یادی از بزرگان سفرکرده: دکتر موسی زرگر؛ استاد علم و اخلاق
در آن زمان اصولاً پزشک شدن یک ارزش بود و مرتب به ما در منبرها میگفتند "علمالادیان و علم الابدان" یعنی علم الابدان بهعنوان دومین علم مطرح بود. برخی از پزشکان نیز میگفتند "علم الابدان و پسازآن علمالادیان" یعنی پزشک شدن یک ارزش بود. گذشته از اینکه پزشکان صاحب زندگی مرفهی میشدند و هرکسی دنبال این است که چنین زندگی برای خودش تهیه کند بنابراین من هم به پزشکی یا علم الابدان علاقهمند شدم.
مهمترین تحول این بود که جراحان توانمند تربیت کردم، نه جراحان تئوریک. یعنی جراحانی تربیت کردم که دست جراحی قوی دارند. روی این موضوع تأکید زیادی داشتم که تعداد اعمالی که اینها در طول دوران رزیدنتی انجام میدهند، بسیار زیاد باشد. برای همین بسیار سختگیر بودم که این دانشجویان در کلاسهای تئوری شرکت کنند و در کشیکها نیز همه ساعات در اتاق عمل یا بالای سر بیمار باشند. رفتاری که من با بیماران داشتم، رفتار دکتر قریب بود. از مرحوم دکتر قریب یاد گرفته بودم که هرچقدر به دستیاران سخت بگیریم تا بیشتر با بیمار سروکار داشته باشند، در آینده انسانهای بزرگی میشوند. من روی این مسئله خیلی پافشاری میکردم که هم دستیاران خوب درس بخوانند و هم خوب کار جراحی را انجام دهند.
مصاحبه کامل مرحوم استاد زرگر درتاریخ شفاهی دانشگاه
نظر دهید