دکتر پورنسایی: گاهی نه گفتن نشانه ابراز وجود و اعتماد به نفس است

به همت دفتر امور ایثارگران و مرکز تحقیقات آسیب دیدگان جنگ، کارگاه بهبود کیفیت زندگی، در مبحث کنترل استرس با عنوان مهارت نه گفتن، با حضور تعداد زیادی از شرکت کنندگان بیست و پنجم مهر 1400 در محیط اسکای روم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دفتر امور ایثارگران، کارگاه بهبود کیفیت زندگی، در مبحث کنترل استرس با عنوان مهارت نه گفتن، با حضور تعداد زیادی از اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه  به صورت مجازی از ساعت 20 الی 21 بیست و پنجم مهر 1400 در محیط اسکای روم برگزار شد.  
دکتر غزل پورنسایی، مدرس این کارگاه، با مرور مطالب مطرح شده جلسه قبل در ادامه کنترل استرس، در مورد استفاده از ابزار نه گفتن، روش هایی را به منظور کسب مهارت نه گفتن آموزش داد. وی اولین روش را ارایه یک پیشنهاد توصیه کرد و در مقابل یک پیشنهاد سالم افزود: زمانی که از ما درخواستی می شود؛ در صورتی که نمی توانیم آن درخواست را در همان زمان انجام دهیم، پیشنهاد یک زمان دیگر و یا راه حل دیگری را می دهیم. اگر پیشنهاد دیگری نداریم، سعی کنیم با این جملات همدردی خودمان را منتقل کنیم: می دانم شما از دستم ناراحت می شوید؛ من دوست دارم که برای شما این کار را انجام بدهم ولی نمی توانم؛ از من دلخور نشو. 
وی خاطر نشان کرد؛ اگر درخواستی را رد کردیم و روزها و هفته ها ذهن ما درگیر شد و عذاب وجدان داشتیم؛ احتمالا اضطراب در ما بالاست. 
این روانشناس در ادامه روش های نه گفتن؛ افزود: روش دیگر این است که با یک سوال پاسخ درخواست را چنین بدهید: می خواهید راستش را بگویم یا دروغ بگویم؟ در پاسخ می گوید راستش را بگو. مودبانه پاسخ می دهید که نمی توانید آن کار را انجام دهید و درخواست را رد می کنید. به این روش مقدمه چینی گویند. 
مدرس این کارگاه روش دیگر را توضیح دادن در مورد دلیل نه گفتن عنوان کرد: از نظر روابط اجتماعی هم مهم است که دلیل نه گفتن را توضیح دهید. بطور مثال بگویید که بسیار سرم شلوغ است. البته یادمان باشد که ما کسی را قانع نمی کنیم؛ بخصوص اگر به کسی نه می گوییم که تاثیر زیادی در زندگی ما ندارد. نوع دلیلی که بیان می کنید، بستگی به چگونگی روابط شما با آن فرد درخواست کننده دارد. نکته دیگر اینکه توجه کنید آیا هربار شخص درخواستی داشته شما نه گفته اید؟ مسلما اینگونه نخواهد بود. 
دکتر پورنسایی در ادامه آموزش نه گفتن تاکید کرد: زمانی که به فردی نه می گویید به خود موضوع متمرکز شوید نه به فردی که درخواستی داشته است. روی چه چیز تمرکز کنید نه چه کسی. 
وی افزود: وقتی ملاحظات اخلاقی و اجتماعی مطرح است؛ متوجه می شویم که %50 درخواست ها غیرمنطقی است و ما توان جسمی و روحی انجام آن کار را نداریم. بیشترین درخواست ها در روابط اجتماعی اتفاق می افتد. 
این استاد دانشگاه با تاکید بر اصلاح مدل درخواست ها نمونه ای را به عنوان مثال بیان کرد: من یک درخواستی از شما دارم، لطفا با بله یا خیر جواب بده تا تکلیفم مشخص شود. 
دکتر پورنسایی در ادامه گفت: گاهی نه گفتن نشانه ابراز وجود و اعتماد به نفس است. آیا جایی که نمی توانی درخواستی را انجام دهی، جرات داری که نه بگویی؟ یکی از سوالات مهم در بهداشت روان این است که تو به خودت احترام می گذاری؟ احترام گذاشتن به خود یعنی به همه خواسته های طرف مقابل بله نگوییم و جایی که احساس می کنیم واقعا توان و تمایل نداریم نه بگوییم. برای اینکه آدم ها را مدیون خود نکنیم با صراحت کلام نه بگوییم تا طرف مقابل تکلیفش معلوم شود. 
وی افزود: نه گفتن نیاز به تکرار و تمرین دارد. یک روش این است که دوربین را به سمت خود بگیرید و به چهره خود نگاه کنید. در نه گفتن به حرکات کلیشه ای خود مثل مکث، تکرار کلمه مثلا و غیره توجه کنید. بعد از دیدن فیلم، خودت ایرادات خود را بگیری بهتر است تا دیگران به شما بگویند. روش دیگر چالش کشیدن تفکر است. 
دکتر پورنسایی در مورد یکی از مهم ترین مواردی که می توانیم راحت نه بگوییم، گفتن این جمله را  دانست: من آچار فرانسه نیستم. ما انسانی با یک توانمندی مشخص و محدود هستیم و نمی توانیم تمام خواسته های افراد را برآورده کنیم. در کمک کردن سه عامل وجود دارد: 1)علاقه 2)امکانات 3)استعداد 
در مورد علاقه می توان گفت که می خواهم کمک کنم؛ ولی در مورد دوم و سوم اگر بتوانم چشم کمک می کنم. همه فداکاری ها درست نیست بلکه گذشتن از خود است. 
وی تاکید کرد: نباید بترسید از اینکه چیزی را برای خود بخواهید. وقتی نه نمی گویید، سطح توقع دیگران را بالا می برید. 
در خاتمه دکتر پورنسایی نتیجه گرفت: آدم ها را نمی توان شناخت. پنجاه، پنجاه است؛ یعنی انسان ها  %50 خصلت خوب و  %50 خصلت بد دارند. با تکرار و تمرین و به مرور زمان یاد می گیریم که جلوی تکانه های ویرانگر را بگیریم. 
در پایان این وبینار، دکتر مقیمی، مدیر امور ایثارگران، از دکتر پورنسایی و حاضرین در تالار تشکر و قدردانی کرد.
توضیح اینکه کارگاه افزایش کیفیت زندگی یکشنبه‌ها با تدریس دکتر پورنسائی؛ کارگاه دانشگاه نسل سوم و چهارم و نقش آن در اشتغال در روزهای پنج شنبه و کار گاه مقاله نویسی و چاپ مقالات روزهای جمعه از ساعت 20 الی 21 برگزار می شود.
 
 
لیلا  آذین مهر
تهیه کننده:

لیلا آذین مهر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب