گفت و گو با علیرضا امامزاده، منتور و مدال آور حیطه مدیریت در نظام سلامت المپیاد علمی دانشجویی
منتور و مدال آور المپیاد دانشجویی، حضور مدال آوران سال های پیشین در قالب منتور را برای دانشجویی ماندن فرآیند المپیاد دانشجویی مهم و مفید خواند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مرکز رشد استعدادهای درخشان، گفت و گو با علیرضا امامزاده، منتور و مدال آور حیطه مدیریت در نظام سلامت المپیاد علمی دانشجویان
لطفا خودتان را معرفی کنید؟
بنده علیرضا امامزاده هستم، ورودی ۹۵ پزشکی و ۹۸ MPH
ازچه زمانی وارد فضای المپیادهای دانشجویی شدید؟
بنده از حدود سال ۹۶ با ورود به فضای المپیاد فلسفه با المپیاد دانشجویی آشنا شدم و از همان جا بود که فهمیدم جنس آموزش و یادگیری در المپیاد با بقیه جاها فرق می کند و اینجا جایی هست که ارزش وقت گذاشتن دارد.
از تجربه خود به عنوان شرکت کننده در المپیاد برایمان بگویید و بفرمایید چه مقام و مدالی کسب کردید؟
من در این سال تحصیلی در المیپاد مدیریت نظام سلامت شرکت کردم، حیطه ایی که بسیار به آن علاقه مند هستم. آن سال از ذهن من هیچگاه پاک نمی شود؛ هم به خاطر چیزهای فراوانی که یاد گرفتم که در سیستم آموزش کلاسیک و معمول شاید در چند سال هم یاد نمی گرفتم، هم از بابت نتیجه دلچسبی که بدست آمد و خدا را شکر که توانستم در این دوره یعنی دوره دوازدهم مدال طلای انفرادی و طلای تیمی المپیاد مدیریت را بدست بیاورم و همچنین به خاطر شرایط خاص اون سال.
سال ۹۹ اوج دوره کرونا بود و خیلی چیزها مجازی یا تعطیل شده بود و به تبع اون چندین بار مراحل مختلف المپیاد به واسطه اوج گرفتن کووید عقب می افتاد و دوره المپیاد که همیشه ۶-۷ ماهه تمام می شد تا یک سال یا بیشتر طول کشید!!
چه شد که به عنوان منتور و راهنما در المپیاد فعالیت می کنید؟
بعد از کسب مدال به نظرم لازم بود تماس با فضای المپیاد و شبکه ارتباطی بسیار خوبی که هر سال ایجاد می کرد را حفظ کنم و چه راهی بهتر از حضور کنار داوطلب های دوره های جدید و کمک به عنوان منتور. اینگونه بود که با استاد مصدق راد عزیز، استاد مسئول حیطه که بسیار به ایشان مدیون هستم و دکتر گنج دانش عزیز، مسئول حیطه و منتور، دوست و برادر بزرگتر خودم، صحبت کردم و این عزیزان هم پذیرفتند.
از تجربه ی خود به عنوان منتور برایمان بگویید؟
جا دارد اینجا تجربه منتورینگ اخیر خودم در المپیاد را توضیح دهم و کمی درباره فرآیند المپیاد و اینکه تیم منتورینگ ما چه کارهایی را انجام داد کمی صحبت کنم.
در فرآیند المپیاد در ابتدا که غربالگری درون دانشگاه در میان داوطلبین دانشگاه انجام می گیرد، اولین مرحله و شروع کار تیم منتورینگ است. ابتدا که ثبت نام المپیاد انجام می گیرد، داوطلب ها در گروهی عضو شده و تا قبل از آزمون غربالگری درون دانشگاهی برنامه های آموزشی و سمینارهای مختلف با حضور اساتید متخصص برای همه آن ها برگزار می شود. کاری که امسال انجام شد برای انتخاب ۱۰ نفر تیم دانشگاه از میان شرکت کنندگان، علاوه بر نمره امتحان غربالگری و مصاحبه که اصل نمرات را تشکیل می دادند، نمراتی به صورت تشویقی برای افراد با توجه به عملکردشان اعم از ارائه منابع و طراحی سوال و غیره در جلسات قبل غربالگری قرار داده شد. راهنمای این نمرات در ابتدا به صورت دقیق تعریف شده بود.
در نهایت بعد از برگزاری جلسات و آزمون کتبی و مصاحبه غربالگری ۱۰ نفر به عنوان تیم دانشگاه انتخاب شده و در گروه جداگانه ای به صورت خاص با این دوستان ادامه روند آماده سازی برای مرحله اول المپیاد انجام می گیرد.
این ۱۰ نفر از همان ابتدا به ۳ گروه تقسیم شده و منتورها نیز میان این ۳ گروه تقسیم گردیدند. تا قبل مرحله اول انفرادی بیشتر زمان، به آماده سازی در زمینه مطالعه تکمیلی منابع برای مرحله اول انفرادی می گذرد و تبع آن تیم منتورینگ هم در این زمان به برگزاری امتحانات آزمایشی از منابع المپیاد می پردازد.
بعد از مرحله اول انفرادی نوبت به مرحله اول گروهی می رسد. کار این ۱۰ نفر (البته در صورت قبولی در مرحله اول انفرادی) در قالب ۳ تیم جدی تر و نقش هر منتور در راهنمایی این ۳ گروه پررنگ تر می شود. با توجه به موضوع تعیین شده المپیاد آن سال تیم های ۳ و ۴ نفره که از دل این ۱۰ نفر بیرون آمده اند شروع به یک کار پژوهشی قوی در اون حیطه می کنند و واقعا باید گفت بخش مهمی از آموزش و یادگیری در این بخش اتفاق می افتد. نقش منتورها در هدایت تیم و ویراستاری کارهای پژوهشی و برگزاری پیگیرانه جلسات جهت هماهنگی و پیش بردن کار تیم و نقش استاد مصدق راد در رهبری حرکت تیم ها در این مرحله شایان توجه می شود.
اندکی بعد از آماده سازی پروژه و تحویل آن، نوبت به مرحله دوم انفرادی جهت تعیین مدال آوران انفرادی و مرحله دوم گروهی جهت تعین مدال آوران گروهی که شامل یک کار گروهی پژوهشی یک روزه و ارائه آن به طرق مختلف است، می رسد.
چه کسانی می توانند منتور شوند و از کجا بایستی اقدام کنند؟
منتورهای حیطه های مختلف غالبا از افراد با تجربه و مدال آور سال های گذشته هستند و فعلا باید گفت بهترین گزینه همین افراد هستند. نحوه عضویت در تیم منتورینگ هم در هر حیطه احتمالا متفاوت است و مسئول حیطه و گروه منتورینگ تعیین کننده نحوه عضویت در این تیم در هر حیطه هستند.
آیا این مسیر را ادامه می دهید؟ چه برنامه هایی در پیش رو دارید؟
قطعا این مسیر را سعی می کنم ادامه بدهم. شاید مهم ترین اثر آن ایجاد یک شبکه ارتباطی بسیار خوب هست که با افراد دغدغه مند در این حوزه برقرار می کنیم. به نظر من این بزرگترین برکت المپیاد است، البته به جز درگیری دائمی ذهن با موضوع مدیریت سلامت که زمینه ساز مطالعه و یادگیری است.
تجربه شرکت در المپیاد برایتان شیرین تر بود یا فعالیت به عنوان منتور ؟
تجربه المپیاد خیلی شیرین بود ولی مدال آوردن تیمی که منتور آن تیم بوده اید هم بسیار شیرین است، انتخاب بین این دو سخت است و اصلا جنس شیرینی این دو فرق می کند.
ایا پیشنهادی در خصوص برگزاری هر چه بهتر کلاس های امادگی برای المپیاد دارید؟
مهم در المپیاد دانشجویی، دانشجویی ماندن آن است، البته تحت نظر یک استاد با تجربه. به همین دلیل مهم است که در برگزاری کلاس های المپیاد از دانشجویان مدال آور استفاده کنیم.
در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید.
در آخر هم تشکر می کنم از شما بابت این فرصتی که به من دادید و یک پیشنهاد هم دارم برای همه دانشجوها و برادرها و خواهرهای خودم که حتما به خودتان اجازه بدهید که طعم شیرین المپیاد حداقل برای یک بار در طول تحصیل زیر دندان های شما برود!
و یک نکته را هم در آخر باید اضافه کنم که دوست دارم مدال های خودم را در این المپیاد تقدیم کنم یه یکی از عزیزترین دوستان و هم اتاقی خودم، دکتر امیرحسین اسحاقی. چراکه من سال ۹۸ برای ورود به المپیاد تقریبا هیچ امیدی نداشتم و از لحاظ ذهنی آماده نبودم و به اندازه کافی تا نزدیکی امتحان غربالگری درون دانشگاهی نخوانده بودم. ولی آقا امیرحسین عزیز بود که با تجربه خوبی که از المپیاد داشت در مطالعه به من کمک خیلی جدی در یکی دو هفته آخر منتهی به امتحان غربالگری کرد و در اتفاق باورنکردنی در حالی که امیدی نداشتم در غربالگری پذیرفته شدم و او به عبارتی من را در این مسیر هول داد و در ادامه مسیر المپیاد برای من قوت قلب بود. از همین جا از او تشکر می کنم و آرزوی سلامتی و طول عمر برای او می کنم.
نظر دهید