دکتر علیزاده: مهم است که نگاه ما در توسعه آموزش علوم پزشکی نگاهی مبتنی بر شواهد آموزشی باشد
منتخب فرایند برگزیده دانشگاه گفت: کسب رتبه اول در سطح کشور نقطه شروع است و ما این برنامه را توسعهخواهیم داد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری که پیش از ظهر چهارشنبه 4 خرداد 1401 در تالار دارالفنون سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد؛
در حاشیه این جشنواره دکتر مریم علیزاده بهعنوان منتخب فرایند برگزیده دانشگاه گفت: فرایندی که ما موفق شدیم بهصورت تیمی رتبه اول کشوری را کسب کنیم رویکرد نظاممند در توانمندسازی آموزشی اعضای هیئتعلمی با ترکیب رویکردهای رسمی و غیررسمی در جهت توسعهی هویت حرفهای معلمی بود و این فرایند در یک حیطهی مدیریت و رهبری آموزشی موفق شد که رتبه اول کشور را کسب کند.
در حاشیه این جشنواره دکتر مریم علیزاده بهعنوان منتخب فرایند برگزیده دانشگاه گفت: فرایندی که ما موفق شدیم بهصورت تیمی رتبه اول کشوری را کسب کنیم رویکرد نظاممند در توانمندسازی آموزشی اعضای هیئتعلمی با ترکیب رویکردهای رسمی و غیررسمی در جهت توسعهی هویت حرفهای معلمی بود و این فرایند در یک حیطهی مدیریت و رهبری آموزشی موفق شد که رتبه اول کشور را کسب کند.
وی بابیان اینکه این فرایند از سال 1392 شروعشده است گفت: این فرایند هفت گام اصلی داشت و هدف اصلی آن این بود که ما بتوانیم توانمندسازی اعضای هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی تهران را بهصورت یک رویکرد نظاممند پیادهسازی، طراحی، اجرا و ارزشیابی کنیم و برای اینکه این کار با یک نیازسنجی شروع کردیم.
دکتر علیزاده ادامه داد: هدف نیازسنجی این بود که لزوم اجرای این برنامه را در دانشگاه علوم پزشکی تهران مشخص و درعینحال بررسی کنیم که در حیطهی توانمندسازی آموزشی چهکاری قرار است انجام شود و چه توانمندیهایی در عضو هیئتعلمی باید ایجاد کنیم تا یک معلم موفق در دانشگاه شود و پروسهی هفت گام در این چند سال اجرا و در حال حاضر هم ادامه دارد.
وی گفت: با توجه به اینکه این فرایند توانسته در سطح کشور رتبهی اول را کسب کند اما اینیک نقطه شروع برای ما است و ما دیدگاه نقد محورمان را به این برنامه داریم و از برنامه های مشخصی که داریم این است که بتوانیم ارزشیابی تأثیر بلندمدت برنامه را روی ارتقای کیفیت آموزش دانشگاه بررسی کنیم.
دکتر علیزاده بابیان اینکه ارزیابیهای ما عموماً در سطح واکنش اعضای هیئتعلمی نسبت به این برنامه است گفت: این نکته که ما در توسعهی آموزش علوم پزشکی بهعنوان معلم نگاهی مبتنی بر شواهد آموزشی داشته باشیم مهم است و اگر بخواهیم در حیطهی آموزش کاری انجام دهیم باید پژوهشها و تجربههایی که در این حوزه انجامشده را بررسی و از آن استفاده کنیم.
منتخب فرایند برگزیده دانشگاه افزود: ما باید کار تیمی مؤثری داشته باشیم و اعضای گروه را درست انتخاب و از قدرت کار تیمی استفاده کنیم و نقدپذیر باشیم و نقد افراد مختلف را سرلوحه کار قرار دهیم و در کارمان بازاندیشی و تأمل داشته باشیم که بتوانیم نقاط ضعفمان را بهبود دهیم.
دکتر علیزاده در خاتمه به بیان دل نوشتهای از کلام خودش که (من معلم هستم، غرق در شادی فهمیدن و فهمانیدن، مست جاری شدن واژه و رقص کلمات، بیخود از خود شب و روز غرق در اندیشهی پرتکرارم، یادگیری نیست جز خوانش یک فهم بلند، رمز پرواز تو این است فقط یک جمله «ننشیند قلمت بر صفحه جز در اندیشهی پروانه شدن یا به سودای سگال» عشق را جاری کن در کلاسی که قدمهای تو را میفهمد) پرداخت.
نظر دهید