دکتر ترابی: در کنترل کرونا یکی از بهترین ها بودیم، روابط عمومی باید این بهترین را در نقش و جایگاه خودش معرفی کند

مدیر روابط عمومی در نشست خود با کارکنان ستادی روابط عمومی دانشگاه گفت: کووید 19 باوجود ناملایماتی که به وجود آورده اما فرصت هایی را هم آفریده؛ یکی از فرصت های مهم آن مشارکت بخش بهداشت و درمان با گروه های مختلف است، باید از این فرصت استفاده کنیم.

در این نشست که یکشنبه 7 اردیبهشت 99 در سالن شورای ساختمان شفا برگزار شد، دکتر ماشاالله ترابی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه فعالیت های روابط عمومی مبسوط و در همه ابعاد دانشگاه گسترده است، گفت: بايد استعداد افرادی که در این واحد در حال فعالیت هستند به نوعی شکوفا شود تا بتوانند این گستردگی را پوشش دهند و متناسب با این فضایی که در دانشگاه داریم و با توجه به اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران در حوزه پزشکی به عنوان نماد آموزش عالی کشور مطرح است، توانمند ظاهر شوند. 
وی با بیان اینکه دکتر کریمی در ابلاغ او به عنوان مدیر روابط عمومی بر سابقه 169 ساله دانشگاه تاکید کرده، افزود: روابط عمومی باید بتواند تمام فعالیت هایش را معرفی کند و نمایش دهد، همچنین  بتواند جریان های خبری را ایجاد کند که این جریان ها برنامه های مهم دانشگاه را به پیش ببرد. 
دکتر ترابی ادامه داد: در حال حاضر با یک پاندمی خیلی جدی در کل جهان و کشور مواجعه هستیم که همه دولت ها را با چالش های مهمی مواجعه کرده است به نوعی که اقتصاد، فرهنگ و خانواده همه تحت تاثیر قرار گرفته از طرفی در خط مقدم، همکاران ما در بیمارستان ها در آن روزهایی که واقعا کرونا یک موضوع ناشناخته بود و گويي فرد وارد میدان مین می شد در بیمارستان ها خدمات شایسته ای را ارائه کردند که در واقع توانست جو را در کشور بشکند. به هر حال در شهر تهران هم اولین دانشگاهی که به صورت جدی وارد این کار شد دانشگاه علوم پزشکی تهران بود.
مدیر روابط عمومی دانشگاه، گفت: پیشینه عظیم دانشگاه بیانگر این موضوع مهم و حیاتی است که بسیاری از خدمات جدید و متفاوت پزشکی برای نخستین بار در این دانشگاه شروع شده است، پس باید دست به دست هم بدهیم و بتوانیم به نوعی این مسیر پیشرفت را به نمایش بگذاریم که الهام بخش باشد.
 
نقش ویژه روابط عمومی بر کسی پوشیده نیست 
دکتر ترابی تصریح کرد: روابط عمومی نقش و جایگاه فوق العاده بالا و ویژه ای دارد اما باید خودش هم این نقش را برای خودش پیدا و بازآفرینی کند و ابعادش را کامل و بتواند مسیر را پویا کند اینکه ما منتظر باشیم کسی چیزی به ما بگوید و از ما بخواهد شاید کمترین حالتی است که ما می توانیم داشته باشیم ما باید خودمان جریان سازی کنیم؛ اینکه در کدام نقاط پیشرفت های مهمی داشتیم و باید تکرار شود و ادامه پیدا کند. بايد بتوانیم گروه ها و مخاطب های مختلفی را جذب و همراه کنیم.
 
 
نقش آفرینی روابط عمومی برای فعال کردن دوباره بخش های مختلف مراکز درمانی  
دکتر ترابي افزود: در حال حاضر کووید 19 باوجود ناملایماتی که در دنیا و کشورمان به وجود آورده اما فرصت هایی را هم آفریده؛ یکی از فرصت های مهم آن مشارکت بخش بهداشت و درمان با گروه های مختلف است، باید از این فرصت استفاده کنیم.
وي گفت: اگر مشاهده کرده باشید هنرمندان به صورت عام خیلی دوست دارند بتوانند کمکی کنند اما کسی برایشان تعریفی نکرده است که چه کمکی می توانند داشته باشند این تعریف را ما باید بیافرینیم اینکه حوزه های مختلف چه کمکی می توانند به بیمارستان ها، جامعه و ... داشته باشند، در حال حاضر بخش زیادی از جامعه یعنی آن دسته از افرادی که قرنطینه را جدی گرفته اند و در خانه مانده اند و همین نیامدن به بیرون باعث شده در فرد حس افسردگی ایجاد شود از طرفی یکی از مسائل جدی که با آن روبرو هستیم اینکه این بیماری در حال کاهش است و بیمارستان های ما ظرفیت خالی دارند. بیمارانی که دو ماه از وقت عملشان و از وقت اقدامات پزشکی آنها گذشته است اینها حالشان بدتر می شود و ممکن است با پیشرفت بیماری خود روبرو شوند بنابراين باید از خدمات بیمارستانی استفاده کنند به طور مثال هم اکنون در بیمارستان امام خمینی (ره) 90 درصد تخت ها خالی است ما هم اکنون باید جریان جدید به وجود بیاوریم که بیماران نترسند و به بیمارستان ها مراجعه و از امکانات ویژه ای که دارند استفاده کنند، چرا که بخش بیماران مبتلا به کرونا و مشکوک به کرونا از بقیه بخش ها جداست و می توانید در صحت و سلامتی برای ارائه خدمت به مراکز درمانی مراجعه کنند.
 
یکی از وظایف مهم روابط عمومی شفاف سازی است
وی در ادامه با بیان اینکه اول باید خود فرد برای خودش برنامه داشته باشد، گفت: در برنامه نرم افزاریfreeplane   کارهایی را که دارید انجام می دهید را در آن منتقل کنید و برنامه هایی که به نظرتان می رسد و می توانید در واقع توسعه و انجام دهید را به آن اضافه کنید، قاعدتاً کارهای معمولی و روتين با یک رنگ و کارهایی که می توانید انجام دهيد را با یک رنگ دیگر اضافه کنید، به صورت جداگانه با تک تک همکاران در این خصوص صحبت خواهم کرد چرا که در سازمان دهی جدیدی که خواهیم داشت با کمک هم گام های بلندی را خواهیم برداشت. این گام های بلند نیاز دارد که ما به یک پیوند و همدلی برسیم برای همدلی هم نیاز به این داریم که همه در کارمان بینش کامل داشته باشیم نقطه مبهمی وجود نداشته باشد چون معمولا در نقاط ابهام اختلاف هم پدید می آید، در هوای مه آلود سرعت کاهش مي يابد و احتمال تصادف افزایش پیدا می کند، یکی از وظایف مهم روابط  دانشگاه شفاف سازی است یکی از کارهای روابط عمومی این است که بتواند محیط را با اخباری که تولید می کند شفاف و فرهنگ سازی کند. 
وی گفت: اعتقاد من این نیست که ما از شیر مرغ تا جان آدميزاد را خودمان داشته باشیم اصلا اینکه ما بخواهیم تجهیزات اضافه کنیم معقول نيست زيرا مدام تجهیزات بهتر از آن می آید و این راه بی پایان است اما گروه هایی هستند که به صورت حرفه ای دارند کار می کنند و این تجهیزات را هم دارند ما هم امکاناتی را داریم که باید اینها را با هم تلفیق کنیم. به این ترتیب می خواهیم که ان شاءالله یک انسجام متفاوتی را با هم تجربه کنیم چون اصولاً اگر کاری بخواهد به ناحیه بالندگی برسد نیاز به انسجام دارد و این مهم در شفافیت به دست می آید در ابهام به دست نمی آید.
دکتر ترابی ادامه داد: الحمدالله همه شما همکاران دارای این ویژگی ها و استعدادهای خاص خودتان هستید و این یک مزیت بسیارعالی برای دانشگاه است باید این ویژگی ها بتواند آزاد و این استعدادها شکوفا شوند. خودتان هم باید بتوانید خودتان را آزاد کنید دقیقا مثل کسی می ماند که در آب می افتد اگر سفت بگیرد قطعا پایین می رود اما اگر خودش را رها کند و آسوده خاطر باشد روی آب می ماند و از این فرصت هم لذت می برد ولی اگر خیلی سفت و سخت با موضوع برخورد کند قاعدتاً نه اینکه لذت نمی برد بلکه ممکن است غرق هم شود پس ما بايد از غرق شدن خودمان جلوگیری کنیم. گاهی اوقات یک چیزهایی در علائق فرد نیست آن هم باید مشخص شود به هر حال  اگر علاقه فردی نباشد هر چه قدر هم محیط خوب باشد در آن محیط فرد شکوفا نمی شود. 
  
ما می خواهیم بهترین باشیم 
مدیر روابط عمومی دانشگاه تصریح کرد: ما نمی خواهیم فقط خوب باشیم برای بهترین بودن باید تمام شرایط را برای آزاد شدن استعدادهای همکاران فراهم کنیم، شعار ما این است «باید بهترین باشیم». برای اینکه بهترین باشیم باید بدانیم بهترین ها چه کاری دارند می کند. پس هر کدام در حوزه کاری خودتان باید بدانید بهترین از نظر شما کیست و بدانید که از آن جلو زدید یا نه. 
البته در حال حاضر ما در برخی حوزه ها بهترین هستیم، پروتال روابط عمومی امکاناتی دارد که اگر نگويم در کشور بی نظیر است مي توان گفت کم نظیر است. در خیلی از بخش ها بهترین هستیم اما باید ببینیم از ما بهترین هم وجود دارد یا خیر.  
وی افزود: همین ارتباط شبکه ای که بین رابطین روابط عمومی ها داریم جزو یکی از بهترین هاست اما آیا بهتر از این هم هست یا نیست؟ آیا می تواند بهتر از این باشد ما با کسی نمی خواهیم رقابت کنیم اما باید با کار قبلی خودمان رقابت کنیم کار جدید ما باید بهتر از کار قبلی باشد، هر روز باید بهتر از قبل باشیم برای این کار نیاز به این دارد که شما مرتب بازبینی کنید، کاری که دارید انجام می دهید را رصد کنید. اگر این اتفاق بیفتد ما در مسیر بهتری قرار می گیریم، امیدوارم بتوانیم محیطی را خلق کنیم که در تمامی ابعاد شکوفایی را شاهد باشیم باید بتوانیم حداکثر مشارکت را از همکاران واحدها در سطح دانشگاه و خارج از دانشگاه بگیریم، این امر خیلی کلیدی است.  
 
مشارکت حداکثری از تمام ظرفیت ها و پتانسیل های موجود 
دکتر ترابي با اشاره به اینکه در اغلب برنامه های زنده پزشکی صدا و سیما از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران کمک گرفته می شود، گفت: ما باید جریان سازی کنیم، استودیو طبقه هشتم سازمان مرکزی دانشگاه فوق العاده است می توانیم برنامه زنده اینستاگرامی داشته باشیم و هر روز در ساعتی مشخص آن را فعال کنیم همچنین نشست های تخصصی زنده برگزار کنیم و به عنوان یک استودیو فعال از طرف صدا و سیما شناخته شویم و دیگر نیازی نباشد همکاران به آن مکان مراجعه کنند اینها برنامه های اولیه ای است که در حال فکر و برنامه ریزی هستیم.   
وی خاطر نشان کرد: قطعاً برای کووید می خواهیم برنامه ویژه داشته باشیم منتظر هستم با مستندسازان دیدار و گفت و گو داشته باشم، ایده های آن را هم ببینم، مهم است مستند فعالیت های خودمان را داشته باشیم از ابتدا چه اتفاقاتی در واحدها پیش آمده و با چه مشکلاتی روبرو بوده اند و چگونه توانستیم مدیریت کنیم، چگونه توانستند حفاظت ها را افزایش دهند تا تعداد مبتلایان کادر درمانی ما کاهش پیدا کند. 
وی تاکید کرد: در بیمارستان ها بحران برای سیل و زلزله تعریف شده بود در بیمارستان های ما مسئله بیولوژیک وجود نداشت که اصلا سیستم آمادگی داشته باشند که یک مسئله بیولوژیک که به وجود بیاید ایزوله آن چگونه باید باشد، تریاژ چه شکلی باشد و مراقبت های خانگی و بیمارستانی چگونه باید باشد و این مدل ها را باید مستند کنیم ما از خيلي از کشورهای پیشرفته دنیا عالی تر عمل کردیم از روی میزان مرگ و میر و میزان ابتلا می توانیم به نتایج خوبی برسیم ما در این زمینه عالی ترین نبودیم اما یکی از بهترین ها بودیم، روابط عمومی باید این بهترین را در نقش و جایگاه خودش معرفی کند.
وي در پايان گفت:یادی می کنم از جناب آقای دکتر پارساپور که افتخار همکاری بنده با ایشان بر می گردد به سالیان خیلی گذشته و از دوستان قدیمی من هستند که البته که تمایل داشتند از این پس به بحث اخلاق حرفه ای و پزشکی توجه بیشتری داشته باشند.  
 
 
کلمات کلیدی
الهام علی
تهیه کننده:

الهام علی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *