برگزاری کارگاه پدافند غیرعامل در حوزه زیستی و سایبری در بیمارستان فارابی

با هدف افزایش توان مدیران کشیک و مسئولان واحدها و اعضای تیم پدافندغیر عامل بیمارستان فارابی در مقابله با حوادث، کارگاه «پدافند غیر عامل در حوزه سایبری و زیستی» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بیمارستان فارابی؛  این کارگاه روز پنجشنبه 4مهر1398 به همت واحد مدیریت خطر حوادث و بلایای این مرکز برگزار شد و در افتتاحیه آن سعید مرادی، مدیر بیمارستان پدافند غیرعامل را مجموعه اقدامات پیشگیرانه ای خواند که موجب کاهش آسیب پذیری، ارتقای پایداری و تداوم فعالیت سازمان ها می شود. 
وی این مبحث را موضوع نوینی خواند که واحد مدیریت خطر حوادث فارابی در سال های اخیر به خوبی روی آن کار کرده است و با تاکید بر ضرورت آمادگی در برابر مامی حوادث اعم از انسانی و غیر انسانی افزود:: بهترین زمان برای اتخاذ تدابیر لازم برای مقابله با خطرات،  زمان صلح و آرامش است بنابر این همه مسئولین و مدیران کشیک بیمارستان باید به این موضوع توجه کنند. 
مهندس علی اکبر عسگری،  مسئول واحد مدیریت خطر حوادث و بلایای بیمارستان فارابی و هماهنگ کننده کارگاه نیزدر سخنانی اظهار داشت: این کارگاه در نوع خود برای اولین بار در سطح دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می شود و در واقع دنباله دوره آموزشی  قبلی است که با عنوان CBRNE برگزار و در آن به طور گسترده ای به حوادث شیمیائی، پرتوی، میکربی و اتمی و نحوه مقابله با آن ها پرداخته شد. 
وی با بیان این که به دلیل ناآشنائی بسیاری از مسئولین واحد ها و مدیران کشیک با خطرات زیستی و سایبری و نحوه مقابله با آن ها، در این کارگاه به طور اختصاصی به عوامل خطر فوق در بیمارستان می پردازیم. 
مهندس عسگری در ادامه گفت: پدافند غیرعامل از 9 سال پیش و در پی تاکیدات رهبر معظم انقلاب سازماندهی شد و شامل اقدامات غیر مسلحانه ای است که  حوزه های مختلفی را دربر می گیرد و موجب افزایش  بازدارندگی و کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت های ضروری،  تسهیل مدیریت بحران و ارتقای پایداری ملی می شود.
وی در ادامه درباره تاریخچه پدافند غیرعامل، انواع تهدید درپدافند غیر عامل ، 10 اصل پدافند غیر عامل ، محورهای اساسی پدافند غیرعامل و سازماندهی پدافند غیرعامل کشور صحبت کرد. 
مهندس یزدان یار، سخنران بعدی کارگاه درباره مواجهه با خطرات سایبری صحبت کرد و با تاکید بر لزوم مدیریت پورت های فیزیکی رایانه ها و استفاده از ضد بدافزار و ضد باج گیر بر روی سیستم ها گفت: گرچه تجهیزات پزشکی ممکن است مستقیما به شبکه اینترنت متصل نباشند ولی بیشتر آن ها به یک کامپیوتر متصل میشوند و اگر به امنیتشان توجه نکنیم ممکن است موجب نشر اطلاعات حیاتی گردند.
مهندس مجتبی ارجمند، کارشناس ارشد فیزیک بهداشت که مخاطرات پرتوی را توضیح می داد ابتدا به معرفی منابع و بخش های دارای خطرات پرتویی بیمارستان پرداخت. سپس خطرات احتمالی کار در این بخش ها، حوادث احتمالی عمدی و غیر عمدی، اقدامات لازم در حوزه پدافند غیرعامل پرتویی و نحوه پاسخ دهی به حوادث احتمالی این حوزه را شرح داد. 
در ادامه آتنا نظام آبادی کارشناس ارشد آزمایشگاه با معرفی واحدهای فراهم آوری سلول های بنیادی و آزمایشگاه پاتولوژی بیمارستان مواد شیمیائی پرخطر موجود در آن ها را شرح داد و در مورد طبقه بندی مواد شیمیائی، معرفی مواد خورنده، سمی و آتش زا، محل قرار دادن مواد شمیمیائی پرخطر، اقدامات صحیح در مواجهه با مواد شیمیائی پرخطر و اقدامات مناسب در زمان ریختن مواد یا شکستن ظروف حاوی مواد شیمیائی صحبت کرد.
 سخنران بعدی این کارگاه مهندس الناز نصیرلو، کارشناس بهداشت حرفه ای بود که در باره مدیریت ایمنی مواد شیمیائی، شناسایی مواد شیمیائی خطرناک در محیط کار، تهیه لیست مواد شیمیائی، معرفی برگه های اطلاعات ایمنی مواد MSDS ، معرفی برچسب های شیمیائی روی ظروف، معرفی لوزی خطر وعلائم پیکتوگرام ، کنترل در حیطه مواجهه با مواد شیمیایئی و وسایل حفاظت فردی مناسب کار با مواد شیمیائی صحبت کرد.
بخش پایانی کارگاه به مخاطرات بیولوژیک اختصاص داشت که دکتر زهره عابدینی درباره تعریف مواد بیولوژیک، اهمیت و راه های انتقال مواد بیولوژیک و راه های مقابله با حوادث بیولوژیک در آزمایشگاه توضیح داد.
خبرنگار و عکاس: حمیده امیدوار

 

معصومه  عزيزي
تهیه کننده:

معصومه عزيزي