تاکید برارتقای و سلامت جامعه در گرو مشارکت و مداخله آحاد جامعه

نشست تخصصی اثرات تحریم بر سلامت مردم با شعار صدای مردم در تحریم برگزار شد

نشست تخصصی اثرات تحریم بر سلامت مردم با عنوان «اثرات تحریم بر سلامت جامعه» در دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در این نشست که چهارشنبه 17 مهر 98 توسط سازمانهای مردم نهاد «سمن ها» و با حمایت معاونت فرهنگی دانشگاه و با حضور 50 سازمان مردم نهاد سلامت، صاحبنظران، متخصصان و برخی مسئولان وزارت بهداشت در سالن جی 6 سازمان مرکزی دانشگاه تشكيل شد، در ابتدا دکتر مصطفی جمالی، سرپرست اداره کل سازمان های مردم نهاد و خیرین سلامت وزارت بهداشت میزبان سازمانهای مردم نهاد هستند؛ گفت: سمن های سلامت، سازمان هایی کاملاً مستقل و قانونی در راستای اهداف بشردوستانه و توسعه عدالت اجتماعی در همه زمینه ها و فارغ از هرگونه مسائل جانبی و با اهداف نوع دوستی و همیاری تلاش می کنند.
وی ویژگی های سازمان های مردم نهاد را؛ شفافیت، پاسخگویی و بدون وابستگی سیاسی در راستای توسعه سازمان عنوان کرد و افزود: سازمان های مردم نهاد اگر این ویژگی ها را رعایت کنند مطمئناً موفق خواهند شد و می توانند در حوزه سلامت به مردم و دولت کمک شایانی داشته باشند.
دکتر جمالی ادامه داد: سازمان های مردم نهاد مورد اعتماد مردم هستند و از طرفی این سازمان ها باید با دولت ارتباط نزدیک داشته باشند؛ سازمان های مردم نهاد قوی اعتماد بین مردم و دولت را تامین می کنند.
وی با تاکید بر اینکه باید این سازمان ها در تصمیم گیری های دولت مشارکت فعال داشته باشند؛ تصریح کرد: اگر سازمان های مردم نهاد نظارت خوبی بر فرآیندهای دولت داشته باشند مطمئناً در تحقق عدالت اجتماعی و بار کاهش هزینه های دولت نقش اثرگذاری خواهند داشت و در شکوفایی جامعه بی تاثیر نخواهند بود.
در ادامه دکتر عبدالرحمان رستمیان، معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه ارتقای سلامت جامعه در گرو مشارکت و مداخله آحاد جامعه است؛ یادآور شد: حضور ارزشمند سازمان های مردم نهاد و خیرین گامی بلند در جهت تحقق این اهداف والا است.
وی از وظایف مهم دولت توجه به رفاه و سلامت مردم اشاره کرد و افزود: مشکلات زیاد اقتصادی از جمله تحریم های ناجوانمردانه در کشور داریم که بی تاثیر در سلامت مردم نبوده است اما با مشارکت سازمان های مردم نهاد می توانیم در کاهش این موارد سهیم باشیم.
این عضو هیات علمی دانشگاه، خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی تهران ازنظر علم و فن‌آوری در سطح ملی و بین‌المللی رشد خوبی را داشته است و به سمت دانشگاه نسل سوم و چهارم در حال حرکت است و این ظرفیت فناوری دانشگاه را با کمک سمن‌ها و بخش خصوصی در این شرایط تحریم بتوانیم تولید را بیشتر و واردات را کمتر و درنتیجه اثرات تحریم بر مردم کاهش یابد و به استقلال اقتصادی نزدیک‌تر شویم.
پس‌ازآن دکتر نوروزی، مدیر مشارکت‌های مردمی دانشگاه، با اشاره به هدف از برگزاری این نشست؛ خاطرنشان کرد: سازمان‌های مردم‌نهاد، نمایندگان و صدای مردم هستند و با ارائه مصداق‌هایی باید نشان دهید که تحریم‌ها بر سلامت مردم آسیب وارد می‌کند که با همیاری یکدیگر ان را کاهش دهیم.
وی گفت: در این نشست که با عنوان اثرات تحریم بر سلامت جامعه است در خصوص اثرات تحریم ها بر نظام دارویی کشور، تجهیزات پزشکی، مسائل حقوقی و سلامت روان و آسیب‌های اجتماعی مباحثی مطرح بحث و تبادل‌نظر خواهیم کرد.
توضیح اینکه؛ در این نشست، دکتر سیامک افاضلی از دست‌اندرکاران حوزه دارو در خصوص بررسی آثار تحریم‌های آمریکا بر نظام دارویی ایران، دکتر مسائلی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتر عماری الهیاری رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی در خصوص آثار و تبعات تحریم‌ها در حوزه تجهیزات پزشکی بر سلامت مردم، دکتر راستینه مدیرعامل بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در خصوص سلامت روان و دکتر رضایی عضو جمعیت حقوقدانان ایرانی مدافع حقوق بشر در خصوص مسائل حقوقی، دکتر حافظی مدیرعامل موسسه ملی مرهم و قویدل مدیرعامل انجمن هموفیلی و همچنین تعدادی از مدیران سازمان‌های مردم‌نهاد حاضر در این نشست مطالبی ارائه کردند. همچنین در پایان نشست در خصوص مطالبی که مطرح شد بحث و تبادل‌نظر صورت گرفت و مقرر شد بیانیه‌ای تهیه، در کارگروه سمن‌ها بازنگری و درنهایت به مجامع بین‌المللی منعکس و پیگیری شود. همچنین در ادامه این پویش، مصاحبه‌هایی با صاحب‌نظران انجام و انعکاس داده خواهد شد.
خبرنگار: الهام علی
عکاس: وحید مزاجردی

 

الهام علی
تهیه کننده:

الهام علی

تنظیمات قالب