نشست اساتید و دانشجویان دانشکدههای بهداشت با رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور برگزار شد
رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران در افق 1404 را نهادی تعالی محور و پیشرو در کمک به تحقق پیشتازی ایران اسلامی در تولید علم و فناوری دانست.
در نشست اساتید و دانشجویان دانشکدههای بهداشت با دکتر ضرغام رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور که روز دوشنبه 7 اسفندماه 96 در آمفیتئاتر این دانشکده برگزار شد، دکتر اکبری ساری رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه، ضمن خیرمقدم به شرکتکنندگان و خوشامدگویی به دکتر به ضرغام، ابراز امیدواری کرد که در این جلسه با اهداف، فعالیتها و فرآیند صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور آشنا شوند و با سؤالاتی که مطرح و پاسخ داده میشود نقطه نظرات، انتقادات و پیشنهادهای حاضرین موردبحث و بررسی قرار گیرد.
رئیس دانشکده بابیان این مقدمه، گفت: دانشکده بهداشت با بیش از نیمقرن سابقه درخشان در حوزه آموزش و پژوهش، زیرساختهای بسیار قوی، طیف وسیعی از رشتهها و گروههای آموزشی و بهرهمندی از اساتید فرهیخته و توانمند بهعنوان عضوی از خانواده بزرگ دانشگاه علوم پزشکی تهران و تنها قطب علمی آموزش علوم بهداشتی کشور همواره دارای جایگاهی ممتاز و برجسته در آموزش عالی کشور بوده و ازنظر وسعت نیز پیشتاز دانشکدههای مشابه در کشور و منطقه است.
دکتر اکبری اشاره ایی هم به ویژگیهای منحصربهفرد دانشکده بهداشت کرد و گفت: قدمت، وسعت و زیرساختهای قوی، تنها قطب علمی آموزش علوم بهداشتی کشور، تنوع بالای رشتهها و گروههای آموزشی (بیش از 50 رشته مقطع)، تعداد بالای دانشآموخته و دانشجوی خارجی در حال تحصیل در مقاطع مختلف، بهرهمندی از تعداد قابلتوجه اساتید فرهیخته با سوابق درخشان علمی و مدیریتی از ویژگیهای برجسته این دانشکده محسوب میشوند.
وی بابیان اینکه، بیش از نیمی از اعضای هیئتعلمی دانشکده دارای مرتبه علمی استاد یا دانشیار هستند، افزود: بیش از 80 درصد دانشجویان دانشکده در مقاطع تحصیلات تکمیلی در حال تحصیلاند. ده مجله علمی پژوهشی با همکاری دانشکده منتشر میشود که 4 مورد آن در ISI و یا Pubmed میباشند. این دانشکده از ایستگاههای تحقیقاتی متعدد در نقاط مختلف کشور و آزمایشگاههای مرجع و ملی فعال برخوردار است و جایگاه ممتاز و سابقه درخشان چند دهه فعالیت در حیطه سلامت عمومی در سطح ملی، منطقهای و بینالمللی و همکاری فعال و مستمر با سازمان جهانی بهداشت، وزارت بهداشت و موسسه ملی تحقیقات سلامت از دیگر ویژگیهای این دانشکده به شمار میآیند.
دکتر اکبری ساری گفت: دانشکده بهداشت با 12 گروه آموزشی، 116 عضو هیئتعلمی، بیش از 8500 دانشآموخته، 1320 دانشجو، 15 دوره دکترا، 17 دوره کارشناسی ارشد، 4 دوره کارشناسی و دورههای بینالملل و ام پی اچ در زمینههای متعدد، درزمینهٔ تقویت و توسعه فعالیتهای بینالمللی دانشکده نیز تلاش میکند.
وی افزود: طی چهار سال گذشته بیش از 70 دانشجو در این دانشکده پذیرششدهاند که 34 دانشجو در مقاطع ام پی اچ، 9 دانشجو کارشناسی ارشد و 30 دانشجوی دکترای تخصصی از 16 کشور دنیا هستند. تاکنون از این تعداد حدود 40 نفر فارغالتحصیل شده و بقیه در مراحل مختلف آموزشی و پژوهشی قرار دارند و قریب اتفاق این دانشجویان از کیفیت آموزش در دانشکده راضی هستند.
دکتر اکبری ساری در خصوص رسالت اصلی دانشکده بهداشت نیز خاطرنشان کرد: مهمترین رسالت دانشکده ارائه باکیفیتترین خدمات آموزشی، تقویت پژوهشهای نو و کاربردی، تحلیل سیاستهای نظام سلامت، رصد شاخصهای بهداشتی و ایجاد ارتباط مستمر و قوی با سازمانها و نهادهای تاثیرگذار داخلی و بینالمللی بهمنظور ظرفیتسازی و ارائه راهکارهای عملی برای ارتقای سلامت عمومی جامعه است بهنحویکه این دانشکده را تا سطح یک دانشکده بهداشت ممتاز و شناختهشده در سطح منطقه ارتقا بخشد.
وی ادامه داد: دانشکده بهداشت با توجه به ویژگیهای منحصربهفرد خود میتواند و وظیفه دارد از طریق ارائه باکیفیتترین خدمات آموزشی و پژوهشی، تحلیل سیاستهای نظام سلامت، رصد شاخصهای بهداشتی و ایجاد ارتباط مستمر و قوی با سازمانها و نهادهای تاثیرگزار داخلی و بینالمللی نقش مؤثری در رفع این مشکلات و بهبود سلامت جامعه ایفا کند.
سپس دکتر ضرغام رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در ابتدای سخنان خود به معرفی این صندوق پرداخت.
وی گفت: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور از سال 1382 با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت خود را باهدف ایفای وظایف بنیاد ملی علم ایران آغاز کرد. این صندوق در مدت فعالیت بیش از یک دهه خود اقدامهای مؤثری را در حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور انجام داده و در حال حاضر با بیش از بیستوشش هزار عضو هیئتعلمی دانشگاهها و مراکز علمی و پژوهشی مرتبط است. عمده فعالیتهای این صندوق در حوزههای: حمایت از طرحهای پژوهشی، پسادکتری، ثبت اختراعات، کرسی پژوهشی، پژوهانه (گرنت) و حمایت از ایجاد و توسعه مراکز نوآوری، است.
دکتر ضرغام بابیان اینکه، استقبال دانشگاهیان و پژوهشگران از اقدامات حمایتی، ضرورت توسعه فعالیتهای صندوق را دوچندان کرده است، تصریح کرد: در حال حاضر این صندوق توزیع جغرافیایی عادلانه امکانات حمایتی خود در شهرستانها را با جدیت پیگیری میکند؛ زیرا معتقد است که مراکز پژوهشی و دانشگاههای شهرستانها نیز میبایست از امکانات این صندوق همانند دانشگاهیان مقیم تهران بهرهمند شوند.
وی مأموریت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور را حمایت متوازن از تحقیقات و کمک به تولید دانش و فناوریهای راهبردی در جهت تحقق جهان پایدار با اتکا به مبانی معرفتی و سرمایههای علمی کشور دانست و حمایت از توسعه پژوهشهای تقاضامحور، توانمندسازی و پشتیبانی از بلوغ حرفهای پژوهشگران و فناوران. تقويت باور و فرهنگ عمومي نسبت به نقش علم و فناوري درروند رشد و توسعه ملي و نهادینه کردن فرهنگ و باور عمومی نسبت به نقش توسعه علم و فناوری در توسعه ملی با نگاهی راهبردی به مدارس را مهمترین راهبردهای این صندوق برشمرد.
دکتر ضرغام در ادامه سخنان خود ضمن بیان اینکه، نوآوری بهعنوان توانایی مدیریت خلاق بر دانش است که از طریق رسیدن به محصول، فرآیند یا خدمت جدیدی بتواند پاسخگوی تقاضای بازار و سایر نیازهای اجتماعی باشد، گفت: با توجه به اهمیت حمایت از شکلگیری و توسعه مراکز نوآوری در کشور به دلایلی ازجمله، فقدان مراکز نوآوری در اکثر بنگاههای اقتصادی و عدم شکلگیری اینگونه مراکز در دانشگاه¬ها و با عنایت به اینکه هیچ نهادی در کشور بهصورت مشخص متولی شکلگیری و توسعه مراکز نوآوری نیست، صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در راستای تولید علم، فناوری و تجاریسازی و بهرهمند شدن مردم از نتایج آنها با ایجاد مرکز توسعه نوآوری در صندوق ضمن همکاری با سایر دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی در قالب سایت و نود نسبت به ایجاد و توسعه مراکز نوآوری اقدام کرده است.
وی حمایت از تحقیقات با ظرفیت مناسب جهت عرضه دستاوردهای فناورانه و تجاریسازی آنها، کمک به شکلگیری الگوی جدیدی از همکاری بین صنعت، دانشگاه و دولت، کمک به اشتغال نخبگان کشور، توسعه فرهنگ نوآوری در کشور، کمک به شکلگیری اقتصاد مقاومتی و دانشبنیان، منتفع شدن جامعه از دستاوردهای پژوهشی داخل و خارج از کشور، کمک به یکپارچگی در آموزش، پژوهش، فناوری، تولید و کارآفرینی بهمنظور تعالی جامعه، رویکرد جامع و جهانی به نوآوری و تمرکز بر نیازهای ملی و توجه به جهان پایدار در توسعه فناوریهای جدید را از اهداف برنامه حمایت از شکلگیری و توسعه مراکز نوآوری خواند.
وی در خصوص دستورالعمل حمایت از ایجاد و توسعه مراکز نوآوری در کشور نیز گفت: مراکز نوآوری نقش مهمی در توسعه دانشبنیادی و درنهایت تبدیل آن به ثروت ایفا میکنند.
دکتر ضرغام همچنین در خصوص اعطای کرسی پژوهشی به پژوهشگران توضیح داد: در راستاي تحقق اهداف سند چشمانداز بیستساله كشور و با توجه به اهميت روزافزون پژوهش و فناوري در عصر اقتصاد دانشبنیان، در راستاي كمک به ایجاد و ارتقاء ظرفیتهای توليد علم و فناوري در سطح ملی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور اقدام به اعطای کرسی پژوهشی به محققان برجسته و صاحبنامي میکند كه علاوه برداشتن سوابق علمي معتبر، برنامه پژوهشي راهبردي و شناخت از نيازهاي جامعه درزمینهٔ تخصصي خويش، دارای برنامه راهبردی تحقیقاتی منطبق با اولویتهای صندوق، دارای توان لازم برای ارائه یک چارچوب نظری علمی و منسجم جهت حل مسائل اولویتدار کشور، دارای ایده نو، مبتکرانه و آیندهنگر و توان هدایت و تربیت نیروهای ماهر و متخصص باشند.
وی ادامه داد: کرسی پژوهشی، اعتبار پژوهشی است كه به پژوهشگران عضو هیئتعلمی دانشگاهها و مراكز پژوهشی كشور با مرتبه استادي و داراي سوابق پژوهشی معتبر در سطوح ملی و بینالمللی باهدف حل مسائل اساسی كشور یا نظریهپردازی در حوزههای بنيادي اعطاء میشود و به شکلهای کرسی پژوهشی فردی، گروهی، پژوهشی بینالمللی و پژوهشی جوان اعطا میشود.
دکتر ضرغام اعطاي گرنت پژوهشی را نیز یکی دیگر از حمایتهای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور عنوان کرد و افزود: آن دسته از محققان تراز اولي که شرايط اعطاي کرسي پژوهشي بر اساس دستورالعمل مصوب را دارا نبوده اما دارای مدارج علمي بالا و برنامه راهبردي پژوهشي مناسب دريافت گرنت هستند، اعطای پژوهانه یا گرنت پژوهشی است. این اعتبار تنها براي یک سال به ميزان حداکثر 500 ميليون ريال به دو شکل ملی و بینالمللی اعطا میشود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: ما انتظار داریم باید اثرگذاری پژوهشها مورد ارزیابی قرار گیرد و مشخص شود که چه اندازه در حل مشکلات مردم اثر داشته است. امیدواریم با حذف دیوار فیزیکی بین مردم و دانشگاهها در حل مشکلات جامعه نقش مهمی ایفا کنیم.
در پایان این نشست، سؤالاتی از سوی حاضرین مطرح شد که توسط دکتر ضرغام پاسخ داده شد و تفاهمنامه همکاری توسط دکتر ساری و دکتر ضرغام به امضا رسید.
توضیح اینکه در این جلسه، روسای سه دانشکده علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران، اساتید و دانشجویان این سه دانشگاه، رئیس و معاونین پژوهشی دانشکدههای بهداشت سراسر کشور، مدیران گروهای دانشکدههای بهداشت دانشگاه حضور داشتند.
ضمن اینکه، پسازاین جلسه نشست دیگری به حضور روسای دانشکدههای بهداشت و معاونین آنها برای ارائه راهکارهای راهاندازی شبکه مجازی دانشکدههای بهداشت و نحوه تعاملات و ارتباطات اساتید و دانشجویان با آن برگزار خواهد شد و ادامهی این نشست 25 اردیبهشت سال 97 برگزار خواهد شد.
خبر: مقدم
عکس: مزاجردی
ارسال به دوستان