• تاریخ انتشار : 1403/08/02 - 15:38
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 193
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

آغاز فصلی نو در مرجعیت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

نشست کمیته مشاهیر و مفاخر دانشگاه برای گرامیداشت 173 سال تجربه و افتخار

نشست کمیته شناسایی و معرفی مشاهیر و مفاخر دانشگاه علوم پزشکی تهران با هدف بررسی و هم‌اندیشی درباره برگزاری مراسم گرامیداشت "173 سال تجربه و 90 سال افتخارآفرینی" و همچنین نامگذاری بناهای جدید دانشگاه با حضور روسای دفتر ارتباط با دانش آموختگان و موزه ملی تاریخ علوم پزشکی و مدیر روابط عمومی دانشگاه 2 آبان 1403 برگزار شد.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران، در  این نشست که بخشی از تلاش‌های دانشگاه در راستای تقویت برند آکادمیک و هویت سازمانی آن است، دکتر ماشاءاله ترابی با تأکید بر لزوم تقویت هویت تصویری و سازمانی دانشگاه، اظهار داشت: «نامگذاری مراکز جدید دانشگاه نیازمند انتخاب‌هایی است که نه تنها با هویت تاریخی و ارزش‌های دانشگاه هم‌خوانی داشته باشد، بلکه بتواند در سطح ملی و بین‌المللی به عنوان بخشی از برند دانشگاه شناخته شود. این فرآیند نقش مهمی در اعتباربخشی به دستاوردهای علمی و نوآوری‌های دانشگاه دارد و در این کمیته به دقت بررسی خواهد شد.»
وی همچنین به پیشنهادهایی که برای نامگذاری "مرکز تعالی سلامت جهانی" و "بیمارستان اسلامشهر" ارائه شده اشاره کرد و گفت: «نام این مراکز باید بیانگر نقش دانشگاه در پیشبرد سلامت عمومی و توسعه بین‌المللی باشد و بهترین انتخاب از میان گزینه‌های مطرح‌شده صورت خواهد گرفت. این نامگذاری‌ها می‌توانند به عنوان نمادهایی از مسئولیت اجتماعی و مشارکت دانشگاه در عرصه‌های جهانی در عرصه سلامت عمل کنند.»
دکتر ترابی همچنین به اهمیت برندآفرینی از طریق برگزاری مراسم گرامیداشت دانشگاه پرداخت و اظهار داشت: «ما در تلاش هستیم تا با مطالعه مدل‌های برگزاری سالگرد در 10 دانشگاه برتر جهان، برنامه‌ای جامع و جذاب برای گرامیداشت 173 سال تجربه و 90 سال دستاوردآفرینی دانشگاه علوم پزشکی تهران تدوین کنیم. این مراسم نه تنها به بیان تاریخچه دانشگاه خواهد پرداخت، بلکه نوآوری‌های علمی و پزشکی، نقش‌آفرینی در بهبود سلامت جامعه و دستاوردهای بین‌المللی دانشگاه را به نمایش خواهد گذاشت. این برنامه فرصتی بی‌نظیر است تا برند دانشگاه به عنوان یک نهاد پیشرو و تأثیرگذار در سطح جهانی بیشتر شناخته شود.»
وی افزود: «برگزاری این مراسم فرصتی برای معرفی نقش الهام‌بخش دانشگاه در پیشرفت علمی و نوآوری، به‌ویژه برای نسل جوان و دانشجویان، است. ما می‌توانیم از این فرصت برای تقویت ارتباطات بین‌المللی و جذب استعدادهای برتر استفاده کنیم. همچنین، با مشارکت فعال دانشجویان، اساتید و دانش‌آموختگان، این مراسم به یک تجربه جامع و فراگیر تبدیل می‌شود که نه تنها به تاریخ و افتخارات گذشته دانشگاه می‌پردازد، بلکه آینده‌نگری و پیشرفت‌های جدید آن را نیز به نمایش می‌گذارد.»
در پایان، دکتر ترابی از تمامی اعضای کمیته شناسایی و معرفی مشاهیر و مفاخر درخواست کرد تا پیشنهادهای خود را برای نامگذاری بناها و برگزاری گرامیداشت سالگرد دانشگاه، به‌صورت مکتوب ارائه دهند. وی تأکید کرد که انتخاب نام‌های مناسب و طراحی دقیق برنامه‌ها می‌تواند تأثیر بسزایی در تقویت برند دانشگاه و تثبیت آن در ذهن جامعه علمی و عمومی داشته باشد.

تاکید بر اهمیت حفظ تاریخ پزشکی در نامگذاری ها و برگزاری سالگرد دانشگاه
در ادامه دکتر حمیدرضا نمازی رئیس موزه ملی تاریخ علوم پزشکی بر اهمیت نامگذاری بناها متناسب با ماهیت و عملکرد آن تاکید کرد و گفت: نامگذاری بناها باید بر مبنای دانش تاریخی، دانشگاهی و محله شناسی صورت گیرد.
دکتر نمازی برای نامگذاری مرکز تعالی سلامت جهانی پیشنهاد داد، باتوجه به تعاملات بین المللی گسترده و منافع احتمالی که این مرکز خواهد داشت در نامگذاری آن از مفاخر غیرایرانی که به تاریخ سلامت کشور و دانشگاه خدمت کرده اند استفاده شود.
دکتر نمازی، نام پرفسور شارل ابرلن آسیب شناس و سرطان شناس نامدار تاریخ پزشکی جهان را انتخاب مناسبی برای مرکز تعالی سلامت جهانی دانست و گفت: ایشان دومین رئیس دانشکده پزشکی، پایه گذار نظام نوین آموزش پزشکی در ایران و بنیانگذار ساختار دانشکده بهداشت است و خدمات بسیاری را به کشور و دانشگاه ارایه کرده است.
رئیس موزه تاریخ علوم پزشکی کشور در توضیح نامگذاری بیمارستان اسلامشهر گفت: خیابان های تهران را که با نام پزشکان نامگذاری شده شناسایی و با شهرداری مکاتبه کرده ایم که این اسامی حفظ شود و در توضیح خدمات این پزشکان، ماکتی از پزشکی نامه ایجاد شود.
دکتر نمازی در زمینه برگزاری سالگرد دانشگاه گفت: تاریخ دانشگاه به 173 سال قبل از زمان تاسیس دارالفنون بازمی گردد و بنای دانشکده پزشکی در 90 سال پیش با معماری ویژه «آندره گدار» به عنوان گنجینه معماری و تاریخی باید پاسداشته شود.
رئیس موزه تاریخ علوم پزشکی کشور، با تاکید بر خلق اثار ماندگار به مناسبت سالگرد تاسیس دانشگاه پیشنهاد داد گذر موزه جلالیه ایجاد شود و افزود: مراسم را می توان در سه محل موزه تاریخ علوم پزشکی، دارالفنون و محوطه مقابل سردرد دانشکده پزشکی برگزار کرد.
دکتر نمازی با تاکید بر احیای نشان قدمت در سالگرد دانشگاه گفت: مولفه های اهدای این نشان صرفا جنبه تاریخی دارد  و به پیشکسوتانی تعلق می گیرد که بیش از 80 تا 100 سال بنای خود را برای ارایه خدمات پزشکی حفظ کرده اند.
رئیس موزه تاریخ علوم پزشکی پیشنهاد داد به مناسبت سالگرد تاسیس دانشگاه کلاس درسی برای اساتید قدیمی پیش بینی شود تا خاطرات شیوه تدریس آنان بازنمایی و نقش اساتید پیشکسوت در شکل‌گیری هویت دانشگاه برجسته شود و گفت: پیش از برنامه ریزی عملیاتی، جلسه ای با حضور رئیس دانشگاه، معماران بنام و تاریخ نگاران علم تشکیل و از ایده آنان در قالب بین رشته ای استفاده شود.

سالگرد دانشگاه فرصتی برای معرفی تاریخ فاخر و افراد تاثیرگذار آن

سپس دکتر سید منصور گتمیری رئیس دفتر ارتباط با دانش آموختگان دانشگاه، با تاکید براینکه نامگذاری ها باید پیام آور آرامش باشد گفت: پیشنهادهای مربوط به نامگذاری بیمارستان اسلامشهر را به صورت مکتوب اعلام می کنیم.
دکتر گتمیری در زمینه برگزاری مراسم سالگرد دانشگاه گفت: فضای برگزاری مراسم  متناسب با گروه های مختلف مدعوین پیش بینی شود.
رئیس دفتر ارتباط با دانش آموختگان پیشنهاد داد، به مناسبت سالگرد دانشگاه، سمپوزیومی با سخنرانی افراد برجسته در زمینه تاریخ فاخر دانشگاه پیش بینی شود و گفت: این مراسم فرصت مناسبی برای معرفی تاریخ فاخر دانشگاه و افراد تاثیرگذار آن است.
دکتر گتمیری با اشاره به سیر تاریخی دانشگاه در این 173 سال و گستره وقایع مهمی که در این مدت رویداد است گفت: دفتر ارتباط با دانش آموختگان برای برگزاری این مراسم آمادگی خود را اعلام می کند.

  • گروه خبری : ستاد مرکزی روابط عمومی
  • کد خبر : 282166
سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *