در دومین روز از سمپوزیوم-وبینار بینالمللی سازی آموزش عالی
پنل یادگیری الکترونیکی با تأکید بر بینالمللی سازی از راه دور در شرایط کرونا و پساکرونا برگزار شد
سمپوزیوم-وبینار بینالمللی سازی آموزش عالی در دوران بحران کرونا طی دومین روز از فعالیت خود پنل یادگیری الکترونیکی (E-Learning) در شرایط کرونا را برگزار کرد.
به گزارش روابط عمومی معاونت بینالملل، دکتر ریتا مجتهدزاده، معاون بینالملل دانشکده مجازی و مسئول دومین پنل سمپوزیوم-وبینار بینالمللی سازی آموزش عالی سهشنبه 30 اردیبهشت 99 در پایان پنل دوم، گفت: بالغ بر 230 شرکتکننده از مجموع بیش از یک هزار ثبت نام کننده سمپوزیوم، به صورت آنلاین در این پنل حضور داشتند.
وی با بیان اینکه اجرای پنل یادگیری الکترونیکی در شرایط کرونا را به صورت مشترک اینجانب به همراه دکتر شعله بیگدلی، عضو هیأتعلمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و دکتر محمدحسین نکوفر، مدیر روابط بینالملل دانشگاه برعهده داشتیم، افزود: سخنرانی های این پنل توسط دکتر Victoria Daskalou، از دانشگاه پاتراس یونان، دکتر Hasnain Zafar Baloch، از دانشگاه پزشکی بینالمللی مالزی، دکتر Amer Saleem Elameer، از دانشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات عراق، دکتر امیرهومن کاظمی مطلق و اینجانب از دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد.
معاون بینالملل دانشکده مجازی تصریح کرد: دکتر Daskalou به عنوان نخستین سخنران، چالشها و فرصتهای آموزش از راه دور در آموزش عالی هنگام بحران COVID-19 را تشریح و تجربه کشور یونان را در یادگیری الکترونیکی، چالشهای پیش رو و روشها و استراتژیهایی که برای رفع این مسائل انجام شده را بیان کرد.
دکتر مجتهدزاده ادامه داد: در سخنرانی دوم با موضوع چگونگی پیادهسازی ترکیبی صحیح برای یادگیری آنلاین در دوران COVID-19، دکتر Hasnain Zafar Baloch به نحوه استفاده از مدلهای از راه دور برای فرآیند آموزش و یادگیری منطبق با نیازهای دانشگاهها و مراکز علمی اشاره کرد و بخشی از سخنرانی خود را نیز به معرفی طرحها و مدلهایی اختصاص داد که به واسطه آن توانستهاند فضاهای آموزش بالینی را شبیهسازی کنند.
مسئول دومین پنل سمپوزیوم-وبینار بینالمللی سازی آموزش عالی با اشاره به اینکه دکتر Amer Saleem Elameer هماکنون مسئولیت توسعه آموزش الکترونیکی در عراق را برعهده دارد، اظهار داشت: تجارب دانشگاههای عراقی که پیش از همهگیری کرونا نسبت به فراهم کردن زیرساختهای آموزش از راه دور اقداماتی انجام داده بودند توسط دکتر Amer Saleem بیان شد ضمن اینکه استفاده بهینه از این امکانات در دوران کرونا و فرآیندهایی آموزشی که برنامهریزی و اجرایی شده نیز مورد اشاره قرار گرفت.
وی تجربه چین در آموزش آنلاین طی دوران کرونا را عنوان ارائه دکتر امیرهومن کاظمی مطلق، عضو هیأتعلمی دانشگاه اعلام کرد و بیان داشت: دکتر کاظمی به عنوان استاد مدعو با دانشگاههای چین همکاری میکند و طی سخنرانی خود تجربیاتی که از تعامل با مراکز علمی این کشور در آموزش آنلاین به دست آورده را برای حاضران بیان کرد.
معاون بینالملل دانشکده مجازی تجربه پیادهسازی یادگیری الکترونیکی در دانشگاههای علوم پزشکی ایران قبل و طی بحران COVID-19 را موضوع سخنرانی خود عنوان کرد و گفت: معرفی پروژههای کشوری در زمینه یادگیری الکترونیکی چون سامانههای نوید و آرمان و زیرساختهای نرمافزاری، سختافزاری، آییننامهای، انگیزشی و در مجموع برنامهریزی که در سطح دانشگاههای علوم پزشکی کشور انجام شده به طور کامل تشریح شد.
دکتر مجتهدزاده از برگزاری یک پنل بحث (Discussion Panel) با مشارکت حداکثری شرکتکنندگان در دومین روز سمپوزیوم-وبینار بینالمللی سازی آموزش عالی خبر داد و بیان داشت: دکتر شعله بیگدلی از دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر افشانه شریف از دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا و دکتر Maria Susy Rogers از دانشگاه ولز جنوبی بریتانیا به عنوان پنلیست طی این بخش از تجارب فردی خود در خصوص یادگیری الکترونیکی و آموزش از راه دور و چالشهایی که با آن مواجه بودهاند، سخن گفتند و مابقی شرکتکنندگان نیز فرصت بیان تجربیات و طرح سؤالات خود را به دست آوردند.
وی فراهم نبودن زیرساختها و امکانات فنی، آشنایی ناکافی اساتید با آموزش آنلاین، نبود استراتژی مشخص برای برگزاری آزمونهای پایانترم دانشجویان، نحوه اجرای آموزش بالینی و عملی دانشجویان و چگونگی ارزشیابی آموزشهای ارائه شده را به عنوان مهمترین چالشهای دانشگاهها و مراکز علمی در پیادهسازی یادگیری الکترونیکی بنابر نکات مطرح شده طی دومین روز سمپوزیوم اعلام کرد.
معاون بینالملل دانشکده مجازی تأکید کرد: برگزاری این پنل حاکیست که دانشگاههای ایرانی در مقوله یادگیری الکترونیکی و زیرساختهای فراهم شده از دنیا عقبتر نیستند و اکثر مراکز علمی دارای چالشها و حتی فرصتهای مشابه در بهرهبرداری از این شکل از آموزش هستند و تنها به دلیل شرایط، امکانات، فرهنگ و ساختاری که هر کشور دارد، اقدامات و فعالیتها تا حدودی متفاوت بوده است.
دکتر مجتهدزاده خاطرنشان کرد: بینالمللی سازی از راه دور (Internationalization at Distance) به عنوان واژهای که چند سالی است در مقوله بینالمللی سازی آموزش عالی مطرح شده امروز معنای واقعی خود را یافته و مورد توجه قرار گرفته و دستاوردهای این گردهمایی نشان میدهد که جز راهحل های اصلی پیش رو برای پیشبرد اهداف بینالمللی سازی دانشگاهها در شرایط کرونا و پساکرونا خواهد بود.
نظر دهید