صد و یکمین جلسه دوره چهارم هیأترئیسه دانشگاه در معاونت بینالملل برگزار شد
صد و یکمین جلسه دوره چهارم هیأترئیسه دانشگاه با تأکید بر توسعه فعالیتهای بینالمللی در بدنه دانشگاه، پیگیری ایجاد شعب بینالملل و گسترش زیرساختهای جذب دانشجویان خارجی در معاونت بینالملل برگزار شد.
گالری عکس
به گزارش روابط عمومی معاون بینالملل، در این نشست که یکشنبه 27 دی برگزار شد، مدیران معاونت بینالملل و معاونان پردیس بینالملل دانشگاه نیز حضور داشتند.
دکتر جعفریان در آغاز با اشاره به همزمانی جلسه هیأترئیسه دانشگاه با اجرایی شدن برجام بیان داشت: امیدواریم از امروز شاهد توسعه هر چه بیشتر فعالیتهای بینالمللی به ویژه در دانشگاه علوم پزشکی تهران باشیم.
مشاور رییس دانشگاه در حوزه آکادمیک نیز گفت: تعامل هیأترئیسه دانشگاه با معاونتها، دانشکدهها و بیمارستانهای زیرمجموعه با هدف ارائه گزارش سالیانه رئوس برنامه چهار ساله صورت میگیرد.
دکتر فتوحی با بیان اینکه فرصت مذکور امکان تبادل دیدگاهها و نقطه نظرات توسط حاضران را به وجود میآورد، افزود: همچنین مهمترین پیشنهادات و دغدغههای ریاست دانشگاه جمعبندی و در اختیار واحد مربوطه قرار میگیرد.
وی افزود: هم اکنون پیگیری پیشرفت برنامهها به صورت سه ماهه در دستور کار قرار دارد.
آنچه توانستهایم، لطف خدا بوده است
دکتر عرب خردمند نیز ضمن خیرمقدم به هیأترئیسه دانشگاه تصریح کرد: خوشبختانه در حوزه معاونت بینالملل بدنه تشکیلاتی به شدت فعال هستند و همکاران ما بسیار پرشور آینده فعالیتهای بینالمللی را دنبال میکنند.
وی با تقدیر از همکاری و همراهی هیأترئیسه دانشگاه در پیشبرد اهداف بینالمللی سازی، گفت: بیشک آنچه تا کنون انجام شده از لطف بیشائبه خداوند است.
در ادامه، مدیران معاونت بینالملل گزارش عملکرد واحدهای خود را در سال 93 بیان کردند.
از مطالعه و بررسی ایجاد شعب بینالملل تا انعقاد تفاهمنامه TUMS Ranking با وزارت بهداشت
دکتر نیکنام مطالعه و بررسی تئوریک موضوع شعب بینالملل در کشورهای مختلف، برگزاری جلسات هفتگی شورای راهبردی، برپایی سلسله نشستها با صاحبنظران، پیگیری موارد مربوط به کشورهای هدف و ایجاد ارتباط بین حوزههای مدیریتی و همراه کردن آنها در تدوین و اجرای برنامهها را مهمترین محورهای فعالیت مدیریت شعب بینالملل دانشگاه دانست.
وی با ارائه توضیحاتی در خصوص ایجاد شعب بینالملل دانشگاهها در اقصی نقاط جهان، گفت: شورای راهبردی شعب بینالملل دانشگاه به صورت هفتگی تشکیل جلسه میدهد.
مدیر شعب بینالملل دانشگاه همچنین به برگزاری نشستها و انجام دیدارهایی با سفیر پیشین ایران در عراق، رئیس پیشین اداره کشورهای آمریکای جنوبی وزارت امورخارجه، دبیرکل مجمع جهانی اهلالبیت(ع)، مسئول دفتر مجمع جهانی اهلالبیت (ع) در لبنان و نمایندگان مجلس اعلای عراق با همین رویکرد خبر داد.
دکتر نیکنام کشورهای هدف برای راهاندازی شعبههای بینالملل دانشگاه را شامل مجارستان، عراق، لبنان و تاجیکستان دانست و در خصوص مذاکرات انجام شده با هریک از این کشورها به بیان توضیحاتی پرداخت.
مدیر توسعه امور بینالمللی معاونت بینالملل نیز گزارش انجام تبلیغات معرفی دورههای آموزشی دانشگاه در وبسایتهای معتبر بینالمللی طی سال 93 را ارائه کرد و گفت: برای نخستین بار دورههای دانشگاه در سایت QS به صورت رایگان معرفی شد ضمن اینکه وبسایتهای Find a Masters، Find a Ph.D، Scholarships
Database، Scholarships Links و Scholarships Positions تبلیغاتی برای دانشگاه انجام دادهاند.
دکتر شعبانی همچنین به اجرای برنامههایی چون تقدیر از اساتید دانشجویان خارجی و برگزاری مراسم روز بینالملل دانشگاه اشاره کرد.
وی همچنین از بازنگری بر روی Application Form متقاضیان خارجی خبر داد و تأکید کرد: طی سال گذشته 2 هزار و 577 متقاضی درخواست خود را ارسال کردهاند که با پذیرش 415 نفر از آنها موافقت شده است.
مدیر توسعه امور بینالمللی معاونت بینالملل Degree Programs وNone- Degree Programs را معرفی و مجموعه دانشجویان این دورههای تا پایان سال 93 را 254 نفر اعلام کرد.
دکتر شعبانی برگزاری جلسات کمیته تطبیق و متناسبسازی برنامههای آموزشی دانشجویان خارجی، افزایش کشورهای پذیرنده دانشجویان بینالمللی و تعامل مناسب با پزشکان بدون مرز را از دیگر اقدامات انجام شده عنوان کرد.
دکتر نکوفر نیز گزارش خود را به سه حوزه اعتباربخشی، روابط بینالملل و رتبهبندی تقسیم کرد و بیان داشت: در عرصه اعتباربخشی پس از دریافت گواهینامه بینالمللی موسسه ASIC نسبت به ایجاد شبکه تضمین کیفیت و اعتباربخشی بینالمللی دانشگاه اقدام و به دنبال آن دبیرخانه این شبکه متشکل از پنج حوزه عملیاتی در سطح ستاد دانشگاه و دانشکدهها به شرح بینالملل، آموزش، پژوهش، دانشجویی و پشتیبانی شکل گرفت.
مدیر روابط بینالملل، اعتباربخشی و رتبهبندی معاونت بینالملل ادامه داد: آبان سال گذشته نخستین جلسه ستاد شبکه اعتباربخشی بینالمللی دانشگاه علوم پزشکی برگزار ضمن اینکه اولین نشست سطح دوم شبکه اعتباربخشی بینالمللی دانشگاه علوم پزشکی تهران دی ماه 93 تشکیل شد.
وی با تأکید بر اینکه در بحث اعتباربخشی بینالمللی دانشگاه تنها به ASIC اکتفا نکرده و امیدواریم با موسسات دیگری نیز به توافقاتی دست یابیم، ادامه داد: ارتقاء وبسایت دبیرخانه شبکه تضمین کیفیت و اعتباربخشی بینالمللی دانشگاه و انتقال تجربه اعتباربخشی به سایر دانشگاههای علوم پزشکی کشور از دیگر برنامههای در حال اجرا در این حوزه است.
دکتر نکوفر از تبادل کارشناسان، دانشجویان و اساتید در قالب پروژه مرحبا به عنوان مهمترین برنامه حوزه روابط بینالملل یاد کرد و افزود: در طول سال گذشته تفاهمنامههای بینالمللی بسیاری با رویکرد عملیاتی شدن به امضاء رسیده است.
دکتر نکوفر در خصوص رتبهبندی نیز گفت: معاونت بینالملل در این حوزه به موفقیتهایی دست یافته است که در نهایت به انعقاد تفاهمنامه مشترکی با معاونت آموزشی وزارت بهداشت در راستای بهرهگیری از سیستم TUMS Ranking برای رتبهبندی دانشگاههای علوم پزشکی کشور منجر شد.
وی همچنین به برگزاری کارگاههای متعدد با موضوع رتبهبندی در زیرمجموعههای دانشگاه اشاره کرد و یادآور شد: رصد نظامهای رتبهبندی بینالمللی و ارائه گزارش آن به ریاست دانشگاه از دیگر فعالیتهای مهم ما در این حوزه است.
افزایش شرکتکنندگان همایشهای خارج از کشور
سرپرست مدیریت بورسها و مأموریتهای آموزشی معاونت بینالملل نیز گفت: به منظور توسعه ارتباطات بینالمللی دانشگاه تسهیل استفاده از فرصتهای مطالعاتی، شرکت در کنگرهها و سفرهای برنامهریزیشده اعضای هیأتعلمی و ایجاد زمینههای حضور اساتید خارجی در قالب سفرهای برنامهریزیشده و کنگرههای داخل کشور ضروری به نظر میرسد.
انصاری پور افزود: دستورالعمل افزایش هزینه شرکت و ارائه مقاله اعضای هیأتعلمی، کارکنان و دانشجویان دانشگاه در همایشهای خارج کشور از ابتدای سال 93 اجرایی شد که خوشبختانه افزایش تعداد شرکتکنندگان را به همراه داشت.
وی با اشاره به اینکه با همکاری مدیریت شبکه و ارتباطات بینالمللی معاونت بینالملل و به منظور دریافت مدارک و گزارشهای شرکتکنندگان همایشهای خارج کشور فرم آنلاینی تهیه شده، گفت: همچنین گزارش سفر اساتید بر روی وبسایت معاونت بینالملل قابل مشاهده است.
انصاری پور از بازنگری دستورالعمل دوره فرصت مطالعاتی خارج کشور اعضای هیأتعلمی و اضافه شدن دوره داخل کشور نیز خبر داد و تصریح کرد: در طول سال گذشته چهار جلسه شورای بورس دانشگاه نیز برگزار شده است.
ارتقاء پرتال اطلاعرسانی معاونت بینالملل و زیر سایت های مرتبط بر اساس شاخصهای بینالمللی
سرپرست مدیریت شبکه و ارتباطات بینالمللی معاونت بینالملل نیز با بیان اینکه هم راستا با مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه بسترهای نرمافزاری و سختافزاری را در داخل و خارج معاونت بینالملل فراهم کردهایم گفت: پشتيباني و ارتقاء پرتال اطلاعرسانی معاونت بینالملل و زیر سایتهای مرتبط بر اساس شاخصهای بینالمللی در کنار پشتيباني از وضعيت وبسایت انگلیسی دانشگاه از جمله مهمترین فعالیتهای انجام شده است.
مهندس عبدالهی اضافه کرد: با رویکرد بینالمللی سازی دانشگاه، مدیریت شبکه و ارتباطات بینالملل در پروژههای EducationIRAN، TUMS Ranking، کارگروههای اختصاصی سیستمهای سما و دانشآموختگان و کیفیت محتوایی سایت انگلیسی دانشگاه مشارکت داشته است.
وی تصریح کرد: تشکیل 77 نشست شورای IT، انتقال مهارتها به همکاران، پشتیبانی از آمار و اطلاعات فرآیندهای اجرایی و پیادهسازی نقشه ذهن از جمله فعالیتهایی است که توسط این مدیریت پیگیری شده است.
سرپرست مدیریت شبکه و ارتباطات بینالمللی معاونت بینالملل پیادهسازی نقشه ذهن و داشبوردهای مدیریتی برای حوزه آموزش پردیس بینالملل و مدیریت بورسها و مأموریتهای آموزشی معاونت بینالملل را نیز از دیگر اقدامات انجام شده در سال 93 عنوان کرد.
بخش دوم این نشست به ارائه گزارش معاونتهای پردیس بینالملل اختصاص یافت.
پروژههای تحقیقاتی مشترک عرصه ای مهیا برای توسعه همکاریهای بینالمللی
دکتر هادیان مهمترین اقدامات معاونت پژوهشی پردیس بینالملل را براساس مأموریت و چشمانداز دانشگاه و با تأکید بر مقوله بینالمللی سازی بیان کرد.
وی گفت: در راستای ایجاد ارتباط موثر با مراجعهکنندگان و دستیابی سریع تر به اهداف این حوزه وبسایت انگلیسی و فارسی معاونت پژوهشی راهاندازی شد.
دکتر هادیان با اشاره به اینکه شورای پژوهشی پردیس بینالملل همسو با شورای رنکینگ دانشگاه در طول سال 93 شکل گرفته است، گفت: همچنین فلوچارتی برای راهنمایی دانشجویان در زمینه پایاننامهها و طرحهای تحقیقاتی به زبان فارسی و انگلیسی تهیه و در وبسایت این معاونت قابل رویت است.
معاون پژوهشی پردیس بینالملل به تعاملات ایجاد شده با دانشگاهها و مراکز علمی بینالمللی به واسطه پایاننامهها و طرحهای تحقیقاتی دانشجویان ایرانی و خارجی پردیس بینالملل نیز اشاره کرد و افزود: به منظور ورود اطلاعات پروپوزال دانشجویان خارجی Proposal Submission Form در سایت معاونت پژوهشی ایجاد شد و هم اکنون با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه، راهاندازی سیستم انگلیسی پژوهشیار در دستور کار قرار دارد.
وی همچنین انجام پروژههای تحقیقاتی مشترک با دانشگاهها و مراکز علمی معتبر خارجی را عرصه مناسبی برای همکاریهای بینالمللی اعلام و پیشنهاد اجرای TUMS Golden Grant را مطرح کرد.
دکتر حسنزاده، معاون آموزشی پردیس بینالملل نیز در تشریح فعالیتهای این حوزه طی سال گذشته اظهار داشت: تا پایان سال 93 یک هزار و 541 دانشجو در پردیس بینالملل دانشگاه مشغول به تحصیل بودهاند.
وی تأکید کرد: پردیس بینالملل در طول سال گذشته نسبت به راهاندازی دفتر توسعه آموزش(EDO)، تشکیل جلسات کمیته ارزشیابی، تدوین و ارائه شیوهنامه ارزشیابی و تصویب در شورای آموزشی دانشگاه، برنامهریزی جهت ارزیابی الکترونیک اساتید و تدوین آییننامه توانمندسازی اعضای هیأتعلمی و کارکنان اقدام کرده است.
معاون آموزشی پردیس بینالملل با بیان اینکه در راستای ارتقاء خدمات آموزشی به دانشجویان طی یک سال اقدامات موثری انجام شده است، گفت: تهیه انواع فرمها و گواهینامههای آموزشی به زبان انگلیسی، ترجمه کوریکولوم های آموزشی در سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی، ایجاد دسترسی دانشجویان بینالمللی به برنامههای روزانه و هفتگی از طریق وبسایت این معاونت، برگزاری کلاسهای آموزش زبانهای فارسی و انگلیسی برای دانشجویان خارجی و انتخاب منتورشیپ جهت ارائه مشاوره به دانشجویان بینالملل از جمله این اقدامات است.
تجهیز واحدهای زیرمجموعه دانشگاه با رویکرد بینالمللی سازی
معاون دانشجویی و فرهنگی پردیس بینالملل نیز فعالیتهای این حوزه را به برنامههای دینی و مذهبی، برنامههای ورزشی، فعالیتهای گردشگری، مناسبتها، خدمات رفاهی و مشاوره دانشجویی تقسیم کرد.
دکتر رحیمی تشکیل پرونده سلامت دانشجویان بینالمللی، افتتاح حساب بانکی، صدور کارت بانکی، ارائه خدماتی چون بیمههای سلامت، مسئولیت، ورزشی و خدمات درمانی و خوابگاه دانشجویی را جمله تسهیلاتی دانست که در این حوزه به دانشجویان خارجی ارائه میشود.
وی به برگزاری اردوهای فرهنگی و تفریحی ویژه دانشجویان پردیس بینالملل در سال 93 اشاره کرد و اظهار داشت: دانشجویان در این مدت در اردوهای همدان- کرمانشاه، آبادان، مشهد و اردوهای یک روزه، پارک آب و آتش، کاخ نیاوران و توچال شرکت کردهاند.
توضیحات مدیر توسعه و پشتیبانی معاونت بینالملل پایانبخش گزارشات ارائه شده در این نشست بود.
وی مجموع سرمایه انسانی پردیس و معاونت بینالملل دانشگاه را 254 نفر اعلام کرد که از این تعداد 179 نفر غیر هیأتعلمی هستند.
دکتر حسینی سده گزارشی از درآمدهاي ريالي سال 93 حاصل از شهریههای آموزشي، درآمدهاي وصولي پرديس بینالملل، درآمدهاي ارزي سال گذشته حاصل از شهریههای آموزشي و عملکرد مالي سال 93 در راستاي بینالمللي سازي دانشگاه را ارائه کرد.
وی با اشاره به اینکه طی سال گذشته این معاونت نسبت به تجهیز و خرید دستگاههایی برای واحدهای مختلف دانشگاه اقدام کرده است، بیان داشت: این اقدام در راستای بینالمللي سازي دانشگاه و به منظور ارتقاي زیرساختهای جذب دانشجوي بینالمللي صورت گرفته است.
مدیر توسعه و پشتیبانی معاونت بینالملل همچنین از بهروزرسانی وضعیت حقالتدریس اساتید خبر داد و در خصوص فعالیت سامانه شهریههای آموزشی پردیس بینالملل و تولید کارنامه مالی الکترونیکی نیز به بیان توضیحاتی پرداخت.
فعالیتهای معاونت بینالملل از افتخارات دانشگاه است
رئیس دانشگاه در جمعبندی این نشست معاونت بینالملل را حوزهای فعال و اثرگذار و دکتر خردمند را نمونهای بارز از یک مدیر دانشگاهی با تعلق سازمانی فراوان دانست.
دکتر جعفریان با اشاره به جذب بیش از 300 دانشجوی خارجی تأکید کرد: در تلاش برای جذب یک هزار دانشجو تا پنج سال آینده هستیم که با روند پیش رو اجرایی به نظر میرسد.
وی از برگزاری جلسهای با محوریت بینالمللی سازی و با رویکرد تعیین تکلیف سایر واحدهای دانشگاه در ارتباط با این مقوله خبر داد و در خصوص راهاندازی شعب بینالملل دانشگاه در مجارستان عراق و لبنان دیدگاههایی بیان کرد.
رئیس دانشگاه بر راهاندازی سایت مستقل انگلیسی دانشگاه تأکید کرد و افزود: در حوزه جذب دانشجویان خارجی و شکلهای دیگری از ارتباطات بینالمللی لزوم تعیین فردی به عنوان Contact Person احساس میشود.
دکتر جعفریان توجه حاضران را به اهمیت کیفیت آموزشی دانشجویان خارجی جلب و تأکید کرد: باید ملاکهای پذیرش دانشجویان بینالمللی را روشن تر کنیم.
وی در خصوص حوزه رتبهبندی نیز واحد آمار دانشگاه را منبع مناسبی برای گردآوری دادههای واحدهای زیرمجموعه دانشگاه دانست و تعریف و برگزاری دورههای کوتاه مدت را فرصت مناسبی برای حضور گستردهتر دانشجویان خارجی عنوان کرد.
رئیس دانشگاه واضح سازی گرنت پژوهشی TUMS Golden Grant برای دانشجویان بینالمللی را خواستار شد و از تلاش برای تعیین تکلیف دستورالعمل فرصت مطالعاتی اعضای هیأتعلمی خبر داد.
دکتر جعفریان از فعالیتهای بینالملل به عنوان یکی از افتخارات دانشگاه یاد کرد و افزود: به نظر میرسد بینالمللی سای فضا و بستر تازهای را پیش روی هیأتعلمی و گروههای آموزشی قرار داده تا بیش از گذشته توانمندیهای خود را بروز دهند.
وی از معاونت بینالملل خواست علاوه بر انجام وظایف خود در راستای حمایت از فعالیتهای بینالمللی سایر بخشها برنامه مشخصی را تعریف کند و متناسب با آن گام بردارد.
گفتنی است در این نشست حاضران به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند و معاون بینالملل دانشگاه در خصوص دیدگاههای مطرح شده، مطالبی ارائه کرد./ق
خبرنگار: مهناز وحیدی
عکاس: جمشید ربیعی
ارسال به دوستان