گفت و گو با رییس جشنواره چشم پزشکی و علوم بینایی شمس

پروفسور هرمز شمس: هدف از برگزاری جشنواره شمس معرفی پژوهشگران برجسته و توانمندی های این حوزه در سطح بین المللی است

رئیس جشنواره چشم پزشکی و علوم بینائی شمس در حاشیه برگزاری سیزدهمین دوره این جشنواره به تشریح اهداف برگزاری آن و تاسیس بنیاد پروفسور محمد قلی شمس پرداخت.

پروفسور هرمز شمس، رییس جشنواره چشم پزشکی و علوم بینایی شمس

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، سیزدهمین جشنواره چشم پزشکی و علوم بینایی شمس پنج شنبه 14 اسفند 1399 با رعایت شیوه نامه های بهداشتی در فضای باز بیمارستان فارابی برگزار شد. در این مراسم، با نکوداشت یاد درگذشتگان جامعه چشم پزشکی در همه گیری کرونا، برگزیدگان دسته های رقابتی و غیر رقابتی جشنواره معرفی و  تقدیر شدند.  
دکتر هرمز شمس، رئیس جشنواره در حاشیه برگزاری این مراسم گفت: گرچه در طی 13 دوره برگزاری جشنواره تلاش های زیادی انجام شده است ولی هنوز برای کسب موفقیت های بیشتر و جایگاهی ملی و  بین المللی، راه درازی در پیش داریم. 
وی شناسایی کامل جشنواره در بین جامعه چشم پزشکی و متخصصان علوم بینائی را مهمترین گام برای ملی شدن جشنواره شمس دانست و اضافه کرد: همه باید بنیاد شمس را بشناسند و از وجود جشنواره آگاه شوند. پژوهشگران داخلی وقتی بدانند چنین جشنواره ای برای تشویق و حمایت از محققان چشم پزشکی و علوم بینائی ایران وجود دارد، برای ادامه راه تشویق می شوند، در سطح بین المللی هم معرفی خوبی برای توانمندی های جامعه چشم پزشکی کشور صورت می گیرد. البته شناساندن جشنواره و بنیاد، نیازمند تبلیغاتی وسیع است که انجمن و مراکز چشم پزشکی سراسر کشور نقش مهمی در آن دارند. 
رئیس جشنواره چشم پزشکی شمس شناسایی و معرفی چشم پزشکان و پژوهشگران علوم بینائی را مایه تشویق و دلگرمی جوانان و نسل آینده چشم پزشکی دانست و تاکید کرد: البته هدف اصلی بنیاد شمس و به تبع آن جشنواره شمس چیز دیگری است.
رئیس بنیاد پروفسور محمد قلی شمس در ادامه به تشریح اهداف تاسیس آن پرداخت و گفت: گرچه با تاسیس بنیادشمس به دنبال زنده نگه داشتن یاد بنیانگذار چشم پزشکی نوین ایران، مرحوم پروفسور محمد قلی شمس نیز هستیم ولی هدف اصلی ما پیشرفت روز افزون و بالابردن سطح چشم پزشکی ایران است که از راه تشویق چشم پزشکان برجسته، اعزام چشم پزشکان جوان علاقه مند به یادگیری و ادامه تحصیل به خارج از کشور برای گذراندن دوره های تکمیلی چشم پزشکی و کمک به مراکز تحقیقاتی چشم پزشکی و علوم بینائی انجام می شود. 
وی برگزاری جشنواره شمس را گامی درجهت پیشرفت چشم پزشکی ایران و رسیدن به این هدف دانست و گفت: مرحوم پروفسور شمس کرسی استادی خود در اروپا را رها کرد، درحالیکه اجباری نداشت در ایران ماند و با تاسیس بیمارستان فارابی و کرسی آموزش چشم پزشکی در دانشگاه، انتشار مجله چشم پزشکی و تاسیس انجمن چشم پزشکی در راه هدفی والا گام برداشت، ما هم باید اهداف ایشان را ادامه دهیم و کاری کنیم جایگاه چشم پزشکی ایران در دنیا خیلی خیلی بالاتر از آنچه در حال حاضر هست برود. 
رییس جشنواره شمس همچنین شناسایی و معرفی الگو های جامعه چشم پزشکی را امری ارزشمند دانست که تاثیر عمیقی بر پیشرفت آن می گذارد.
استاد پیشکسوت گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران سپس در ارزیابی جایگاه ملی و منطقه ای چشم پزشکی ایران اظهار داشت: خوشبختانه ایران به لحاظ دانش چشم پزشکی، بسیار پیشرفته است. در منطقه که قطعا حرف اول را می زند و در دنیا هم جایگاه خیلی مهمی دارد. حتی ما در مقایسه با کشورهای اروپایی مثل فرانسه با اسپانیا، جایگاه بالاتری داریم.
وی به حضور چشم پزشکان ایرانی در بزرگترین مراکز دنیا اشاره کرد و گفت: چشم پزشکان ایرانی، چه در داخل و چه در خارج از کشور،افرادی موفق و موجب سربلندی اند.  بسیاری از فارغ التحصیلان چشم پزشکی ما الان در مراکز طراز اول دنیا مشغول به کار و یا تدریس هستند. این موضوع نشان دهنده سطح بالای آموزش چشم پزشکی ما است و  مسئله بسیار ارزشمندی است. 
دکتر شمس در ادامه با تاکید بر این نکته که برای رسیدن به این جایگاه تا به حال تلاش های بسیاری انجام شده است و این تلاش باید ادامه یابد، افزود: این جایگاه را همین طوری بدست نیاورده ایم. از ابتدای بنیانگذاری چشم پزشکی نوین  ایران توسط مرحوم پروفسور شمس و تاسیس بیمارستان فارابی، همت بلندی برای دستیابی به این جایگاه وجود داشته است و تلاش همه در سراسر کشور بر این بوده که چشم پزشکی ایران پیشرفت کند و در جایگاه اول بایستد.
وی توجه به پیشرفت های علمی جهان و به روز بودن را برای نسل جوان چشم پزشکی ضروری دانست و گفت: خوشبختانه نسل جدید ما همه اهل مطالعه، فعال و با دانش بالا  هستند. هدف ما باید استمرار این وضعیت باشد. باید امکانات و تجهیزات به روز دنیا در اختیارشان قرار گیرد تا چشم پزشکی کشور همچنان پیشرفت کند. خوشبختانه از سال های قبل همیشه در مراکز چشم پزشکی این روال وجود داشته است. در زمان مرحوم پروفسور شمس، دستگاه آنژیوگرافی و دستگاه فیکو  هنوز هیچ جای دنیا نرفته بود که به ایران آورده شد. به یاد دارم اوایل که از فرانسه به ایران آمده بودم، لنزهای داخل چشمی که تازه در اروپا گذاشتنش شروع شده بود را  در فارابی کار میگذاشتیم. خب همین کارها باعث شد تا چشم پزشکی ما نسل به نسل پیشرفت کند. هدف ما هم باید ادامه همین رویه باشد. باید هر دانش و فناوری جدیدی که در دنیا پیدا می شود را در ایران راه اندازی کنیم و پا به پای جهان پیش برویم.
دکتر شمس در پایان سخنانش به نسل جوان چشم پزشکی کشور توصیه کرد: راهی را که در پیش گرفته اید با قوت ادامه دهید. شما نسل بسیار بسیار باهوشی هستید که مطمئنا موفق و برای خودتان، کشور عزیزمان و جامعه چشم پزشکی جهان افتخار آفرین خواهید بود. 
خبرنگار: حمیده امیدوار
سید عباس  قاضی میرسعید
تهیه کننده:

سید عباس قاضی میرسعید

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب