هجدهمین جلسه تیم رهبری و مدیریت مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در سال 1400
رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره): قدر کارهای خوبمان را بدانیم به آن ببالیم ولی در آن متوقف نشویم و همواره برای اصلاح و بهبود شرایط بکوشیم
در جلسه این هفته تیم رهبری و مدیریت مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) مهمترین رویدادهای این مرکز در هفته اخیر و بهطور خاص وضعیت تحقق سنجههای اعتباربخشی در محورهای بیهوشی و جراحی و چالشهای این حوزه بررسی شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، هجدهمین جلسه تیم رهبری و مدیریت این مرکز شنبه 30 بهمن 1400 با حضور دکتر سید علی دهقان منشادی رئیس مجتمع، معاونان و مدیران پشتیبانی، درمان و امور دانشگاهی و روسای بیمارستانها در سالن شورای ریاست برگزار شد.
دکتر دهقان با اشاره به مهمترین رویدادهای هفته اخیر به برخی تغییرات مدیریتی مجتمع اشاره کرد و افزود: هدف غایی و متعالی همه ما ارتقای کیفیت خدمات درمان، آموزش و پژوهش است که امیدوارم مجموع تغییرات ایجادشده با کمک اساتید، اعضای تیم رهبری و مدیریت و سایر همکاران، ما را به وضعیت بهتری در ارائه خدماتمان سوق دهد.
وی در ادامه با قدردانی از زحمات تیم درمان مجتمع در مدیریت امیکرون خاطرنشان کرد: با توجه به شواهد موجود در مجتمع و بر اساس آمار کشوری احتمالاً تا نیمه اسفندماه سال جاری، پیک امیکرون را پشت سر خواهیم گذاشت.
رئیس مجتمع همچنین در خصوص ضرورت راهاندازی مهدی کلینیک گفت: باید تلاش کنیم این پروژه بیمارستانی هرچه سریعتر به چرخه خدمترسانی سلامت بپیوندد و بیماران از خدمات آن بهرهمند شوند. اگرچه مهدی کلینیک به لحاظ فیزیک در مرحله خوبی است ولی بهرهبرداری از آن نیاز به تمهیدات لازم و حمایتهای مسئولان مربوطه در هموار کردن ادامه مسیر و رفع موانع موجود دارد.
دکتر دهقان با تاکید بر اهمیت تسهیل و تسریع فرآیند خدمات بستری کارکنان و خانواده درجهیک آنها تصریح کرد: کوشش کنیم کمک به تسهیل امور همکاران بهعنوان یک فرهنگسازمانی در تمامی سطوح خدمتی مجتمع نهادینه شود.
وی بر اولویتبندی خرید تجهیزات پزشکی بر اساس ضرورت آنها تاکید کرد و گفت: با توجه به شرایط اقتصادی و محدودیت منابع مالی، خرید ابزارهای خاص باید در کمیته تجهیزات پزشکی متناسب با نیاز و اولویتهای حیاتی بخشها بهدقت بررسی و تصمیمگیری و از ظرفیتهای خیرین سلامت بیشتر استفاده شود.
رئیس مجتمع با اشاره به گزارش آماری اتاق عملهای این مرکز گفت: این آمارها و بازخورد آن به روسای بیمارستانهای تابعه و بخشها کمک بزرگی در مدیریت تختهای ویژه و بستری بوده و نقش دوستان نظارت بر درمان در این حوزه بسیار مهم است. خواسته جدی من از معاونتهای درمان و آموزش برنامهریزی مناسب برای افزایش سطح خدمتی آموزش و درمان مجتمع است و انتظار دارم معاونت پشتیبانی مرکز هم در این مسیر حمایتهای لازم را داشته باشد.
دکتر دهقان در بخشی از بیاناتش به بیمار 14 ساله مبتلا به لنفومی اشاره کرد که یک هفته پس از مراجعه به مجتمع با تشخیص به هنگام پاتولوژی، شیمیدرمانیاش آغاز شد و در ادامه گفت: مادر این دختر که از کانادا آمده بود از سرعت تشخیص و نحوه ارائه خدمات درمانی مجتمع به بیمار متحیر بود. باید ارزش کارهای خوبمان را بدانیم و به آن افتخار کنیم ولی به این حد راضی و متوقف نشویم و برای اصلاح و بهبود شرایط بکوشیم.
وی در پایان سخنانش با اشاره به عملکرد پزشکان گفت: یک نقطه سیاه بر روی روپوش سفید پزشکی بسیار نمود پیدا میکند. گاهی رفتارهای غلط ناشی از عدم آگاهی است. خارج از هرگونه قضاوتی باید اشکالات را ببینیم و به خود افراد بازخورد دهیم و با همفکری و تعاون به اصلاح آن کمک کنیم. هیچوقت نمیتوانیم بگوییم کامل هستیم ولی همواره برای بهتر شدن تلاش میکنیم.
مهندس سورکی هماندیشی روسای بخشها را در اولویتبندی خرید تجهیزات پزشکی موردنیاز مجتمع ضروری خواند و اعلام کرد: بیشترین هزینه مجتمع طبق بررسیهای اخیر مربوط به تعمیر تجهیزات و ابزارهای پزشکی بوده که قابلتأمل است.
دکتر میری تسهیل امور کارکنان را در افزایش میزان تعلق سازمانی آنها بسیار مهم و اثرگذار خواند و در خصوص لزوم تامین تجهیزات حیاتی در ارائه خدمات منحصربهفرد گفت: برخی از اساتید مجتمع در رشته خود بهقدری برجسته و ماهر هستند که از تکنیک ها و اقدامات منحصربهفردی در درمان بیماریها استفاده میکنند ولی متأسفانه این قابلیتهای ویژه، قائم به فرد بوده و برای اینکه بتوانیم آنها را سیستماتیک کنیم نیاز به تهیه تجهیزات خاص داریم.
دکتر اورندی ضمن مقایسه تطبیقی فرآیندهای اعمال جراحی و بیهوشی مجتمع با بیمارستانهای سایر کشورها گفت: در سایر کشورها فرآیندهای درمانی بدون فشار و به شکلی منطقی انجام میشود ولی اینجا با انبوهی از بیماران نیازمند مشاوره بیهوشی و قلب مواجهیم که ساعتها پشت درهای درمانگاهها برای جواب مشاوره منتظر میمانند. بااینحال باید فرآیندهای قبل و پس از عمل جراحی را مرحلهبهمرحله اصلاح و پیش ببریم و اینها یکشبه امکانپذیر نیست.
دکتر صالحی با قدردانی از اساتیدی که بیشترین اعمال جراحی و پروسیجر را دارند افزود: به اعتقاد من آموزش بدون تمرین (practice) ممکن نیست. بهترین آموزشها بر بالین بیماران اتفاق میافتد و باید برای پزشکانی که این بستر را در آموزش فراگیران ایجاد میکنند، امکانات بیشتری مهیا کنیم. باید از همه اساتید تماموقت و پارهوقتی که برای ارائه خدمات باکیفیت به بیماران وقت میگذارند و تمام تلاش خود را به کار میگیرند قدردانی کنیم.
هاریه رسولی سوپروایزر اتاق های عمل مجتمع در این جلسه گزارشی از وضعیت سنجههای اعتباربخشی در محور مراقبتهای بیهوشی و جراحی و همچنین چالشها و اقدامات انجامشده در راستای تحقق این سنجهها ارائه کرد و گفت: ماندگاری بیشازحد بیماران در اتاق عمل منجر به بلوکه شدن اتاقهای عمل و کندی کار میشود و باید برای آن چارهجویی شود. بعلاوه تطبیق عملکرد پزشکان و کادر اتاق عمل، قبل، حین و پس از جراحی با استانداردهای جراحی ایمن یکی از مهمترین شاخصهای اعتباربخشی و در کاهش خطاها مؤثر است و لازم است همکاران به آن توجه کنند.
در این جلسه دکتر سید علی دهقان منشادی رئیس مجتمع، مهندس محمدعلی سورکی معاون پشتیبانی، دکتر امیرحسین اورندی معاون درمان، دکتر محمدرضا صالحی معاون امور دانشگاهی، دکتر عباس علی بخشی رئیس بیمارستان ولیعصر (عج)، دکتر سید روحالله میری رئیس انستیتو کانسر، دکتر سید حسن اینانلو مدیر نظارت بر درمان، دکتر سید علی مومنی مدیر تحقیقات و فناوری، دکتر نوید مقدم سرپرست مدیریت فناوری اطلاعات، پرستو آریاملو مدیر پرستاری، دکتر اسمعیل محمدنژاد مشاور رئیس مجتمع، محمدحسین امراللهی مدیر منابع انسانی، احد اکرمی سرپرست مدیریت خدمات پشتیبانی و امیر رجبی رئیس دفتر ریاست و مسئول بهبود کیفیت از اعضای تیم رهبری و مدیریت مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) و هاریه رسولی سوپروایزر اتاق عمل حضور داشتند.
نظر دهید