کارگاه آموزشی خبرنویسی پیشرفته و نقد خبر برای رابطین روابط عمومی دانشگاه برگزار شد
در نخستین کارگاه آموزشی خبرنویسی پیشرفته و نقد خبر برای رابطين روابط عمومي دانشگاه در سال 98 بر اهمیت سبک های خبری و اصول درست نویسی تاکید شد.
![](/thumbnail/550-367_100/uploads/1/1564477130829dnt.jpg)
گالری عکس
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در این نشست که روز سهشنبه 8 مرداد 98 با حضور 50 مسئول روابط عمومي و رابط خبري واحدهاي تحت نظر دانشگاه و خبرنگاران ستاد دانشگاه در سالن جی 6 سازمان مرکزی دانشگاه تشكيل شد، ابتدا مهدي گلپايگاني، سردبير واحد خبري روابط عمومي دانشگاه، به سبکهای خبری اشاره کرد و گفت: برای اینکه یک خبر را اصولی تنظیم کنیم؛ دانستن سه سبک هرم (سبک ترتیبی یا تاریخی)، سبک هرم وارونه و سبک تلفیقی (هرم به همراه پاراگراف شروع هرم وارونه) که به آن سبک پایه میگوییم، ضروری است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در این نشست که روز سهشنبه 8 مرداد 98 با حضور 50 مسئول روابط عمومي و رابط خبري واحدهاي تحت نظر دانشگاه و خبرنگاران ستاد دانشگاه در سالن جی 6 سازمان مرکزی دانشگاه تشكيل شد، ابتدا مهدي گلپايگاني، سردبير واحد خبري روابط عمومي دانشگاه، به سبکهای خبری اشاره کرد و گفت: برای اینکه یک خبر را اصولی تنظیم کنیم؛ دانستن سه سبک هرم (سبک ترتیبی یا تاریخی)، سبک هرم وارونه و سبک تلفیقی (هرم به همراه پاراگراف شروع هرم وارونه) که به آن سبک پایه میگوییم، ضروری است.
وی در ادامه به تعریف و اهمیت لید پرداخت و افزود: مهمترین قسمت خبر یا خلاصه مهمترین بخش خبر است که در ابتدای سبک «هرم وارونه» و «سبک تاریخی همراه با لید» آورده میشود. لید در جذب مخاطب و توجه او نقش بسیار مهمی دارد، زیرا در روزنامهها و سایت بعد از تیتر، اندازه و رنگ روزنامه و در خبرهای رادیو و تلویزیونی، معمولاً بعد از تیتراژ و عناوین یا خلاصه خبر، ارتباط مخاطب باخبر از طریق لید برقرار میشود.
وی یادآور شد: اگر لید با کلماتی جذاب، کوتاه و درعینحال پرمعنا و اثرگذار نوشتهشده باشد، مخاطبان را جذب و آنها را به خواندن خبر ترغیب و تشویق میکند و در غیر این صورت، به دفع مخاطب منجر میشود.
گلپایگانی با اشاره به اینکه در نگارش خبر باید به سادهنویسی و کوتاه نویسی توجه شود، خاطرنشان کرد: در نوشتن خبر بسیار مهم است که استانداردهای خبری رعایت شود.
سپس سردبير واحد خبري روابط عمومي دانشگاه، درباره تیتر و اصول درستنویسی در خبر مطالبی بیان کرد.
در ادامه ضمن نقد و بررسی چند خبر تولیدشده در واحدها، نکاتی هم درباره تیر، لید و متن خبر ارائه و به پرسشهای رابطان پاسخ داده شد.
بر اساس برنامه ریزی روابط عمومی دانشگاه تا پایان امسال ماهی یکبار جلسات نقد خبر و خبرنویسی در سالن جی 6 ستاد مرکزی برگزار خواهد شد.
بر اساس برنامه ریزی روابط عمومی دانشگاه تا پایان امسال ماهی یکبار جلسات نقد خبر و خبرنویسی در سالن جی 6 ستاد مرکزی برگزار خواهد شد.
توضیح اینکه؛ روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران برای توانمندسازی کارکنان روابط عمومی ستاد و واحدها در چند نوبت کارگاههای آموزشی تشریفات، عکاسی، خبرنویسی، فتوشاپ، تدوین فیلم و کلیپ سازی و... را برگزار کرده است.
خبرنگار: الهام علی
عکاس: وحید مزاجردی
متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید: