نشست هیئترئیسه دانشگاه برگزار شد
دکتر کریمی: همتاپروری و تربیت دانشجویان موفق بزرگترین رسالت گروههای آموزشی است
در نشست هیئترئیسه دانشگاه، عملکرد گروه آموزشی ارولوژی و همچنین وضعیت شاخصهای فرهنگی در کارمندان دانشگاه بررسی شد.
گالری عکس
هدف مسئولان: پیشرفت آموزشی و پژوهشی گروهها
در این نشست که 25 آبان 99 در سالن مدافعان سلامت برگزار شد، دکتر عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه، پس از شنیدن گزارش مدیر گروه ارولوژی، با بیان اینکه اقدامات خوبی در گروه انجامشده است افزود: پیام این جلسه به این گروه، برخورداری از کمک، همراهی و حمایت دانشگاه است. مسئولان دانشگاه، هدفشان پیشرفت آموزشی و پژوهشی گروههای آموزشی است و بر این اساس از گروهها حمایت میکنند.
حمایتهای دانشگاه ادامه دارد
دکتر کریمی با اشاره به پیشرفتهای گروه ارولوژی از نظر جذب هیئتعلمی گفت: همینکه تعداد محدود اعضای هیئتعلمی گروه از سه سال پیش، افزایشیافته، نشاندهنده حمایت دانشگاه از این گروه است. مطمئن باشید این حمایتها در آینده نیز ادامه پیدا میکند.
اصلاح فرآیند گروهها بر مبنای همتاپروری
رئیس دانشگاه، بابیان اینکه مشکلات مزمنی که در بعضی گروهها و بخشها وجود دارد یک شبه حل نمیشود افزود: ایده همتا پروری و تربیت دانشجویان موفق، ایدهای قدیمی است، که سالها در دانشگاه مطرح بوده و من هم در دوران مسئولیت خود به آن تأکیددارم و معتقدم فرآیند موجود در بعضی گروهها باید بهتدریج اصلاح شود.
صبر، تعامل و گذشت، و تأثیر آن در تقویت یا ضعف عملکرد گروهها
دکتر کریمی بابیان اینکه، در دانشگاه که بزرگترین مرجع علمی کشور است، باید ارتباط بین گروها و مراکز تحقیقاتی در کمترین سطح اصطکاک باشد افزود: راهحل به حداقل رساندن چالشها، برگزاری جلسات مشترک بین بخشها، دانشکدهها و گروههاست. افرادی که در سطوح مختلف دانشگاه مسئولیت میپذیرند باید قدرت صبر، تعامل و گذشت بیشتری داشته باشند. بهکارگیری این رویکرد، یا بیتوجهی به آن، در تقویت بخشها و یا به زمین خوردن آنها نقش بسزایی دارد.
اصلاح فرآیند یک مسئول برای چند واحد علمی
رئیس دانشگاه، بابیان اینکه نمیشود یک نفر، مسئول یک گروه، یک بخش و یک مرکز تحقیقاتی باشد افزود: زمانی که من دانشجوی بیمارستان سینا بودم، بخشهای «میزراه یک و دو» جز بهترین بخشها بودند، اما در طول زمان، کار بهجایی رسید، که هیئتعلمی چندانی در این بخشها باقی نماند، و خوشبختانه میبینیم که این فرآیند در حال اصلاح است.
تأکید دوباره بر تعامل مدیر گروه، رئیس بخش و رئیس بیمارستان
دکتر کریمی با بیان اینکه چه افتخاری بالاتر برای دانشگاه که از گروههای خود حمایت کند افزود: حل بخشی از مشکلات گروهها در اختیار دانشگاه نیست، و نیاز به همت اعضای گروه دارد. نمیشود در گروه آموزشی، تصمیمی اجرایی شود که رئیس بیمارستان از آن باخبر نباشد و بهترین راه آن برقراری تعامل میان مدیران گروهها و روسای بخشها و بیمارستانهاست.
قدردانی رئیس دانشگاه از مدیر گروه ارولوژی
رئیس دانشگاه از تلاشهای دکتر نیکوبخت قدردانی کرد و گفت: مطمئن باشید رئیس دانشکده پزشکی و دیگر معاونان دانشگاه نیز از برنامههای گروه شما حمایت میکنند.
کمبودهای بسیار و تأثیر آن بر سطح رضایتمندی کارکنان
دکتر کریمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گزارش مطالعه شاخصهای فرهنگی در بین کارکنان دانشگاه گفت: باتوجه به شرایط اقتصادی موجود، با پرداخت حقوق، کارانه و اضافهکار، چرخ زندگی کارکنان نمیگردد. با وجود اینکه من همیشه بیشترین حمایت را از کارکنان داشتم و آن را نه در سخن، بلکه در عمل، بخصوص در مرکز قلب پیاده کردهام، بازهم معتقدم کمبودهای بسیاری وجود دارد که باعث نارضایتی در مجموعه میشود و ما امکان تأمین آن را نداریم.
توجه به عملکرد فرهنگی در معاونان دانشگاه
دکتر کریمی با بیان اینکه، معاونان دانشگاه بهویژه معاونان آموزشی و توسعه به دلیل تعاملات بسیار خود با دانشجویان و کارکنان باید فرهنگیترین فرد در مجموعه باشند افزود: یکی از شاخصهای ارزیابی عملکرد مدیران، این است که پس از برکنار شدن از مسئولیت خود، ببینند رفتار کارکنان با آنان چگونه است.
تأکید بر نگاه همهجانبه به شاخصهای فرهنگی
رئیس دانشگاه در پایان سخنان خود، با بیان اینکه افزون بر مطالعه شاخصهای فرهنگی در کارکنان، ما بازخورد شفاهی آنان را نیز دریافت میکنیم افزود: باید در تحلیل شاخصهای فرهنگی، نگاه همهجانبه داشته باشیم و هرکدام از ما در هر مسئولیتی که هستیم، هر کاری که در توان داریم برای جلب رضایتمندی کارکنان به کار ببندیم. حداقل کار این است که خوشاخلاق باشیم و پرداختها را بهموقع انجام دهیم.
گزارش گروه آموزشی ارولوژی
در ادامه دکتر محمدرضا نیکوبخت مدیر گروه آموزشی ارولوژی، فعالیتهای این گروه را تشریح کرد و گفت: گروه اورولوژی با 5 بخش آموزشی در چهار بیمارستان سینا، شریعتی، امام خمینی و مرکز طبی کودکان و در دو بخش درمانی بیمارستانهای بهارلو و ضیائیان و همچنین دو بخش معین اورولوژی بیمارستانهای آرش و مجتمع بیمارستانی یاس فعالیت دارد.
دکتر نیکوبخت با معرفی اعضای هیئتعلمی فعال در بخشها گفت: زمانی که مسئولیت گروه ارولوژی را برعهده گرفتم میانگین سنی اعضای هیئتعلمی بیش از 60 سال بود و اکنون این میانگین سنی به 48 سال رسیده است و در حال حاضر 7 استاد، 5 دانشیار و 13 استادیار در گروه فعالیت دارند.
مدیر گروه ارولوژی دانشگاه، شمار دستیاران این گروه را 32 نفر برشمرد و گفت: در 4 سال گذشته، هزار و 500 کارآموز و 300 کارورز ارولوژی در بخشها آموزشدیدهاند.
دکتر نیکوبخت با تأکید بر افزایش مهارتهای علمی و آموزشی فراگیران گفت: در ابتدای شروع کارم بهعنوان مدیر گروه، 50 درصد قبولی در آزمون بورد داشتیم و اکنون این میزان به 100 درصد قبولی رسیده است، و در بین 10 نفر اول هم برگزیدگانی داریم.
وی با بیان اینکه پس از پاندمی کووید19، بیش از 20 محتوای آموزشی مجازی در سامانه نوید تولیدشده افزود: مجموع اقدامات آموزشی گروه با استقبال قابل توجه دانشجویان پزشکی عمومی روبرو شده است.
مدیر گروه ارولوژی دانشگاه با اشاره به اقدامات نوآورانهی گروه گفت: گایدلاین ارولوژی را به زبان فارسی تدوین کردهایم، که در سایت انجمن ارولوژی اروپا قرارگرفته است و برای کشورهای فارسیزبان منطقه نیز قابلاستفاده است.
دکتر نیکوبخت با اشاره به راهاندازی بخشهای جدید گفت: فلوشیپهای اندویورولوژی و اندرولوژی و فعال کردن بخش ارولوژی در بیمارستانهای زنان و... در دستور کار این گروه قرار دارد.
مدیر گروه ارولوژی با اشاره به انتشار 331 مقاله از سالهای 2016 تا 2020، میزان استناد به این مقالات را بیش از 17 هزار و 500 مورد برشمرد و گفت: در عرصه پژوهشی، کتابهای متعددی منتشر شده، و کتابهای جدید دیگری در زمینه پیوند کلیه برای بیماران و متخصصان در حال انتشار است.
دکتر نیکوبخت در پایان سخنان خود بر حمایت مسئولان دانشگاه از برنامههای گروه و تأمین تجهیزات موردنیاز بخشها تأکید کرد و گفت: لازم است میان مراکز تحقیقاتی و مدیران گروهها، همگرایی بیشتری به وجود آید.
بررسی مطالعه شاخصهای فرهنگی منتخب در کارکنان دانشگاه
در ادامه، دکتر اکبر فتوحی رئیس مرکز تحقیق و توسعه سیاستهای دانشگاه و دکتر لاله قدیانی عضو هیئتعلمی این مرکز، مطالعه مربوط به شاخصهای فرهنگی منتخب در کارکنان دانشگاه را تشریح کردند. در این مطالعه 368 پرسشنامه از مجموعه کارکنان دانشگاه در شاخصهای حس هویت ایرانی و تعلق ملی، مهارتهای خودآگاهی و مدیریت هیجان، اعتماد به مدیران، همکاران، برنامهها و سیاستهای دانشگاه، ارزشهای اجتماعی و محیط کار، وضعیت پوشش، مطالعه آزاد و... تکمیلشده است.
فاز دوم سنجش وضعیت فرهنگی در شاخصهای وضعیت خانوادگی، سرمایههای اجتماعی، مهارتهای اجتماعی، سبک زندگی، صنایع و خدمات فرهنگی در دستور کار قرار دارد تا براساس نتایج آن مداخلات لازم صورت گیرد.
در ادامه، هر یک از اعضای هیئترئیسه دیدگاه خود را در خصوص عملکرد گروه ارولوژی، و وضعیت شاخصهای فرهنگی کارکنان بیان کردند.
نظر دهید