شرح حدیث از امام رضا علیه السلام

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدقریشی: تمامی مسئولان دانشگاهی در هر جایگاه و مقامی که هستند باید در راستای تحقق هر چه بهتر جهاد تبیین، به هر میزان که توانمندی دارند، فعالیت کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدقریشی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه در جلسه هیئت رئیسه؛ یکشنبه 22 خردادماه حدیثی از امام رضا (ع) را بررسی کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، مسئول نهاد در نشست روز یکشنبه 22 خرداد 1401در سالن مدافعان سلامت، به تشریح حدیثی از امام رضا (ع) پرداخت و اظهار داشت:

یکی از مهمترین اتفاقاتی که در طی هجرت امام رضا به ایران رخ داد، سخنرانی آن حضرت در نیشابور و ایراد حدیثی بود که به حدیث سلسله الذهب معروف شد. این حدیث که به نوعی فلسفه سیاسی تشیع را تبیین می کند از جایگاه والایی از حیث اهمیت در میان احادیث ما برخوردار است. هنگامی که ابوالحسن الرضا(ع) به نیشابور رسید و خواست که آن جا را به قصد رفتن نزد مأمون ترک گوید، راویان حدیث، گردش را گرفتند و عرض کردند: ای پسر پیامبر خدا، از پیش ما می روی و برایمان حدیثی که از محضرتان فیضی بریم، نمی گویی؟! حضرت که در کجاوه نشسته بود سرش را بیرون آورد و فرمود: از پدرم، موسی بن جعفر شنیدم که می فرماید: از پدرم، جعفر بن محمّد شنیدم که می فرماید: از پدرم، محمّد بن علی شنیدم که می فرماید: از پدرم، علی بن الحسین شنیدم که می فرماید: از پدرم، حسین بن علی بن ابی طالب شنیدم که می فرماید: از پدرم، امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب شنیدم که می فرماید: از رسول خدا(ص) شنیدم که می فرماید: از جبرئیل شنیدم که می فرماید: از خداوند جلّ جلاله شنیدم که می فرماید: (کلمه) لا اله الا اللّه حصار من است و هرکس وارد حصار من شود از عذابم در امان است. اسحاق می گوید: چون شتر به راه افتاد حضرت با صدای بلند به ما فرمود: اما این شرطهایی دارد و من از شرطهای آن هستم.

ایشان در ادامه ضمن تعریف داستان سفر اجباری امام رضا (ع) و اقامت ایشان در نیشابور حدیثی از این امام بزرگوار نقل کردند «حدثنی رسول الله صلی الله علیه و آله قال حدثنی جبرئیل قال سمعت عن الله تعالی قال کلمة لا اله الا الله حصنى فمن دخل حصنى امن من عذابى-بشروطها و انا من شروطها» و فرمودند: طبق فرموده حق‌تعالی " لااله‌الاالله " قلعه محکم خدا است و هر که وارد این قلعه شود او را باکی نیست. البته تفاوت زیادی در گفتن زبانی و واردشدن حقیقی به این قلعه وجود دارد. شاید ما روزانه بارها این جمله را تکرار کنیم اما مهم چیز دیگری است. طبق سخنان خود پروردگار در این عالم وجود تنها خداست و اول و آخر اوست و ظاهر و باطن اوست و لذا بدانید همه کارها به دست او بود قابل‌حل می‌باشد؛ بنابراین می‌بایست انسان الهه‌های دروغین و باطل را از دلش بیرون کندوخانه دلش را پاک سازد و این اولین شرط دین‌داری می‌باشد. آن‌وقت حضرت رضا فرمود «ورود به این قلعه یک شرط دارد و شرطش پیروی از ماست». به این معنی که شما به راهبر نیاز دارید. در بیابان بخواهیم به قلعه برسیم، باید به راه بلد راه رجوع کنیم. در واقع این لااله‌الاالله دروازه بهشت است و ما دروازه‌بان بهشتیم. این حدیث دو مطلب را بیان می دارد: یکی اینکه توحید الهی، دژ استواری است که هر کس در آن وارد شود از هر نوع عذابی ایمن خواهد بود. دیگر اینکه شرط لازم برای ورود به آن دژ، مقام ولایت و معرفت به امامت است. این نوشتار علاوه بر آن، به اهمیت و حقیقت کلمه توحیدیه و بررسی سندی آن می پردازد و همچنین کلمه توحید را از لحاظ ادبی بررسی می کند. با توجه به اینکه راویان، آن حضرت را می شناختند، این سؤال مطرح می شود که چرا حضرت رضا (ع) حدیث را با سند متصل به رسول خدا (ص) نقل فرمودند؟ و اصولاً بین شرط و مشروط چه تناسبی می تواند وجود داشته باشد؟ این همان مسئله اساسی است که نوشتار حاضر درصدد بیان آن است تا با روش کاملاً توصیفی و تحلیلی به این پرسش ها پاسخ داده شود. حائز اهمیت ترین مسئله، عبارت است از اینکه برای درک توحید حق تعالی راهی جز امام معصوم (ع) وجود ندارد، پس راز بیان این روایت در آن جمع، همین است که باید بین امام و خلیفه یا حاکم تفاوت قائل شد.

ایشان درادامه ضمن اشاره به شیطنت دشمنان دین و محکومیت ماجرای اهانت به ساحت امام رضا (ع) و اشاره به آیه قرآنی «مثل الذین اتّخذوا منْ دون اللّه اولیاء کمثل العنکبوت اتّخذتْ بیتاً و انّ أوْهن البیوت لبیت العنکبوت ؛ مثل کسانی که غیر از خدا اولیای خود برگزیدند، مثل عنکبوت است که خانه‌ای را برای خود انتخاب کرد، درحالی‌که سست‌ترین خانه‌ها. خانه عنکبوت است»، فرمود: به‌جای مگس بودن باید عقاب بود و در دام تور عنکبوت گیر نکرد و مانع سلطه آنها بر خود شد و این وعده خداست که خانه آنها از عنکبوت سست‌تر است. افرادی که راه غیر از خداوند را پیشه گرفتند یقینا در این دام سست خواهد افتاد.

وی در پایان با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله العالی) «جهاد تبیین یک وظیفه ی عینی است» گفت: تمامی مسئولین دانشگاهی در هر جایگاه و مقامی که هستند باید در راستای تحقق هر چه بهتر جهاد تبیین، به هر میزان که توانمندی دارند، فعالیت کنند ، طبیعتا اگر شما مسئولان در دانشگاه این فعالیت هارا انجام ندهید، شخص دیگری نیز در این امیر بسیار مهم و حیاتی اقدامی نخواهد کرد.

ابوالفضل علیزاده
تهیه کننده:

ابوالفضل علیزاده

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب