزشکان توانمند استفاده کرد.
دکتر رکن در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح چالش‌های پیش روی فعالیت‌های دانشکده و راهکاری اجرایی آن پرداخت.

جمع‌بندی

در ادامه هریک از اعضای هیات رییسه به بیان نقطه نظرات خود پرداختند و دکتر کریمی در جمع‌بندی مطالب مطرح‌شده گفت: رویکرد دانشکده دندانپزشکی در ارتقا کیفیت باید ادامه پیدا کند و از دکتر رکن که در این مدت کوتاه اقدامات بسیاری در این زمینه انجام دادند تشکر می‌کنم.
وی برای اداره بهتر دانشکده دندانپزشکی با تأکید بر دو نکته گفت: هرچه زودتر کلینیک دندانپزشکی را به‌عنوان الگویی خارج از دانشکده  ایجاد کنید هرچند انجام این کار سخت است اما باهمت و تلاش شما میسر می‌شود. همچنین حوزه بین‌الملل دانشکده را  ساماندهی کنید.
رییس دانشگاه در خصوص کلاس‌های علوم پایه دندانپزشکی که در پردیس پورسینا تشکیل می‌شود گفت: با چند روش می‌توان این مسئله را حل کرد. می‌توان از ظرفیت مجازی‌سازی استفاده کرد و یا بعضی از کلاس‌ها را در دانشکده پزشکی برگزار و بعضی دیگر را به کمپوس امیرآباد منتقل کرد.
وی در پایان سخنان خود ضمن تشکر از دکتر رکن و اعضای هیات رییسه دانشگاه، بر حمایت دانشگاه نسبت به فعالیت‌های دانشکده دندانپزشکی تأکید کرد.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: سید میثم عطری
 

کلمات کلیدی
سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی