راهبردهای ارتقای تلفیق آموزش و بالین در نشست مشترک مدیر پرستاری دانشگاه و مترون های بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی تهران با مسئولان دانشکده پرستاری و مامایی
نشست شورای تلفیق آموزش و بالین با حضور مدیر پرستاری دانشگاه، مترون های بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی تهران و هیئت رئیسه، مدیران گروه و جمعی از استادان دانشکده پرستاری و مامایی با هدف بررسی و رفع چالش ها و مشکلات و ارائه راهکارهای توسعه آموزش بالینی در دانشکده برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده پرستاری و مامایی، دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی رئیس دانشکده در ابتدای جلسه سه شنبه 12 بهمن ماه 1400 در سالن شورای یک، ضمن تبریک فرارسیدن ایام الله دهه فجر و ماه مبارک رجب، بر اهمیت ارتقای وضعیت آموزش بالینی دانشجویان و حفظ کیفیت آموزش به ویژه در شرایط فعلی بیمارستان ها که آغاز موج ششم کرونا با آغاز نیمسال دوم تحصیلی دانشگاه همزمان شده است تاکید کرد و گفت: باید به گونه ای برنامه ریزی و آمادگی ایجاد کنیم تا در شرایط بحرانی آموزش در بالین دچار وقفه نشود و دانشجویان بتوانند شایستگی های لازم حرفه ای را حتی در شرایط بحرانی کسب کنند تا بعد از فارغ التحصیلی بتوانند در ارائه خدمات مراقبتی در شرایط مختلف به خوبی ایفای نقش کنند.
وی افزود: آموزش پرستاری و مامایی آموزش میدانی است، مشکلات و موانع در موج های کرونا نباید منجر به تعطیلی آموزش بالینی دانشجویان شود و تربیت پرستاران و ماماها و ارتقا مهارتهای لازم حرفهای و توانمندی های تخصصی دانشجویان باید با برنامه ریزی های منسجم و هماهنگ بین دانشکده ها و مدیران پرستاری بدون وقفه ادامه یابد.
دکتر نیکبخت نصرآبادی با اشاره به هدف حرفه پرستاری که ارائه خدمات مطلوب و با کیفیت برای آحاد جامعه است، گفت: برای ارتقا توانمندی های علمی، احساس ارزشمندی، هویت اجتماعی و تعهد حرفه ای دانشجویان لازم است بسترسازی مناسبی در محیط آموزش دانشجویان فراهم شود تا بعد از فارغ التحصیلی بتوانند با احساس تعلق و امید نقش آفرینی کنند.
رئیس دانشکده با اشاره به اجرایی شدن طرح تلفیق آموزش و بالین از 4 سال گذشته گفت: با تمام مشکلاتی که در مسیر اجرایی این طرح وجود داشت اما با همدلی و همراهی مدیران بالین و زحمات همکاران دانشکده هم از حوزه بالینی و هم از حوزه آموزش بازخوردهای خوبی حاصل شده و معاونت آموزشی دانشگاه نیز توسعه این طرح را در برنامه عملیاتی خود در 4 سال آینده قرار داده است.
دکتر نیکبخت نصرآبادی بر لزوم بازتعریف معیارها و شاخصهایی از توانمندی ها و شایستگی ها برای انتخاب همکاران آموزش بالینی (CTA) با نظر مدیران پرستاری بیمارستان ها تاکید کرد و گفت: باید تدابیری اندیشیده شود تا با یک برنامه ریزی مدون بتوان ارزشیابی مطلوبی از همکاران چند سال گذشته داشته باشیم و با انتخاب برترین ها این مسیر هموارتر شود.
سیمین رنجبران مدیر پرستاری دانشگاه ضمن تشکر از حضور فعال پرستاران در دوران پاندمی کرونا بیان کرد: پرستاران در این دوران با جان و دل و بدون هیچ چشمداشتی به اقشار جامعه خود خدمت رسانی کردند، این دوران توانست جایگاه و توانمندی حوزه پرستاری را به همگان نشان دهد.
مدیر پرستاری به صلاحیت حرفه ای و توانمندی پرستاران تاکید کرد و گفت: برای پذیرش دانشجو و نیروهای بیمارستانی باید با حساسیت بیشتر و دید بازتر وارد عمل شد تا از حضور افراد ناکارآمد و غیر متخصص در حوزه آموزش و درمان جلوگیری شود.
رنجبران با اشاره به پیشتاز بودن دانشگاه علوم پزشکی تهران در تولید علم و نشر دانش حرفه ای، از جذب بیشتر دانش آموختگان این دانشگاه برای طرح و همکاری در بیمارستان های دانشگاه خبر داد و گفت: از نظر توانمندی علمی و حرفهای دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشکی تهران پیشرو بوده و برای جذب در بیمارستان های دانشگاه این دانشجویان در اولویت قرار دارند.
رنجبران با تاکید بر ایجاد رابطه و تعاملات صمیمانه با دانشجویان بیان کرد: باید چالش های پیش روی دانشجویان در بالین مرتفع و مانند یک همکار به دانشجو نگاه شود، همچنین مترون های بیمارستان ها باید در جریان برنامه ریزی بالین دانشجویان قرار بگیرند تا همکاریهای لازم را برای ارائه آموزش آنان فراهم کنند.
دکتر سریه پورتقی سرپرست امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده، با اشاره به موفق بودن طرح تلفیق آموزش و بالین بیان کرد: تعامل همکاران بالینی در بیمارستان ها در این طرح خوب بوده و انتظار می رود که همکاریهای بیشتری از سوی بیمارستان ها صورت گیرد تا بتوان برای ارتقا سطح دانش دانشجویان و مهارت های حرفه ای آن ها قدم های بیشتری برداشت.
دکتر پورتقی اظهار داشت: دانشکده ظرفیتهای بسیار خوبی دارد و توانسته دانشجویان توانمندی را تربیت کند که بعد از فارغ التحصیلی بتوانند برای ارائه خدمات با کیفیت برای جامعه خود مفید باشند.
وی افزود: هر ساله تعداد پذیرش دانشجویان افزایش یافته، در حالی که ظرفیت آموزش در عرصه بالین محدود بوده که برای این مشکل باید راه حلی اندیشید.
دکتر پورتقی به مشکلات ایجاد شده در آموزش های بالینی دانشجویان در دوران پاندمی کرونا اشاره کرد و گفت: برای جبران این مشکلات پیش آمده به همکاری مضاعف بیمارستان ها و همکاران بالینی نیاز داریم تا دانشجویان برای ارتقا عملکرد تحصیلی خود دچار نقصان نشوند.
در ادامه مترون های بیمارستان های تابعه دانشگاه نیز چالش ها و مشکلات بین دانشکده و بیمارستان ها را برای حضور دانشجویان در آموزش بالینی مطرح کردند، همچنین درباره امکانات و تسهیلات رفاهی دانشجویان در بالین و نحوه مرتفع نمودن آن بحث و تبادل نظر شد.
مترون های بیمارستان خواستار حضور فعال تر اعضای هیئت علمی در بالین شدند تا با ایجاد هم افزایی و همکاریهای دو جانبه بین دانشکده و بیمارستان بتوان در مسیر اعتلای خدمات بهینه به بیماران و ارتقای توانمندی دانشجویان به خوبی قدم برداشت، همچنین به کمرنگ شدن فعالیت موثر دانشجویان در بالین و کاهش مسئولیت پذیری و تعلق خاطرداشتن دانشجویان نیز اشاره شد که برای رفع آن و ایجاد انگیزه بیشتر در دانشجویان پیشنهاداتی ارائه شد.
در این جلسه به موضوعات توانمندسازی همکاران بالین، مهارت ارتباطی و تعاملات مطلوب بین پرستاران، همکاری های دانشکده و بیمارستان ها در ارایه طرح های پژوهشی مشترک، تغییرات لازم در شیوه نامه انتخاب همکاران آموزش بالینی، نحوه ارزشیابی دانشجویان در بالین و برگزاری وبینارهای آموزشی در سطح بیمارستان و همچنین آموزش های مردمی پرداخته شد.
نظر دهید