در قالب دو کارگاه چهار ساعته
نشست دانشافزایی استادان با موضوع اخلاق علمی و حرفهای برگزار شد
به همت مدیریت هماندیشی استادان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی تهران، نشست دانشافزایی استادان دانشکده بهداشت با موضوع اخلاق علمی و حرفهای، در دو جلسه برگزار شد.
گالری عکس
به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، این جلسات ساعت 8 صبح روزهای دوشنبه و سهشنبه، 11 و 12 بهمن 95 در سالن شورای دانشکده بهداشت برگزار شد.
در جلسه روز اول، دکتر کاظمزاده عطوفی، روانشناس بالینی و عضو هیئتعلمی دانشكده علوم رفتاري و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران، ضمن خوشامدگویی و خیرمقدم به اساتید شرکتکننده در این کارگاه، تعاریفی از اخلاق ارائه کرد و گفت: اخلاق عبارت است از خوی و ویژگیهای درونی انسان. در تعریفی دیگر، اخلاق ساختار وجودی انسان است که گاهی به معنای عام و بامنظور تمام ویژگیهای درونی انسان، اعم از خوب یا بد به کار میرود که معمولاً مترادف با رفتار و خصوصیات روحی و معنوی مثبت انسان است. وی با توجه به این نکته که اخلاقیات بازتاب اصول وجودی و معنوی در رفتار ما در زندگی روزانه است، گفت: اخلاق بخش غیرکلامی آن چیزی است که با دیگران انجام میدهیم.
وی در ادامه اصول اخلاقی را برشمرد و گفت: اصول اخلاقی راهنمایی برای تصمیمگیریها و فعالیتهای اخلاقی هستند و تحت تأثیر زمینه معنوی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی قرار میگیرد. همچنین اصول اخلاقی فردی شامل ارزشهای اخلاقی است که هر فرد برای زندگی خود و در ارتباطش با دیگران برمیگزیند.
دکتر کاظمزاده با بیان اینکه با هر پسزمینه فرهنگی، امروزه اهمیت کاربرد اصول اخلاقی در مراقبتهای بهداشتی بهطور فزایندهای شناختهشده است، گفت: اصول اخلاقی اجتماعی در ارتباط با هنجارهای هر جامعه معنا میشود.
عضو هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در ادامه با توجه به این نکته که اصول اخلاقی اجتماعی در ارتباط با هنجارهای هر جامعه معنا میشود، تعریفی از اخلاق حرفهای ارائه داد و گفت: اخلاق حرفهای شاخهای از علم اخلاق است که با توجه به شرایط و فضای هر حرفه خاص تعریف میشود.
وی در ادامه گفت: اصول اخلاقی حرفهای بهعنوان استانداردهای موردتوافق و رفتارهای مورد انتظار از اعضاء یک گروه حرفهای خاص توصیف میشود که این استانداردها معمولاً در کدهای اخلاق حرفهای بیانشده و ممکن است پشتیبانی قانونی هم داشته باشد.
روز دوم کارگاه
دکتر کاظمزاده عطوفی در جلسه روز دوم، سطوح استدلال اخلاقی را اخلاق پیش عرفی، اخلاق عرفی و اخلاق پس عرفی دانست و گفت: هرکدام از این سطوح دارای مراحل دوگانه ای است که به مراحل استدلال اخلاقی مرسوم هستند.
وی در ادامه ارائه خدمات آموزشي، پژوهشي، بهداشتي، درماني و توانبخشی سلامت مبتني بر اصول و ارزشهاي انساني، اسلامي و نهادینهسازی آن در جامعه و آگاهسازي مردم از حقوق و مسؤوليتهاي اجتماعي خود و استفاده از ظرفيت محيطهاي ارائه مراقبتهاي سلامت براي رشد معنويت و اخلاق اسلامي در جامعه را دو مورد از سیاستهای کلی سلامت ابلاغشده توسط مقام معظم رهبری دانست و گفت: احترام به ماهیت انسان، وجوب حفظ حیات انسان، عدالت، اختیار (خودمختاری)، صداقت، نیکوکاری، عدم ایجاد آسیب و صدمه به فرد، رازداری و امانتداری از ارزشهای اخلاق در حوزه سلامت هستند.
دکتر کاظمزاده در ادامه ضعف در دانش، ضعف در باور، ضعف در خودآگاهی، ضعف در مهارتهای زندگی و باورهای ناکارآمد فرهنگی را از موانع اجرایی شدن اخلاقیات دانست و افزود: خود اندیشی، کسب دانش در مفاهیم اخلاقی، تبیین مفاهیم ارزشی، استدلال مبانی ارزشی، تمرکز بر رفتارهای بین فردی، ذهن آگاهی در رفتار و فکر مرتبط و ممارست در خودارزیابی، مراحل شکلگیری رفتار اخلاقی هستند.
عضو هیئتعلمی دانشكده علوم رفتاري و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران، در پایان سخنان خود توضیحاتی در مورد ارتباط و اهمیت آن در حوزه سلامت ارائه داد.
توضیح اینکه در حین این جلسات، پرسش و پاسخ بین حاضرین و کارشناس کارگاه انجام شد و انجام فعالیتهای گروهی از دیگر بخش های این کارگاه بود.
ارسال به دوستان