انتخاب دکتر توحید سیف برقی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان عضو کمیته پزشکی کنفدراسیون فوتبال آسیا

دکتر سیف برقی عضو هیات علمی دانشگاه، از سوی رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) برای چهار سال به عنوان عضو کمیته‌ پزشکی انتخاب شد.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی معاونت دانشجویی فرهنگی، با انتخاب دکتر توحید سیف برقی عضو هیأت علمی دانشگاه به عضویت کمیته پزشکی کنفدراسیون فوتبال آسیا، گفت و گویی با وی ترتیب دادیم که در زیر می خوانید.

لطفا در ابتدا خودتان را معرفی کنید؟
دکتر توحید سیف برقی متخصص پزشکی ورزشی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و در حال حاضر رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران هستم.

لطفا در خصوص سوابق علمی و اجرایی خود توضیح دهید.
من دوره دستیاری را در دانشگاه علوم پزشکی تهران گذرانده ام و بعد از این دوره به عنوان عضو هیات علمی مشغول به خدمت شدم. همزمان با دوره هیات علمی، ابتدا به عنوان مسئول کنترل دوپینگ و سپس به عنوان رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال همکاری دارم و اخیرا به عنوان عضو کمیته پزشکی کنفدراسیون فوتبال آسیا انتخاب شدم.
البته در طی این سال ها، به عنوان افسر کنترل دوپینگ کنفدراسیون فوتبال آسیا هم مشغول به فعالیت بودم.

ساز و کار تعیین اعضای کمیته‌های مختلف AFC چگونه است؟
به این شکل است که پس از برگزاری هر کنگره، اعضای کمیته اجرایی هم انتخاب می‌شوند و آن‌ها از بخش اداری و دبیرکل کنفدراسیون می‌خواهند به تمام فدراسیون‌های عضو، نامه‌ای ارسال کرده و از آن‌ها فهرست نفرات مورد نظر خود را برای عضویت در کمیته‌های مختلف AFC معرفی کنند. اعضای 47 فدراسیون از 47 کشور آسیایی، در حوزه های مختلف فوتبال (حقوقی، انضباطی، فنی، داوران، رسانه، بانوان، پزشکی، ساحلی و ...) به کنفدراسیون فوتبال آسیا نماینده معرفی می کنند. رزومه نفرات پیشنهادی هر فدراسیون هم باید به تائید شیخ سلمان، رئیس AFC برسد. در نهایت اینجانب با طی مراحل ذکر شده و تائید از سوی رئیس AFC برای چهار سال به عنوان عضو کمیته‌ پزشکی کنفدراسیون فوتبال آسیا انتخاب شدم.

اعضای کمیته‌ پزشکی AFC چه مسئولیت هایی دارند؟
سیاست گذاری های کلان پزشکی فوتبال آسیا طی جلساتی که اعضای 5 تا 7 نفره این کمیته برگزار می کنند، بنیان گذاشته می شود و برای کشورهای مختلف لازم الاجراست.

عضویت شما در این کمیته، چه آثار مثبتی برای دانشگاه علوم پزشکی تهران به همراه خواهد داشت؟
در حوزه آموزش و پژوهش اثرات خوبی خواهد داشت و همچنین در حوزه خدمات هم دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال خدمت رسانی مستمر به ورزشکاران است. ولی می تواند فرصتی را برای فارغ التحصیلان رشته پزشکی ورزشی ایجاد کند که در بخش های مختلف آموزشی، پژوهشی و خدماتی فعالیت داشته باشند. ضمن اینکه همین الان هم دانشگاه علوم پزشکی تهران با فدراسیون فوتبال همکاری تنگاتنگی دارد و خبر خوب این است که کمیته پزشکی تمامی تیم های بانوان ما در فدراسیون های مختلف، هم اکنون ازمیان متخصصین پزشکی ورزشی از دانشگاه های علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی انتخاب شده اند و در طی 10 سال اخیر، ارتباط بسیار خوبی بین دانشگاه و کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال برقرار شده است و سیاست های کلان ریاست محترم فدراسیون اینست که ارتباط بین دانشگاه و فدراسیون فوتبال در حوزه پزشکی برقرار شود و هر دو طرف صاحب منافع در این حوزه شوند. ارتباط صنعت و دانشگاه جزو سیاست های فدراسیون پزشکی ورزشی است و حتی در بخش های آموزشی و پژوهشی نیز این ارتباطات بین مراکز تحقیقاتی دانشگاه و فدراسیون فوتبال وجود دارد و انشاالله بتواند پوزیشن های خوبی را برای فارغ التحصیلان ایجاد کند.

رشته پزشکی ورزشی برای بیماران و جامعه ورزشکاران چه نقشی ایفا می کند؟
بخشی از رشته پزشکی ورزشی مرتبط با ورزشکاران هست و یک بخش عظیم دیگر، جامعه عمومی است که از این خدمات استفاده می کنند، مانند بیمارانی که مشکلات اسکلتی-عضلانی و یا قلبی عروقی و ... دارند. تجویز تمرینات ورزشی برای این بیماران منجر به پیشگیری و درمان و ارتقاء سلامت آنان می شود. تأثیر ورزش در افراد دارای معلولیت های جسمی و ذهنی و نیز در درمان بیماران و پیشگیری از بیماری ها بسیار زیاد است. بیماری هایی از قبیل پوکی استخوان، دیابت، فشارخون، کمردرد و ...، بازتوانی بیماران قلبی پس از سکته ها و جراحی های قلبی و نیز بازتوانی بیماران ریوی و مبتلایان به اختلالات سیستم عصبی مانند مولتیپل اسکلروزیس (MS) و سکته های مغزی و ...، استفاده از روش های نوین درمانی مانند سلول درمانی (PRP) و سلول های بنیادی در درمان آرتروز و التهاب های تاندونی و کشیدگی های لیگامانی، بررسی و تشخیص اختلالات ستون فقرات و اندام ها و تجویز کفی ها و سایر آرتروزها جهت درمان آن ها. استفاده از طب سوزنی در برطرف کردن دردهای ماهیچه ای-مفصلی، انجام تست ورزش جهت افراد پرخطر قبل از تجویز ورزش، فیزیولوژی ورزشی و شرایط سازگاری بدن در محیط‌های مختلف، فیزیوتراپی و بازتوانی آسیب‌های ورزشی، بیومکانیک حرکات بدن و پی بردن به حرکات خطا جهت کسب بیشترین راندمان و کمترین آسیب، آسیب‌های ورزشی (تشخیص و درمان آسیب‌ها، اختلالات و بیماری‌های ناشی از ورزش و نحوه برخورد با آن ها، تغذیه ورزشی و مکمل‌های غذائی مجاز، روانشناسی ورزشی، ورزش در بیماران و در افراد دارای معلولیت های جسمی و ذهنی، ورزش در کودکان و نوجوانان و نحوه شناسائی استفاده از داروها و مواد نیروزای غیرمجاز در ورزش (دوپینگ) از جمله خدماتی است که رشته تخصصی پزشکی ورزشی ارائه می دهد.

آیا شما به فارغ التحصیلان رشته پزشکی پیشنهاد می کنید که رشته پزشکی ورزشی را ادامه دهند؟
قطعاً علایق شخصی افراد مهم است. رشته پزشکی ورزشی، رشته پر چالش و نوپایی است. افرادی برای این رشته مناسب هستند که بتوانند با تلاش و پشتکار زیاد، قدم به قدم علم خود را در این رشته توسعه دهند. در واقع رشته تخصصی پزشکی ورزشی، نیاز به افرادی دارد که توانایی فرصت سازی داشته باشند.

آیا نیاز است افرادی که قصد تحصیل در رشته پزشکی ورزشی دارند، ورزشکار باشند؟
اگر ورزشکار باشند قطعا تاثیر گذار است.

آیا خودتان در رشته ورزشی خاصی فعالیت حرفه ای داشته اید یا خیر؟
به صورت حرفه ای ورزشکار نبوده ام اما در سطح دانشگاه در رشته فوتبال ورزش می کردم.

اگر نکته ای هست که نیاز می دانید بیان کنید؟
هنگامی که فردی به کرسی بین المللی می رسد، همه فقط موفقیت خود فرد را می بینند، اما برای رسیدن به چنین جایگاهی، مسلما افراد زیادی کمک کرده اند.
ابلاغ بنده در سمت عضویت کمیته پزشکی کنفدراسیون فوتبال آسیا از سال 2019 تا 2023 است. در سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ هم همکاران بنده در کمیته پزشکی کنفدراسیون فوتبال آسیا بعنوان عضو و همچنین مسئول پزشکی و دوپینگ فوتبال آسیا حضور داشته اند و پیش از آن نیز، سیاست گذاری هایی که در طی 10 سال اخیر در فدراسیون فوتبال توسط همکاران سابق بنده انجام شده بود، سنگ بنای پزشکی فدراسیون فوتبال را بنا کرده است. ما هم اکنون میوه هایی هستیم که به ثمر رسیده ایم.
قبل از من، بذرهای علمی زیادی کاشته شده است و این پروسه دست به دست تا نسل های بعد ادامه خواهد داشت. بنده خودم را مکلف می دانم که از تجربیات آنان استفاده کنم و این مسیر را به سرمنزل مقصود برسانم.
لازم می دانم از حمایت ریاست محترم فدراسیون فوتبال و همچنین حمایت های سایر اعضا و نیز پزشکان و فیزیوتراپیست های عزیز در تیم های ملی و باشگاه های کشور تقدیر و تشکر ویژه کنم. همچنین از حمایت های اعضای محترم گروه پزشکی ورزشی دانشگاه به ویژه دکتر حلب چی رئیس گروه، تقدیر و تشکر ویژه می کنم.

خبرنگار: آزاده صبح خیز
عکاس: نیلوفر کلانتری

فرزاد  سلطانپور
تهیه کننده:

فرزاد سلطانپور