چهاردهمین دوره ضیافت اندیشه قرآنی استادان دانشگاه علوم پزشکی تهران
دکتر سرو قامت: کسی که توان حفظ امانت ندارد، نباید آن امانت را بر عهده بگیرد
سومین جلسه چهاردهمین دوره ضیافت اندیشه قرآنی استادان دانشگاه علوم پزشکی تهران به مناسبت ماه مبارک رمضان و با موضوع اصول مهم اخلاقی در نهجالبلاغه، روز شنبه 26 فروردین 1402، در تالار دانشکده بهداشت برگزار شد.
به گزارش روابطعمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، سومین جلسه از چهاردهمین دوره ضیافت اندیشه قرآنی استادان با موضوع اصول مهم اخلاقی در نهجالبلاغه، روز شنبه 26 فروردین 1402 در تالار دانشکده بهداشت برگزار شد.
دکتر حسین سرو قامت بحث خود را با مقدمه ای از کتاب سیری در نهج البلاغه استاد شهید مطهری آغاز و امانت داری را بعنوان اولین اصل اخلاقی عنوان کرد و ادامه داد: کسی که توان حفظ امانت ندارد مثلا توان بر عهده گرفتن مسولیتی ندارد، نباید آن امانت را بر عهده بگیرد؛ زیرا در این صورت خیانت در امانت کرده است.
ایشان در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار داشت: توان گره گشایی از مشکلات مردم، یکی از نعمات خداوند متعال است. اگر کسی این نعمت خدمتگذاری به مردم را پاس بدارد و از این نعمت و توانایی در جهت خدمت به مردم استفاده کند، خداوند این نعمت را همچنان مستدام میدارد و اگر فردی قدر نعمت را نداند، خدا این نعمت را به دیگری منتقل میکند. حکومت و مسئولیت، یکی از این فرصتهای خدمت به خلق است.
وی در ادامه گفت: سومین اصل، مسئولیتپذیری است. بدین معنی که هم باید مسئولیت را پذیرفت و هم باید در صورتی که فردی تواناتر از خود پیدا کرد به او مسئولیت بدهد و باید از خود و افراد دیگر درباره مسئولیتهایشان بازخواست و مطالبه کرد.
ایشان در ادامه، اصول دیگری همچون دوستی بین برادران ایمانی و خوش رفتاری را از دیگر اصول مهم اخلاقی در نهج البلاغه نام برد و خوشرویی با مردم، عدم سختگیری بر آنان و گشادهرویی را از توصیههای امیرالمؤمنین به محمد ابن ابی بکر بعنوان حاکم در رفتار با مردم مطرح کرد.
دکتر سرو قامت در ادامه افزود: در دیدگاه امیرالمؤمنین، خیر در دانش و بردباری است. عدالت و احسان، اصولی قابل اعتنا و با اهمیت در نهجالبلاغه بوده و امیرالمؤمنین عدل را انصاف و احسان را نیکوکاری برای مردم معرفی کرده است.
وی در پایان، آخرین اصل را عدم خودکامگی بیان کرد، بگونهای که امام علی (ع) در نامه به مالک اشتر خودکامگی را عامل سیاه شدن دلهای مردم و بیدینی ایشان میداند.
نظر دهید