بازدید تیم مدیریت ایمنی بیمارستان فارابی از بخش یاس

دکتر مهدی خداپرست: فراموش نکنیم همه مشکلات به صورت دستوری رفع نمی شوند

رئیس بیمارستان فارابی همزمان با بازدید تیم مدیریت ایمنی بیمار این بیمارستان از بخش یاس (زنان 2)، خواستار ارائه راهکار و پیشنهاد از سوی پرستاران و رابطان ایمنی برای رفع مشکلات در زمینه ایمنی بیمار شد.

بازدید تیم مدیریت ایمنی بیمارستان فارابی از بخش یاس

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، اعضای تیم مدیریت ایمنی بیمار سه شنبه 15 شهریور 1401 با هدف بازدید از بخش یاس (زنان 2) این مرکز و بررسی مشکلات در زمینه ایمنی بیمار، در این بخش حاضر شدند. در ابتدای این بازدید که با حضور دکتر مهدی خداپرست، رئیس، دکتر سید محسن رفیع زاده، معاون درمان، سعید مرادی، مدیر و فریده آژیر، مدیر پرستاری بیمارستان انجام شد، گیتی امینی، رابط ایمنی بیمار بخش یاس بیمارستان فارابی به بیان مشکلات و چالش های موجود در این بخش پرداخت. وی اطلاع رسانی دقیق به بیماران برای شرایط NPO (ناشتا بودن) قبل از جراحی را یکی از این موارد برشمرد و اظهار داشت: در برخی از روزها شاهد هستیم که بیماران صبح زود به بخش مراجعه می کنند و اعلام می کنند که از شب گذشته یا ساعت خاصی مواد غذایی مصرف نکرده اند تا برای جراحی آماده باشند. این در حالی است که ممکن است نوبت عمل این بیماران به ظهر یا عصر موکول شود. این مشکل زمانی نمایان تر می شود که بیمار کودک باشد. به همین دلیل باید فرایند اطلاع رسانی به بیماران در این زمینه و همچنین زمان مراجعه آنان به بخش به گونه ای تغییر کند که بیمار دچار مشکل نشود.
ناخوانا بودن دستورات پزشکان در برخی از موارد، آماده سازی و مدیریت بیمارانی که دچار مشکلاتی مانند پتاسیم بالا هستند و همچنین چالش های مربوط به مدت زمان انتظار بیماران در جراحی هایی مانند ناخنک و بلفاروپلاستی دیگر مواردی بودند که امینی در این بازدید به آن ها اشاره کرد.
در ادامه دکتر خداپرست رفع مشکلات مرتبط با ایمنی بیمار را در گرو عملکرد هوشمندانه پرستاران دانست و عنوان کرد: به نظر من پرستار باید هوشمند عمل کند. این به این معنی است که نباید منتظر باشد تا یک مشکل کوچک به فاجعه تبدیل شود و سپس به دنبال راهکاری برای حل آن باشد. همچنین توقع من از رابطان ایمنی بخش ها این است که به گونه ای عمل کنند که نیازی نباشد برای حل هر مشکل یک جلسه یا بازدید انجام دهیم.
وی همچنین درمانگاه ها را خط اول برای حل مشکلات ایمنی بیمار برشمرد و افزود: برای این که ایمنی بیماران تامین شود باید از درمانگاه ها شروع کنیم. توصیه من سرپرستاران درمانگاه ها این است که تنها به فکر چرخش بیماران همان روز نباشند. باید مدیریت داشته و آینده نگر باشند. در بخش ها و اتاق های عمل نیز باید شرایط همین گونه باشد. دغدغه یک رابط ایمنی نیز باید طوری باشد که به عنوان مثال به این فکر کند چرا بیمار به بخش مراجعه نکرده؟ یا چرا مدت زمان حضور بیمار در ریکاوری اتاق عمل طولانی شده است؟ و چراهای دیگر که باید در ذهن وی به صورت مداوم مرور شود. در واقع پرستاران نباید منتظر رسیدن دستور از سوی رئیس، مدیر یا مدیر پرستاری باشند. همانطور که گفتم باید هوشمند عمل کنند. در غیر این صورت نمی توان توقع داشت که مشکلات رفع شده و فرایندها بهبود پیدا کنند.
رئیس بیمارستان فارابی نقش دفتر پرستاری در ایجاد این تفکر را مهم ارزیابی کرد و گفت: بسیاری از مشکلات ما در زمینه ایمنی بیمار با برنامه ریزی دقیق در دفتر پرستاری قابل حل شدن است. انتخاب سرپرستاری که توانایی مدیریت را دارد یکی از این کارهاست. سرپرستاری که توانایی تعامل با کارکنان بخش خود و سایر واحدها را دارا بوده و علاوه بر یافتن راهکار برای مشکلات موجود، مشکلات کلان را به موقع گزارش دهد. ما نیز در جلسات هیئت رئیسه تمام تلاش خود را برای بهبود فرایندهای ایمنی بیمار خواهیم کرد.
دکتر خداپرست در پایان این بازدید به یافتن راهکار و ارائه پیشنهاد از طرف پرستاران به ویژه رابطان ایمنی اشاره کرد و اظهار داشت: اگر قرار باشد همه مشکلات یک بخش یا واحد را رئیس و مدیر بیمارستان حل کنند پس می توان نتیجه گرفت که بخش مربوطه مسئول یا مدیر توانا ندارد. فراموش نکنیم همه مشکلات به صورت دستوری رفع نمی شوند. باید از سطوح پایین تر راهکارهای لازم را به ما پیشنهاد بدهید تا ما نیز شرایط را برای اجرای اقدامات اصلاحی فراهم کنیم.
 
سید عباس  قاضی میرسعید
تهیه کننده:

سید عباس قاضی میرسعید

تصاویر

بازدید تیم مدیریت ایمنی بیمارستان فارابی از بخش یاس بازدید تیم مدیریت ایمنی بیمارستان فارابی از بخش یاس بازدید تیم مدیریت ایمنی بیمارستان فارابی از بخش یاس بازدید تیم مدیریت ایمنی بیمارستان فارابی از بخش یاس بازدید تیم مدیریت ایمنی بیمارستان فارابی از بخش یاس بازدید تیم مدیریت ایمنی بیمارستان فارابی از بخش یاس بازدید تیم مدیریت ایمنی بیمارستان فارابی از بخش یاس

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب