• تاریخ انتشار : 1395/04/20 - 10:31
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 2027
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

ابلاغ اساسنامه مرکز آموزش ضمن خدمت کارکنان نظام سلامت کشور

دکتر علی جعفریان، رییس دانشگاه اساسنامه مركز آموزش ضمن خدمت كاركنان نظام سلامت كشور را (دانشگاه علوم پزشکی تهران) که در یکصدو شانزدهمین نشست دوره چهارم هیات رییسه دانشگاه در تاریخ شانزدهم خرداد نودو پنج به تصویب رسیده ابلاغ کرد.

متن اساسنامه به شرح ذیل است.

مقدمه:
آموزش یکی از مؤثرترین عوامل در تغییر رفتار و ارتقاء مهارت منابع انسانی است. مرکز آموزش ضمن خدمت کارکنان نظام سلامت کشور که از این پس "مرکز" خوانده می‌شود با ارج نهادن به سرمایه انسانی و با تمرکز بر اشتغال دانش‌آموختگان دانشی، فرصتی برای ارتقاء و انتقال دانش حرفه‌ای، به هنگام کردن مهارت‌های شغلی و افزایش مستمر و فزاینده بهره‌روی در تمامی سطوح خدمتی کارکنان نظام سلامت کشور که از این پس " کارکنان" خوانده می شوند خواهد بود.
این مرکز آموزشی با هدف تربیت نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد متناسب با نیاز های بازار کار، ارتقاء سطح علمی و دانش حرفه‌ای کارکنان را در دستور کار داشته و مصمم است تا در هر دهه خدمتی توانایی علمی و مهارت شغلی داوطلبان را براساس استانداردها و صلاحیت‌های شغلی، با تأکید بر تعهد حرفه‌ای، برای احراز شغل، حرفه و کسب و کار به سطحی بالاتر از انچه هست ارتقاء بخشد. برنامه‌های درسی در این مرکز آموزشی به صورت آموزش‌ نظری ترمی ـ واحدی، پودمانى و آموزش‌های مستمر حرفه‌ای بوده و با استفاده از فناوری‌های آموزشی روز و ظرفیت‌‌های دانشگاه و سایر مراکز اموزش عالی و محیط کار طراحی و به اجرا در می‌آید. مدارک صادره توسط این مرکز آموزشی، در کلیه واحدهای نظام سلامت کشور اعم از واحدهای تحت پوشش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مؤسسات وابسته به آن، قابلیت بکارگیری در جهت ارتقای شغلی کارکنان در جایگاه تشکیلاتی مؤسسه و سازمان ذیربط را حسب مورد خواهد داشت.
ماده ١: هدف
مرکز آموزش با اهداف ذیل فعالیت می‌نماید:
الف- تربیت و افزایش کارآیی و اثربخشی نیروی انسانی مورد نیاز بخش سلامت کشور براساس استانداردهای شغلی، فرهنگ ارزشی و بومی، نیاز بازار کار مورد تقاضای حوزه‌های مختلف نظام سلامت کشور
ب- اشاعه و نهادینه‌سازی فرهنگ کسب و کار مبتنی بر استعداد، ذوق، دانش، مهارت، فناوری، تخصص، توانایی و کارآفرینی با رویکرد ارزش‌های اسلامی و اخلاق حرفه‌ای .
ماده ٢: مأموریت‌
اهمّ مأموریت مرکز آموزش به شرح ذیل است:
الف- نیازسنجی مستمر آموزشی واحدهای ارائه خدمات، مبتنی بر آمایش سرزمین و برنامه‌ریزی، سازماندهی و هدایت آموزش‌های نظری و مهارتی منطبق با نظام‌های آموزشی ملی و بین‌المللی
ب - طراحی و تدوین نمونه‌ها و روش‌های انعطاف‌پذیر در آموزش‌های نظری و مهارتی تقاضا محور.
ج- توسعه کمی و کیفی دانش و مهارت کارکنان، مبتنی بر پژوهش‌های کاربردی و آمایش سرزمین، با بهره‌گیری از ظرفیت مراکز آموزش عالی کشور با رویکرد تقاضا محور و در تعامل مستمر و مؤثر با استانداردهای ملی و بین‌المللی.
د- فراهم نمودن امکان تجمیع دوره‌های آموزش تکمیلی بین سطوح تحصیلی و معادل‌سازی آن با دوره های مدون تا رسیدن به سطح مناسب در مقاطع تحصیلی مورد انتظار متناسب با مقاطع مصوب آموزش عالی کشور.
ماده ٣: نظام آموزشی
داوطلبان در این مرکز آموزشی مهارت‌های کاربردی لازم را پس از طی دروس نظری و دانش پایه، در محیط کار واقعی و یا شبیه‌سازی شده زیر نظر مدرسانی که از میان متخصصان و مدیران بخش مربوطه انتخاب شده‌اند آموزش می‌بینند.
نظام آموزشی در مرکز آموزش ضمن خدمت کارکنان نظام سلامت کشور مبتنی بر اصول زیر است:
الف- هماهنگی کامل با سیاست‌های کلان، سند چشم‌انداز بیست ساله، برنامه‌های پنج‌ساله توسعه، نقشه جامع علمی و دانشگاهی کشور و برنامه‌های توسعه پایدار نظام سلامت
ب- جامعیت و انسجام در سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، گسترش، نظارت و پشتیبانی در تمام سطوح تحصیلى، به گونه‌ای که نیازهای محیط کار به نیروی انسانی کارآمد و ورزیده تامین و برآورده گردد.
ج- پویایی لازم متناسب با مقتضیات حوزه‌های شغلی، شرایط محیطی، بومی و آمایش سرزمین، استعداد و علایق متقاضیان، فناوری و امکانات حال و آینده و تنوع روش‌های اجرا و نوآوری برای تربیت نیروی انسانی اجرایی و عملیاتی و پاسخگو به نیاز توسعه پایدار در نظام ارائه خدمات سلامت کشور
د- برنامه‌ریزی، گسترش، استانداردسازی، نظارت و ارزیابی و تدوین ضوابط اجرایی دوره‌ها
ه- به روز بودن محتوا و شیوه‌های آموزش نظری و عملی، براساس نتایج پژوهش‌های کاربردی و فناوری نوین از طریق فرآیندهای آموزشی، ضمن ارتباط مستمر با مجامع بین‌المللی متناسب با تحولات نظام اشتغال
و- مشارکت، تعامل، بکارگیری امکانات مراکز آموزش عالی کشور و ظرفیت‌های محیط کار مبتنی بر نیاز حوزه‌های شغلی در طراحی و اجرای برنامه‌های آموزشی
ز– برنامه‌ریزی برای توانمندسازی و ارتقاء توانمندی‌های کارکنان در حوزه‌های غیربهداشتی درمانی

ماده ٤: ساختار تشکیلاتی و اداری مالی
شورای سیاست‌گذاری مرکز به ریاست رئیس دانشگاه و دبیری رئیس مرکز و عضویت هیأت رئیسه دانشگاه، در رأس ساختار اجرایی وظیفه سیاست‌گذاری و تعیین خط مشی کلان اجرایی آن را به عهده خواهد داشت.
رئیس مرکز که توسط رئیس دانشگاه از بین اعضا هیأت علمی منصوب می‌گردد، با اختیارات تفویضی از طرف ایشان مسئولیت اداره مرکز را به عهده داشته و در چارچوب ضوابط حاکم بر امور پرسنلی و اداری مالی دانشگاه انجام وظیفه می‌نماید.
مرکز به عنوان واحد اجرایی مستقل با هماهنگی معاونت توسعه دانشگاه فعالیت نموده و به صورت خودگردان اداره می‌شود.
در صورت نیاز چارت تشکیلاتی مرکز به تناسب حجم فعالیت آن به تصویب هیأت امنای دانشگاه می‌رسد.
منابع مالی مرکز از محل اخذ شهریه تحصیلی از دانشجویان و مشارکت مؤسسه ذیربط در جهت توانمندسازی پرسنلی خود و همچنین کمک‌های مردمی و سایر منابع اعم از کمک بلاعوض و قرض‌الحسنه و وام‌های کوتاه مدت و بلندمدت تأمین می‌گردد. مرکز عنداللزوم از منابع مالی دانشگاه برای ایجاد زیر ساخت‌ها کمک گرفته و در مقاطع زمانی مشخص نسبت به باز پرداخت آن اقدام می‌نماید.
منابع و مصارف مرکز در موافقت‌نامه تنظیمی سالیانه با معاونت توسعه دانشگاه منظور و مرکز دارای شناسه درآمد هزینه ذیل بخش درآمدی معاونت توسعه دانشگاه خواهد بود.
شهریه تحصیلی متناسب با برنامه درسی با محاسبه قیمت تمام شده خدمات و ارزش افزوده آن به پیشنهاد رئیس مرکز و تصویب هیئت رئیسه دانشگاه تعیین می‌گردد.

دسترسی به فایل اساسنامه مرکز آموزش ضمن خدمت کارکنان نظام سلامت کشور 

  • گروه خبری : گروه های مطالب,گروه خبری RSS,جلسات و نشست ها
  • کد خبر : 61312
فریبا  مقدم
تهیه کننده:

فریبا مقدم

تنظیمات قالب