چهاردهمین دوره ضیافت اندیشه قرآنی استادان دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر سرو قامت: اگر در کشوری کودکان، دانش‌آموزان و دانشجویان، پرسشگر، صبور، خلاق و برخوردار از زندگی جمعی باشند، آن کشور پیشرفت خواهد کرد

چهارمین جلسه از چهاردهمین دوره ضیافت اندیشه قرآنی استادان دانشگاه علوم پزشکی تهران به مناسبت ماه مبارک رمضان و با موضوع «تراز استاد نمونه فرهنگی»، در تالار دکتر مداح دانشکده پرستاری و مامایی برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، روز یکشنبه 27 فروردین 1402، دکتر حسین سرو قامت در چهارمین جلسه ضیافت اندیشه قرآنی استادان، با موضوع «تراز استاد نمونه فرهنگی» ابتدا به معنی لغوی واژه تراز در ادبیات فارسی و پرداخت و با بیان اینکه در لغت‌نامه دهخدا تراز به معنی نیکو دهنده و کارساز آمده گفت: هدف ما در نظام آموزشی باید بالابردن سطح استادان به حدی که کارساز و تأثیرگذار باشند باشد و استاد باید اثرگذار و نتیجه‌بخش باشد.
وی در ادامه اظهار داشت: برای اینکه بتوانید آینده کشوری را پیش‌بینی کنید باید به‌نظام آموزشی آن بنگرید. اگر کودکان، دانش‌آموزان و دانشجویان کشوری پرسشگر، صبور، خلاق و برخوردار از زندگی جمعی آموزش ببینند، آن کشور پیشرفت خواهد کرد و در این مرحله چگونگی آموزش بسیار مهم است. باید به دانشجو آموزش چطور نگاه‌کردن، چطور شنیدن، چطور اندیشیدن، مهرورزی، زناشویی و همسری درست و حتی چگونه اعتراض‌کردن داده شود.
دکتر سرو قامت در ادامه، موارد فوق را پایه و اساس آموزش و از ویژگی‌های استاد تراز نمونه فرهنگی خواند و افزود: اگر این موارد درست آموزش داده شوند، بقیه موارد بعداً در ادامه این مسیر خودبه‌خود اصلاح می‌شوند. اگر می‌خواهیم استاد تراز نمونه فرهنگی باشیم باید در آموزش‌ها و تدریس‌هایمان به این مسائل بپردازیم.
وی در ادامه چگونگی ارتباط با مردم جامعه و طبیعت را بخشی از نیازهای دانشجویان دانست و اظهار داشت: استاد تراز فرهنگی باید در کلاس‌های درس آنها را به دانشجو آموزش بدهد و در این راستا کتاب مفاتیح الحیاة اثر آیت‌الله جوادی آملی را به‌عنوان کتابی که در آن به چگونگی رابطه انسان باخدا، خود، جامعه و طبیعت پرداخته است را معرفی کرد.
در ادامه این جلسه، سومین نکته‌ای که به‌آن پرداخته شد مهارت‌آموزی و سوق‌دادن جامعه به سمت آموختن فن از جمله مهارت‌های ده‌گانه زندگی شامل خودآگاهی، حل مسئله، خلاقیت، تفکر نقادانه، رویارویی با استرس بود و در نهایت آموزش پرسشگری را از نیازهای انسانی به‌عنوان لازمه آموزش‌های امروزی دانست تا اساتید تأثیرگذار در جامعه داشته باشیم.
در این جلسه که به‌صورت تعاملی برگزار شد، استادان به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پیرامون موضوع جلسه پرداختند.

رضا شریفی زاده
تهیه کننده:

رضا شریفی زاده

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب