حجتالاسلاموالمسلمین سیدقریشی: شادی حقیقی در پرتو آزادی انسان از قیدوبندهای دنیوی محقق میشود
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، یکی از وظایف پیامبران الهی را آزاد کردن انسان از قیدوبندهای نفسانی معرفی کرد.
به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، حجتالاسلاموالمسلمین سیدقریشی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه در سخنرانی روز دهم ماه مبارک رمضان ضمن توصیه به تلاوت روزانه قرآن در ایام ماه مبارک رمضان، گفت: در این روزها باید از هر فرصتی برای تلاوت و تدبر در قرآن استفاده کنیم و چهبهتر که بتوانیم قرآن را بامعنی فارسی بخوانیم زیرا قرائت بدون فهم قرآن، بهتدریج در انسان احساس دلزدگی به وجود میآورد؛ همچنین در تلاوت آیات قرآن اینطور تصور کنید که قرآن در همین لحظه بر شما نازل شده است و خود را مخاطب قرآن بدانیم.
وی در ادامه با اشاره به فراز « اللّهمّ صلّ على محمّدٍ و اله، و اذا كان لك فى كلّ ليْلةٍ منْ ليالى شهْرنا هذا رقابٌ يعْتقها عفْوك، اوْيهبها صفْحك، فاجْعلْ رقابنا منْ تلْكالرّقاب، واجْعلْنا لشهْرنا منْ خيْر اهْلٍ و اصْحابٍ - بار خدایا بر محمد و آلش درود فرست و چنانچه در هر شب از شبهای این ماه مبارک برایت بندگانى است که بخششت آنان را آزاد مىکند، یا گذشتت ایشان را مىبخشد، پس ما را از آن بندگان قرار ده و ما را براى ماه رمضانمان از بهترین اهل و یاران محسوب کن.» از دعای چهل و چهارم صحیفه سجادیه، گفت: نکته اولی ک هدر سرتاسر این دعا مشاهده میشود این است که امام پیش ازهر دعا، ابتدا بر محمد و آلش صلوات میفرستد و اینگونه القا میشود که هر کاری باید با یاد و نام بزرگترین مخلوق خداوند متعال آغاز شود؛ زیرا در روایات داریم هر حاجتی که همراه با صلوات خواسته شود، مستجاب خواهد شد.
وی در ادامه گفت: همه ما بهنوعی اسیر و درگرو کارهایمان هستیم؛ اگر درگرو گناهانمان باشیم، ذلیل و حقیر میشویم زیرا هر گناهی که در قرآن به آن اشاره شده است، موجب شری در زندگی انسان میشود و باعث اسارت او میشود که این اسارت باعث میشود انسان نتواند به درگاه خدا برود؛ ازاینروست که خداوند یکی از وظایف پیامبران الهی را آزاد کردن انسان از قیدوبندهای نفسانی معرفی میکند.
مسئول نهاد با اشاره به اینکه شادی حقیقی در پی آزادی تحقق پیدا می کن؛ گفت: انسان موحد مؤمن، از همه قیدوبندهای نفسانی آزاد است و ازاینرو زندگانی شادتری دارد زیرا به وعدههای خداوند برای گشایش امور ایمان دارد.
وی در ادامه به تفاوت معنای «عفو» و «صفح» پرداخت و گفت: وقتی انسان گناهکاری را ببخشیم درواقع او را «عفو» کردیم؛ اما درجه بالاتر که «صفح» است این است که علاوه بر اینکه او را بخشیدیم، کلاً موضوع را فراموش هم بکنیم و در قلب و ذهنمان هم از او ناراحتی و کینهای نداشته باشیم.
حجتالاسلاموالمسلمین سیدقریشی در خاتمه با اشاره به اسما و صفات خداوند متعال در دعای جوشن کبیر گفت: یکی از دلایل اینکه ما در این دعا اسما و صفات خداوند متعال را ذکر میکنیم این است که با تکرار این اوصاف، شبیه خدا بشویم که اگر بتوانیم به هرچه که خدا گفته عمل کنیم، بر اساس قول خدای متعال، هر چیزی که ما بخواهیم اتفاق خواهد افتاد و به مقام استجابت دعا میرسیم.
نظر دهید