دکتر طاهره سوری: با رعایت تمام نکات ایمنی، بهداشتی و قطع چرخه انتقال کرونا افراد می توانند زندگی عادی داشته باشند.
متخصص عفونی بیمارستان جامع بانوان آرش در گفت وگو با مستندسازان مسيرنماي پيشرفت مديريت کوويد 19 در دانشگاه گفت: در قرن گذشته این بزرگترین همه گیری بود که در دنیا اتفاق افتاد که همه آن تجربه و درس گرفتن است. ما می توانیم در موارد مشابه از این تجربیات استفاده کنیم. قسمت مثبت این بحران این بود که با مدیریت صحیح، ترس و نگرانی ها کمتر شد. اولویت اصلی این است که ما باید آمادگی داشته باشیم. برای کرونا آماده بودیم اما برای این حجم از مواجهه آمادگی کافی نداشتیم. یکی از دستاوردهای ما در این پاندمی آموزش های مجازی بود. آموزش مجازی هم از نظر کیفیت و هم از نظر استفاده ارتقا پیدا کرد. ما در بیمارستان آرش یک سیستم فالوآپ بسیار دقیق داشتیم و تمام مادران بعد از ترخیص فالوآپ می شدند. زمانی که اطلاعات بالا باشد میزان نگرانی کاهش پیدا می کند. من به عنوان متخصص عفونی که شرایط ویژه ای داشتم، نترسیدم و از ابتدا بحران تا الان درخط مقدم ایستاده ام.
اقدامات پشتیبانی و آماده سازی بخش های درمانی توراکس در معاونت پشتیبانی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)
اقدامات پشتیبانی و آماده سازی بخش های درمانی توراکس در معاونت پشتیبانی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) را در این فیلم می بینید.
مهندس بهزاد مکری: تاسیسات بیمارستان، قلب بیمارستان است؛ کرونا درس همبستگی و دوستی داد
مدير فني و نظارت بر طرح هاي عمراني دانشگاه در گفت وگو با مستندسازان مسيرنماي پيشرفت مديريت کوويد 19 در دانشگاه گفت: معاونت توسعه طوري ما را حمايت و هدايت مي کند که در همه زمان ها همدل و همراه هستيم. ما از نظام مهندسي عقب تر نيستيم اما برخي تاسيسات موجود در بيمارستان هاي قديمي جوابگوي کار ما در کرونا نبود. تغيير تاسيسات بسيار مشکل بود و هزينه زيادي داشت. بيمارستان ياس از نظر سردخانه جسد با مشکل روبرو شد که يکي از سردخانه هاي بيمارستان رازي را با سختي هاي زياد و از خودگذشتگي در کوتاه ترين زمان جابجا کردند. دانشگاه ما، دانشگاه مادر است و افرادي که در اين دانشگاه کار مي کند افرادي خاص هستند ما هم بايد خاص به پيش برويم. هيچگاه کاري را به هم پاس نمي دهيم؛ اگر هم اختلافي بوده کار را زمين نگذاشتيم. تاسيسات بيمارستان قلب بيمارستان است و بايد از کارکنان اين بخش به نوعي قدرداني شود. کرونا تهديدي است که بايد به فرصت تبديل کنيم و به سمت خوبي و خير و برکت ببريم. از کرونا بايد درس بگيريم تا در آينده تجهيزات، تاسيسات و فضاهاي فيزيکي بيمارستان ها را مناسب تر کنيم.
راحله قاسمی: پرستاران نقش مهمی در آموزش خانواده ها داشتند
سرپرستار بخش عفونی مرکز طبی کودکان در گفت وگو با مستندسازان مسيرنماي پيشرفت مديريت کوويد 19 در دانشگاه گفت: ايجاد همدلی و همبستگی بیشتر میان کادر پرستاری از جمله درس های این بحران بود. به طور دائم پاسخگوی سوالات همراهان بودیم. مایحتاج اولیه را برای مادران تهیه کردیم تا از بخش ها کمتر بیرون بروند. ملاقات ها را محدود و از رفت و آمدهای غیر ضروری جلوگیری می کردیم. به سمت و سویی می رفتیم که کمترین انتقال را به بخش های دارای بیماری های زمینه ای داشته باشیم. محافظت از همکاران در اولویت بود. حضور مسئولان به خصوص رئیس محترم دانشگاه موجب دلگرمی کادر درمان شد. این بیماری هنوز ناشناخته است و رعایت نکات بهداشتی لازم الاجراست.
شهره زارع باشی: تشکیل کلاس های بحران و کلاس های کنترل عفونت می تواند کمک بسیار خوبی در مواجهه با بیماری های عفونی باشد
مسئول اتاق عمل بیمارستان ضیائیان در گفت وگو با مستندسازان مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19 در دانشگاه گفت: خوشبختانه با اقداماتی که انجام دادیم، توانستیم ترس و اضطراب را از پرسنل اتاق عمل دور کنیم تا آنها بتوانند در این شرایط بحرانی بوجود آمده به ما کمک کنند. پیشگیری بهتر از درمان است. استفاده از ماسک و شستن مرتب دست ها می تواند از شیوع بیماری جلوگیری کند و نیاز به ترس و اضطراب نيست. نقش صدا و سیما در پخش تیلیغات های بهداشتی و آموزش رعایت نکات بهداشتی می تواند کمک بسیار خوبی برای ما باشد. باید هم در سطح بیمار و هم در سطح همراهان بیمار، آموزش های لازم داده شود و به عبارتی آموزش باید در تمام سطوح انجام شود. بهترین درس کرونا، درس همدلی و همراهی بود. باید به کار پرستاری و کار کادر درمانی توجه بیشتری شود، چون این افراد در شرایط بحرانی، همیشه در میدان هستند.
کلیپ بازدید رئیس دانشگاه و رئیس مرکز قلب تهران از کارگاه تولید ماسک مرکز قلب
دکتر عباسعلی کریمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران به همراه دکتر پورحسینی رئیس، دکتر حاجی قاسمی مدیر و اسماعیلی مدیر روابط عمومی مرکز قلب تهران از کارگاه تولید ماسک واحد فنی مهندسی مرکز دیدن کرد.
حسین صدرایی: رعایت مسائل بهداشتی، مقدم بر درمان است
مسئول حراست بیمارستان شریعتی در گفت وگو با مستندسازان مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19 در دانشگاه گفت: اولین برخوردی که بیمار و همراهان بیمار در هنگام ورود به بیمارستان دارند، با پرسنل حفاظت فیزیکی است در نتیجه ما دو اصل را در این برخوردها باید رعایت کنیم، یکی حفاظت و صیانت از خود پرسنل حفاظت فیزیکی و دیگری آرامش بخشیدن به خانواده ها و راهنمایی کردن آنها به محل های مربوط برای درمان بیماری است. ما راه های کنترل و پیشگیری از بیماری را به پرسنل حفاظت فیزیکی آموزش دادیم. حفاظت از اماکن و تاسیسات بیمارستان نیز یکی دیگر از نکات مهمی بود که باید به آن توجه می کردیم. مسئله مهم در حوزه بهداشت، بحث آموزش است. در حال حاضر بهترین کار، رعایت اصول پیشگیری است.
دکتر افسانه مصلح: صمیمیت بین همکاران، مهمترین نقطه قوت در پیشبرد کارها در کرونا بود
مسئول امور دارویی معاونت بهداشت در گفت وگو با مستندسازان مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید ۱۹ در دانشگاه گفت: در مراکز ۱۶ ساعته، هم بیماریابی انجام میشود و هم اگر جواب آزمایش مثبت بود، سریع درمان را برای فرد بیمار آغاز میکنیم و آموزشهای لازم را به او میدهیم تا دیگر افراد خانواده به بیماری مبتلا نشوند. ما بیشتر آموزشها را از طریق فضاهای مجازی انجام میدهیم. سعی کردیم در کوتاهترین زمان بتوانیم در حد توانمان با توجه به امکانات، خدمات مفیدی را ارائه کنیم. اگر مشکل محدودیت زمان برای تهیهٔ برخی از اقلام نبود، کمتر شاهد نارضایتی بین کارکنان و همکاران بودیم. مسیر منابع را باید به سمت اقلام مورد نیاز سوق بدهیم تا بتوانیم ذخیرهٔ مناسبی برای فصل پاییز داشته باشیم و از شیوع بیماری جلوگیری کنیم.
مهناز سرابی: کرونا دوران سختی را به مردم تحمیل کرد و مستندات باقی مانده بیانگر این واقعیت خواهد بود
سرپرستار بخش داخلی2 بیمارستان بهارلو در گفت وگو با مستندسازان مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19 گفت: در جریان این بحران اطلاعات علمی همکاران افزایش پیدا کرد و دانسته های خود را در اختیار یکدیگر قرار دادند. در روزهای نخست شیوع کرونا استرس فوق العاده زیادی بر کادر درمان حاکم بود چون آگاهی ما از ویروس جدید اندک بود. اوایل پروتکل ها از انسجام خوبی برخوردار نبودند. از اقدامات خوبی که در روزهای اولیه اتفاق افتاد این بود که وسایل آموزشی برای افزایش آگاهی پرستاران مهیا شد. در ارزیابی فناوری های جدید با ایجاد شبکه های مجازی افرادی که علم روانشناسی داشتند به گروه ها اضافه شدند و دانسته هایشان را به اشتراک گذاشتند. شبکه های اجتماعی همانند دو لبه تیغ هستند برخی استرس را افزایش می دهند و برخی نیز باعث آرامش می شوند. مهمترین درسی که از کرونا گرفتیم این بود که به فردا اعتمادی نیست باید صبوری پیشه کرد و قدر همدیگر را دانست. تجربیاتی که در این دوران کسب کردیم تماماً تجربیات واقعی بودند. مردم می توانند با رعایت مسائل بهداشتی باری از روی دوش تیم درمان بردارند.
رئیس بیمارستان سینا در پیامی از همکاران خدمات این مرکز قدردانی کرد
دکتر محمد طالب پور در پیامی از فعالیت همکاران خدمات بیمارستان سینا در بحران کرونا قدردانی کرد.