کارگروه علمی همایش نقش علم و فناوری نظام سلامت در دفاع مقدس

تاکید رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران بر استفاده از تجربیات دفاع مقدس به عنوان چراغ راه آینده

در کارگروه علمی همایش نقش علم و فناوری نظام سلامت در دفاع مقدس، درخصوص محورهای علمی، انتخاب اساتید برجسته در هر محور، زمان بندی و نحوه برگزاری همایش بحث و تبادل نظر شد.

کارگروه علمی همایش نقش علم و فناوری نظام سلامت در دفاع مقدس

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در نشست 10 تیر 1402، دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه و دبیر علمی همایش، با اشاره به اهمیت نقش علم و فناوری نظام سلامت در دفاع مقدس گفت: حوادث غیرطبیعی از جمله احتمال وقوع مسائل دفاعی در هر جامعه ای وجود دارد بنابراین لازم است جوامع آمادگی لازم را در این زمینه کسب کنند.
دکتر قناعتی در توضیح محورهای پیش بینی شده همایش گفت: تهدیدات شیمیایی، بیولوژیکی و هسته ای، تجربه دفاع مقدس در به کارگیری پهبادها در حمل مجروحان و داروها، کاربرد پزشکی از راه دور (تله مدیسین) در حفظ و فعال سازی علائم حیاتی مجروحان تا زمان انتقال به مرکز درمانی پیشرفته، به کارگیری جراحی رباتیک در نجات جان مجروحان، نقش فناوری اطلاعات و تحقیقات سلامت، نقش فناوری های حوزه بهداشت در تامین آب و غذا و... نقش تیم های اضطراری و بهداری رزمی و به کارگیری روش های مدرن مدیریتی در عرصه دفاع مقدس از جمله محورهایی است که در این زمینه پیشنهاد شد.
رئیس دانشگاه، با تاکید بر استفاده از تجربیات گذشته در ترسیم بهتر آینده افزود: می توان از تجربیات گذشته به عنوان چراغ راه آینده استفاده کرد. باوجود روش های پیشرفته درمانی، قطعا نمی خواهیم مجروحان را با شرایط دفاع مقدس درمان کنیم. اما نگاه به آن دوران کمک می کند فهرست مسائل را شناسایی و با مرور کارهای شگفت انگیز مانند جراحی در فاصله هزارمتری خط مقدم و خارج کردن خمپاره عمل نکرده از بدن مجروح، برای خلق نوآوری های بیشتر استفاده کنیم.  
دکتر قناعتی از برگزاری این همایش در پنجم مهر امسال همزمان با هفته دفاع مقدس خبر داد و گفت: جلسات هماهنگی برای افزایش آمادگی در اجرای بهتر همایش به صورت منظم برگزار می شود.

بنیان دستاوردهای نظام سلامت در دفاع مقدس
در ادامه دکتر محمدعلی محققی معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی و رئیس کمیته علمی، بایادآوری برگزاری همایش گذشته نقش علم و فناوری در دفاع مقدس گفت: در ان همایش نهادهای مختلف علمی و فناوری حاضر در دفاع مقدس، از ابعاد مختلف از جمله حوزه سلامت این مقوله را مورد بررسی قرار دادند. در آن دوران دستاوردها  و تجربیات فاخری در حوزه سلامت حاصل شد که بسیاری از آنها در نوع خود و در تاریخ جنگ های معاصر برای اولین بار بود.
وی با اشاره به دستاوردهای نظام سلامت در دفاع مقدس افزود: پیشرفت های مربوط به امداد و انتقال مجرحان در کوتاه ترین زمان ممکن، تاسیس بیمارستان های سرپایی با عالی ترین تجهیزات که  پیچیده ترین درمان ها از جمله جراحی ها در آن ارایه می شد و بالغ بر 100 هزار عمل جراحی درآن دوران صورت گرفت  و جان بسیاری از مجروحان نجات پیدا کرد. همچنین  به همت مراکز علمی و دانشگاهی تجارب عظیمی در زمینه سلاح های شیمی به دست آمد که تا آن زمان هیچ اطلاعاتی در مورد آن وجود نداشت. همه اینها از دستاوردهای بی نظیر حوزه سلامت در دفاع مقدس است.
دکتر محققی ریشه دستاوردهای فعلی نظام سلامت را در دفاع مقدس دانست و گفت: به این منظور قرار است همایشی با نگاه به دستاوردها و تجربیات گذشته با رویکرد به آینده به منظور شناسایی نیازهای آینده سلامت و حفظ آمادگی و پیشگیری از بروز حوادث جبران ناپذیر در  تهدیدات بیولوژیکی، شیمایی و هسته ای برگزار شود.
رئیس کمیته علمی همایش، با اشاره به نقش دانشگاه ها در آینده نگاری و عبور کشور از بن بست ها و جبران کمبودها گفت: در این همایش که 5 مهرماه برگزار می شود؛ مراکز علمی و دانشگاهی نظام سلامت و همچنین  بهداری رزمی و سامانه طب نظامی، موضوعات مهم و ضروری علمی مانند فناوری های حوزه سلامت، پیش بینی آینده و جلوگیری از خسارات و پیشگیری از عوارض بیماری ها را مورد بررسی قرار می دهند.

آنچه در کارگروه علمی گذشت

مهمترین موضوعات پیشنهادی در این جلسه شامل جایگاه فناوریهای هوشمند سلامت محور در تهدیدات آینده با نگاه به بازخوردهای دفاع مقدس، نقش معنویت و جنبه های فرهنگی ارزشی حوزه سلامت در دفاع مقدس و نیز تهدیدات و بحران های آینده،
اثرات متقابل و دوطرفه علم و فناوری بر دفاع مقدس و دفاع مقدس بر علم و فناوری،   انعکاس مناسب، دقیق و خلاقانه خدمات و تجربیات بخش سلامت دفاع مقدس و مقاومت برای عامه مردم برای اعتماد سازی اجتماعی و افزایش امنیت روانی جامعه و روحیه ایثارگرانه گروه پزشکی، توجه به بخش سلامت در محور مقاومت و مغفول نماندن آن، تهدیدات بیولوژیک و تهدیدات شیمیایی دو موضوع مهم و کلیدی با نگاه به دفاع مقدس و مقاومت و پیش بینی برای آینده، نقش تیمهای اضطراری در دفاع مقدس و تهدیدات آینده، نقش فناورانه بهداشت و پیشگیری در دفاع مقدس در جهت حفظ سلامت رزمندگان، گونه شناسی و آسیب شناسی رسانه ملی در خصوص مطالب منتشره در حوزه سلامت و بهداری رزمی و صحت و سقم آنها  و گونه شناسی و آسیب شناسی مکتوبات منتشره در حوزه بهداری رزمی و سلامت و تعیین نوع کاستی ها در مباحث تخصصی بود.

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب