دکتر سراج: با مدیریت صحیح در مراکز مرجع علمی کشور می‌توانیم حرفی برای گفتن در سطح بین‌المللی داشته باشیم

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در حاشیه اجلاس معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و سازمان‌های وابسته با رویکرد «مرجعیت علمی و بین‌المللی‌سازی در عرصه تحقیقات و فناوری» که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد؛ دکتر سید حسن سراج معاون امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در بحث مرجعیت و مسائل مرتبط با انتقال تکنولوژی، تحقیقات و بین‌المللی‌سازی مسائل پژوهشی، موضوعی که وجود دارد تفاوت با بحث‌های دیگر بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌ها است؛ گفت: در بحث آموزش و توریسم‌درمانی که از مباحث دیگر بین‌المللی‌سازی هستند ما موفق‌تر بودیم چرا که در واقع با کشورهای کم‌وبیش فقیر و اما در بحث‌های مربوط به تکنولوژی و مسائل مرتبط با مرجعیت علمی هم با کشورهای پیشرفته مواجهه هستیم در واقع با یک‌دنیای متفاوتی روبرو هستیم که برای این مسائل طبیعتاً تدابیر متفاوتی هم می‌طلبد. 
وی افزود: سؤال بزرگی که وجود دارد و امیدوار هستم بتوانم پاسخ آن را در این جلسه دریافت کنم این است که آیا ارتباطات مؤسسه‌ای با شرایط کشور ما موفق‌تر است یا ارتباطات فردی؟.  
دکتر سراج یادآور شد: اما به نظر می‌رسد وزارت بهداشت دنبال رفتن به سمت ارتباطات بین‌المللی (ارتباطات مؤسسه‌ای) است یعنی اینکه دانشگاه  از طریق کلاسیک و مؤسسه‌ای وارد تعاملات شود. آن طرف هم گروه زیادی معتقدند که این امر در کشور ما موفق نخواهد بود و ما باید به سمت ارتباطات فردی گام برداریم.  
وی تصریح کرد: باید از طریق‌های غیررسمی با افرادی که در مراکز علمی و تکنولوژی دنیا مؤثر هستند، ارتباط، انتقال تکنولوژی و علم صورت گیرد، به نظرم موضوع مهمی است چرا که جهت‌گیری آینده را می‌تواند مشخص کند.  
معاون امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: از نظر برنامه‌ریزی آینده طبیعتاً کشوری مثل ایران با گستردگی جمعیت زیاد و مراکز علمی متنوع و افراد علاقه‌مند به فرهنگ علم‌آموزی که طبیعتاً در برخی از کشورها به این شکل نیست چرا که از قدیم همیشه فرهنگ علم‌آموزی و علاقه به پیشرفت علمی و فردی در اغلب خانواده‌های ایرانی جاری بوده است، این سرمایه‌ای است که مطمئن هستم ان‌شاءالله با مدیریت و درایت بزرگان ستاد وزارت بهداشت و دانشگاه‌های مرجع کشور در کنار هم قرار بگیرند می‌توانیم در این دنیای پر حرکت و پرانرژی و پیشرفت تکنولوژی؛ ما هم حرفی برای گفتن داشته باشیم.  
تشکر ویژه می‌کنم از دانشگاه علوم پزشکی تهران که به‌عنوان دانشگاه مادر در کشور پیگیری این امور را به عهده دارد، امیدوارم ان‌شاءالله همه دانشگاه‌ها و افرادی که در این زمینه حضور مؤثر دارند با هم کمک کنند تا بتوانیم در نهایت کشورمان را به سمت جلو پیش ببریم.
 
الهام علی
تهیه کننده:

الهام علی

تدوین گر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب