طلیعه‌دار خدمت به بیماران کرونای دانشگاه علوم پزشکی تهران

یاس اولین بیمارستان خدمت دهنده کرونای دانشگاه شد؛ گفت‌وگوی ویژه با بانویی که حماسه آفرید

به پاسداشت تلاش‌های مجاهدانه و خالصانه تیم مدیریتی، درمانی و پشتیبانی بیمارستان یاس به‌عنوان اولین مرکز خدمت‌دهی کرونای دانشگاه، گفت‌وگویی با رئیس این مرکز،دکتر فاطمه داوری،انجام شد که در ادامه خبر آن را می‌خوانید.

به گزارش روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه، به پاسداشت تلاش‌ های مجاهدانه و خالصانه تیم مدیریتی، درمانی و پشتیبانی بیمارستان یاس به‌ عنوان اولین مرکز خدمت‌ دهی کرونای دانشگاه برای کمک به آماده‌ سازی بیمارستان‌ های جنرال تابعه در بحران اخیر گفت‌ وگویی با رئیس این مرکز انجام شد که در ادامه خبر آن را می‌ خوانید.
ساعت ۱۰ صبح چهارشنبه ۶ فروردین ۹۸ مقابل درب ورودی بیمارستان یاس از ماشین پیاده می‌ شوم. با نگاهی به ساختمان جدیدالتأسیس یاس که امروز دیگر خبری از آن‌ همه دلهره و هیاهوی روزهای نخست اسفند در آن دیده نمی‌ شود و به نام بزرگ خداوند وارد ساختمان قدیم یاس می‌ شوم برای صحبت با بانویی که در اولین روزهای آخرین ماه سال کهنه، حماسه‌ ای به بزرگی نامش که فاطمه است آفرید. گویا تقدیر بر این است فاطمه‌ ها در طول تاریخ حماسه بیافرینند.
با قدم‌ هایی راسخ‌ تر و با فخر این‌ که یک زن هستم به سمت دفتر ریاست بیمارستان یاس، بانو دکتر فاطمه داوری حرکت می‌ کنم و گفت‌ وگوی گرم ما این‌ گونه آغاز می‌ شود:

خودتان را برای خوانندگان سایت معرفی کنید.
من فاطمه داوری متخصص زنان و زایمان، فلوشیپ ناباروری، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس مجتمع بیمارستانی یاس هستم.
متاهلم، یک دختر ۱۸ ساله دارم که دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و همسرم دکتر مهبد کاوه فوق تخصص نوزادان در بخش NICU بیمارستان بهرامی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

چرا بیمارستان یاس به عنوان اولین بیمارستان مرکز خدمت‌ دهی کرونای دانشگاه علوم پزشکی تهران انتخاب شد؟
در اولین جلسه شورای هماهنگی دانشگاه در بحران کرونا که عصر جمعه ۲ اسفند ۹۸ بلافاصله بعد از اعلام بحران از سوی وزارت بهداشت با حضور رئیس دانشگاه، معاون درمان وزارت متبوع، اعضای هیئت‌ رئیسه و روسای بیمارستان‌ ها در سالن حکیم ساختمان مرکزی دانشگاه برگزار شد، پس از حدود ۳ ساعت رایزنی در خصوص انتخاب بیمارستان مرکز کرونا، قرار بر ین شد که بیمارستان یاس در گام اول پیش‌ قدم شود. این پیشنهاد به چند دلیل بود، یکی این‌ که بیمارستان جدید التاسیس یاس دارای چند بخش خالی بود و از طرفی با توجه به عفونی بودن بیماری کرونا، سرعت‌ بالای انتقال امکان و نیاز به ایزولاسیون بیماران، بابت امکان جداسازی ساختمان جدید و قدیمش، مرکز یاس نسبت به سایر بیمارستان‌ ها ارجحیت داشت.
به هر ترتیب ساعت ۲۳ همان روز این تصمیم قطعی شد و دکتر کریمی به من اعلام کردند.
ابتدا من یک هفته برای این کار زمان خواستم ولی دکتر رضایی معاون درمان دانشگاه به من گفتند با توجه به شرایط اضطراری موجود از فردا بیمارستان باید برای پذیرش بیمار مبتلا به کرونا آماده شود. من هم بلافاصله با کمک مدیر، مترون، معاون درمان، مسئول فنی و جمعی از سرپرستاران، سوپروایزران، پرستاران و کادر پشتیبانی بیمارستان شبانه ۱۵۰ بیمار بستری در بخش‌ های فعال بال جنوبی بیمارستان را به‌ صورت کاملاً ایمن به بال شمالی منتقل کردیم. تلاش بر این بود تا به‌ طور هم‌ زمان هر دو اورژانس کرونا و غیر کرونا مدیریت شود. ساعت ۱۲ ظهر روز شنبه ۳ اسفند ۹۸ چینش بال جنوبی بیمارستان یاس تمام و ساعت ۳ بعدازظهر اولین بیمار مبتلا به کرونا در این مرکز پذیرش و بستری شد.

شما یک بیمارستان تک تخصصی زنان بودید و بیماری کرونا حضور متخصصین رشته‌ های دیگر همچون عفونی، ریه و… را می‌ طلبید برای این مهم چه چاره‌ ای اندیشیدید؟
با توجه به این‌ که بیمارستان یاس جنرال نبود برای بستری بیماران کرونا، روز شنبه ۳ اسفند ۹۸ جلسه‌ ای با حضور دکتر نفیسی رئیس دانشکده پزشکی، دکتر امینی مشاور رئیس دانشگاه و دکتر علیرضا پارساپور مدیر روابط عمومی و تعدادی از مدیران گروه‌ های تخصصی دانشگاه در خصوص تکمیل کادر تخصصی موردنیاز همفکری شد. متعاقب این نشست همکاران طب اورژانس، دو متخصص عفونی و دو متخصص بیهوشی همکاری خود را اعلام کردند و به‌ تدریج سایر رشته‌ های موردنیاز هم از سایر بیمارستان‌ ها به جمع ما اضافه و همچنین با همکاری معاونت بهداشت دانشگاه، پزشکان عمومی برای تریاژ بیماران کرونا به ما معرفی شدند.
و این‌ گونه به‌ طور رسمی یاس اولین بیمارستان خدمت دهنده کرونای دانشگاه شد؛ در پی این اتفاق بلافاصله بیماران مبتلا به کرونا از سایر بیمارستان‌ ها به این مرکز هدایت شدند.
از همان روزهای اول چون بیمارستان یاس برای پذیرش بیماران مشکوک به کرونا معرفی و رسانه‌ ای شده بود حجم مراجعین بسیار بالا بود و گاهی ما تا پانصد مراجعه‌ کننده در روز داشتیم. تخت‌ ها به‌ سرعت پر شد. ما برای این‌ که نیاز ICU را برطرف کنیم NICU را آماده خدمت‌ رسانی به بیماران کرونا کردیم.

واکنش شما به‌ عنوان رئیس یک بیمارستان تک تخصص لوکس زنان در مرکز تهران، هنگامی‌ که به شما گفتند یاس باید در بحران کرونا پیش‌ قدم شود، چه بود؟
به دنبال تصمیمی که گرفته شد تا بیمارستان یاس که سانتر بیماران VIP و بین‌ الملل دانشگاه و بسیار شیک و لوکس طراحی‌ شده بود و در حد بیمارستان‌ های خصوصی در حوزه زنان و زایمان خدمات فوق تخصصی ارائه می‌ دهد حالا می‌ بایست به‌ عنوان مرکز خدمت‌ دهی به بدترین و ناشناخته‌ ترین بیماری قرن را پذیرش دهد، به این تصمیم که بر اساس خرد جمعی مسئولان دانشگاه گرفته شد احترام گذاشتم. چون هنوز سایر بیمارستان‌ ها آمادگی لازم برای پذیرش را نداشتند.
مسلماً ابتدا نگرانی‌ هایی بابت تأمین نیازهای چون نیروی انسانی، تجهیزات حفاظتی و پزشکی و تخصص‌ های لازم را داشتیم. به همین دلیل شبانه که در حال انتقال و جابه‌ جایی بخش‌ ها از بال جنوبی به بال شمالی بیمارستان بودم هم‌ زمان به بهره‌ گیری از همکاری سایر معاونت‌ ها برای خدمت‌ رسانی ایمن به بیماران نیز فکر می‌ کردم. خوشبختانه با هم‌ اندیشی و تعاون همه سطوح دانشگاه خیلی سریع بال جنوبی یاس سازمان‌ دهی و مدیریت شد.
تقریباً ظرف یک‌ شب توانستیم یاس را به بیمارستانی تبدیل کنیم که به‌ صورت ایمن بیمار کرونا پذیرش و بستری کند. در ۲ هفته اول اسفند ۹۸ به‌ صورت یک تلاش جهادی و خط‌ شکن بیمارستان یاس توانست وارد این کارزار بزرگ شود و حدود چهار هزار و پانصد بیمار را پذیرش یا بستری کند.

با نگرانی همکارانتان چه کردید؟
تصمیمی شبانه و بسیار ناگهانی بود. قطعاً فرصت هماهنگی با همه همکاران نبود و بسیاری از همکاران یاس صبح روز شنبه ۳ اسفند با منظره‌ ای غیرمنتظره که تخلیه کامل بال جنوبی و انتقال بیماران آن به بخش‌ های بال شمالی بیمارستان مواجه شدند.
البته نگرانی کارکنان یاس بسیار طبیعی بود چون قرار بود مرکزی که تا آن روز مسئول خدمت‌ دهی به مادران باردار و شاهد خوب‌ ترین اتفاق‌ ها یعنی تولد نوزادان بود، باید خود را برای مراقبت و درمان بیماران کرونا آماده می‌ کرد. ابتدا خیلی از همکاران ما از این‌ که خود به این بیماری مبتلا شوند می‌ ترسیدند که این اضطراب عادی بود و خوشبختانه به‌ زودی با حضور داوطلبانه استادان، مدیر امور پرستاری و مترون‌ها در خط مقدم خدمت‌ رسانی برطرف شد.
خوشحالم از این‌ که بیمارستان یاس نقش مهمی را ایفا کرد تا بیمارستان‌ های دیگر دانشگاه فرصت خوبی برای آماده‌ سازی کارکنان و تجهیزات موردنیاز داشته باشند.

از روحیه افرادی که در روزهای نخست بحران پا به‌ پای شما در خدمت به بیماران کرونا ایستادگی کردند برایمان بگویید.

روزهای اول اسفند خیلی بحرانی بود آن‌ هایی که وارد این کارزار می‌ شدند و کمک می‌ کردند، انسان‌ های ازخودگذشته‌ ای بودند چون هنوز ابعاد این بیماری مشخص نبود. هیچ وعده و وعیدی هم در کار نبود و همکاران خالصانه و بی‌ هیچ ادعایی خدمت می‌ کردند که بسیار باارزش است. واقعاً اگر حضور این عزیزان نبود شاید نمی‌ توانستیم کارها را به‌ خوبی مدیریت کنیم.
من از دکتر کریمی رئیس دانشگاه، خانم چتروز مدیر مالی و دکتر بیگلر معاون توسعه، دکتر رضایی معاون درمان، دکتر حاجی محمودی معاون غذا و دارو و دکتر روئینی مدیر داروخانه‌ های بیمارستانی، سایر معاونان دانشگاه، دکتر نفیسی رئیس دانشکده پزشکی، دکتر پارساپور مدیر روابط عمومی، همکاران طب اورژانس و سایر گروه‌ های تخصصی، دکتر امینی مدیر تعالی بالینی و امور بیمارستان‌ ها، دکتر ورعی مدیر امور پرستاری، خانم حسن‌ زاده مترون و مسعودیان مدیر بیمارستان یاس، دکتر مهرپور رئیس و خانم سعیدی مترون بیمارستان شریعتی، دکتر صادق نیت رئیس و خانم آریاملو مترون بیمارستان امام خمینی (ره)، دکتر شیرعلی معاون درمان و دکتر نائب زاده مسئول فنی یاس که به‌ عنوان مدیر داخلی بال جنوبی کمک می‌ کرد، مترون ها، سرپرستاران، سوپروایزران، پرستاران و نیروهای پشتیبانی بیمارستان یاس و سایر بیمارستان‌ ها که داوطلبانه حضور داشتند و خانم طهماسبی که سرپرستاری بخش کرونا را پذیرفت از همه و همه تشکر می‌ کنم. با تلاش همه این دوستان توانستیم خط مقدم دفاع کرونای دانشگاه را در بیمارستان یاس تشکیل دهیم و نماینده خوبی برای دانشگاه علوم پزشکی تهران باشیم.

برای امکانات رفاهی تیم‌ های درمانی بخش‌ های کرونا چه تمهیداتی فراهم کردید؟
در روزهای نخست بحران تمام تمرکز ما و همکاران با توجه به حجم بالای بیماران خدمت‌ رسانی به بیماران بود. رفته‌ رفته از روز سوم که شرایط کمی متعادل شد توجه به مسائل رفاهی کارکنان در اولویت کار قرار گرفت. با توجه به این‌ که با یک بیماری عفونی مواجه بودیم برای جلوگیری از انتقال ویروس به خانواده‌ های کارکنان این بخش‌ ها تصمیم بر این شد تا محلی برای اقامت پزشکان و پرستاران در نظر بگیریم. در همین راستا طبقه دوم برای استراحت پزشکان و طبقه پنجم برای استراحت پرستاران تجهیز شد. همچنین بخش LDR را برای قرنطینه کارکنان به مدت دو هفته با امکانات رفاهی نسبتاً مناسبی آماده کردیم. کار کردن در شرایط بحران چالش‌ های مختلفی دارد. قطعاً در این مورد هم کمبودهایی بود ولی همه تلاشمان را کردیم تا هم به بیماران و هم همکاران خدمات خوبی بدهیم.

آیا تجهیزاتی حفاظت فردی کارکنان بخش‌ های کرونا در یاس از روزهای اول فراهم شد؟
خوشبختانه با همکاری صمیمانه دکتر حاجی محمودی معاون غذا و داروی دانشگاه و دکتر روئینی مدیر داروخانه‌ های بیمارستانی از همان روز اول تعداد قابل‌ توجهی از تجهیزات حفاظتی کارکنان اعم از گان، کلاه، عینک، دستکش و محلول ضدعفونی فراهم و در اختیار من قرار گرفت که با توجه به محدودیت‌ ها و کمبودهای کشوری در دفتر خودم به‌ عنوان اتاق فرماندهی بحران کرونا تحویل و انبار و بر اساس نیاز روزانه بخش‌ های کرونا مطابق با استانداردهای WHO بین همکاران توزیع می‌ شد. ضمناً برای جلوگیری از انتقال ویروس بال جنوبی و شمالی مجتمع را با دیوار حائلی در طبقه همکف کاملاً جدا کردیم و یکی از کارکنان حفاظت فیزیکی ساختمان را مسئول کنترل ورود و خروج قراردادیم.

هنگامی‌ که در دومین جلسه شورای هماهنگی دانشگاه که یک‌ شنبه ۱۱ اسفند ۹۸ در سالن دارالفنون ساختمان مرکزی دانشگاه برگزار شد، به خاطر حضور مقتدرانه و زنانه‌ تان در پذیرفتن تصمیم دانشگاه مبنی بر معرفی و آماده‌ سازی بیمارستان یاس به‌ عنوان اولین مرکز سانتر کرونای دانشگاه مورد اقبال و تشویق رئیس دانشگاه و تمامی حاضرین قرار گرفتید چه احساسی داشتید؟
استاد کریمی همیشه به من و بیمارستان یاس لطف داشتند و اگر کمک ایشان نبود ما هرگز نمی‌ توانستیم به‌ صورت خط‌ شکن ظاهر شویم و فشار روزهای اول بحران را از دوش سایر بیمارستان‌ های دانشگاه برداریم.
آن روز در جلسه شورای هماهنگی، پس از ۱۰ روز دوندگی شبانه‌ روزی، بیشترین زمانی بود که نشستم. واقعاً از زمانی که رئیس دانشگاه به من گفتند این کار را انجام دهم هیچ‌ کدام از ما در تیم مدیریتی یاس نمی‌ دانستیم حجم فیزیکی این کار تا چه اندازه است. فقط می‌ دانستیم با بحران بزرگی مواجهیم. هرروز از ساعت ۶ صبح تا ۱۲ شب بی‌ وقفه کار می‌ کردیم.
به‌ هرحال آنچه در دو هفته اول اسفند در بیمارستان یاس اتفاق افتاد، حاصل تلاش جمعی تمامی همکاران این مرکز، ستاد دانشگاه، معاونت‌ ها و بیمارستان‌ های تابعه بود و من از همه متشکرم.

معرفی بیمارستان یاس به‌ عنوان مرکز بیماران کرونا رسانه‌ ای شده بود، با حجم بالای مراجعین چه کردید؟
روزهای نخست بحران واقعاً حجم بیماران زیاد بود به‌ گونه‌ ای که من هر شب‌ هنگام ترک بیمارستان با تعداد زیادی ماشین که جلوی بیمارستان صف‌ کشیده بودند مواجه می‌ شدم. خوشبختانه با درایت خوب مدیر و مترون بیمارستان طبقه‌ بندی و برنامه‌ ریزی خوبی در نوبت‌ دهی، پذیرش و تریاژ بیماران شد. نمی‌ گویم نمی‌ شد بهتر از این شود ولی در آن شرایط مجموعه یاس تلاش کرد تا بهترین کاری که می‌ شد را انجام دهد. آن زمان تنها هدفمان ارائه خدمات ایمن به بیماران چه در بخش کرونا چه در بخش زنان و زایمان بود.

شما به‌ عنوان مرکز زنان و زایمان برای مدیریت و درمان بیماران عادی خود چه کردید؟

از همان ابتدای انتخاب یاس به‌ عنوان مرکز کرونا نگرانی‌ هایی بابت حفاظت از مادر باردار و جنین بود. به همین دلیل جداسازی کامل بال‌ های جنوبی و شمالی انجام شد. از طرفی به دلیل این‌ که بیمارستان یاس به‌ عنوان سانتر کرونا معرفی‌ شده بود بار مراجعه عادی ما در آن زمان تا حد زیادی کم شد.
ما هم با همکاری ستاد هدایت دانشگاه و بیمارستان شریعتی مادران بارداری که هنوز زمان زایمانشان نرسیده بود و نیاز به اقامت طولانی داشتند را به بیمارستان شریعتی اعزام کردیم؛ و اگر مادر باردار مشکوک به کرونا داشتیم به بال جنوبی برای مراقبت‌ های ویژه انتقال می‌ دادیم.
به‌ تدریج پس از انتقال بیماران کرونا به بیمارستان‌ های جنرال خدمت دهنده کرونا و ضدعفونی و آماده‌ سازی بخش‌ های بال جنوبی مجدداً در حال پذیرش مادران باردار هستیم و اوضاع نسبتاً در حال بازگشت به حال عادی است.

روزی که قرار شد خدمت به بیماران کرونا در یاس متوقف شود و بیماران از این مرکز به بیمارستان‌ های جنرال منتقل شوند، من اینجا و شاهد این بودم که شما و همکارانتان بااینکه فشار زیادی از دوشتان برداشته می‌ شد بااین‌ حال خوشحال نبودید. چرا؟
حقیقت این است در فرآیند درمان بیماران ارتباط عاطفی عمیقی میان بیمار و کادر درمان ایجاد می‌ شود؛ و این در مورد بیماران کرونا هم بود. خیلی از بیماران ما پس از بهبودی و ترخیص می‌ آمدند یا تماس می‌ گرفتند و از این‌ که در این مرکز با مهربانی پذیرفته و درمان شده بودند بسیار قدردانی می‌ کردند؛ و بیمارانی هم که باید منتقل می‌ شدند دوست نداشتند از این مرکز بروند. همه از خدماتی که در بیمارستان یاس گرفته بودند خیلی راضی بودند. می‌ شود گفت هم فضای فیزیکی بیمارستان یاس بسیار مناسب بود و هم تمامی کارکنان با تمام وجود در حال خدمت‌ رسانی بودند، از طرفی خود ما هم دوست داشتیم انتقال ایمن بیماران به بیمارستان‌های جنرال انجام شود، بیمارن خدمات ایمن بگیرند و تاجایی که می‌توانستیم آثار سوی بحران را کاهش دهیم. ولی درست مثل روز دوم اسفند و آغاز بحران که تصمیم و سیاست دانشگاه مبنی بر ورود بیمارستان یاس به بحران کرونا بود، زمانی هم که تصمیم به توقف خدمت و انتقال بیماران گرفته شد توجیه کارکنان بسیار سخت بود.
بااین‌ همه رسالت مهم ما در آن روز احترام به این تصمیم و انتقال ایمن بیماران به بیمارستان‌ های معین‌ شده بود. اگرچه استرس و نگرانی زیادی داشتیم ولی با همکاری خوب ستاد هدایت و معاونت درمان دانشگاه و حضور شخص دکتر رضایی، دکتر سعیدپور و دکتر احمدی این جابه‌ جایی به بهترین شکل انجام شد. البته برخی بیماران که قابل‌ انتقال نبودند در بیمارستان ماندند و پس از بهبودی به سایر مراکز اعزام شدند.

پیام شما امروز به‌ عنوان یکی از مسئولان حوزه سلامت کشور و دانشگاه که تجربه بزرگ مدیریت بحران جهانی کرونا را در مرکز خود از نزدیک تجربه کرده‌ اید چیست؟
ما سعی کردیم درزمانی محدود با استفاده از همه پتانسیل‌ های موجود در دانشگاه در حوزه‌ های علمی، تخصصی، پرستاری، پشتیبانی و خدمات در بحرانی که بسیاری از کشورهای جهان را درگیر کرده متناسب و سازگار با بحران پیش رفته و تا جایی که می‌ توانستیم عوارضش را کم کنیم.
هدف این بود تا با کمترین آسیب بیشترین خدمت را ارائه دهیم.

و به‌ عنوان آخرین کلام، نام شما فاطمه است، فاطمه بودن تا چه حد در اقتدار شما برای پذیرفتن این تصمیم و مدیریت بحران کرونا در یاس نقش داشت؟

فاطمه ازاین‌ رو که یکی از نام‌ های حضرت فاطمه است مقدس است. من همیشه به ایشان اقتدا می‌ کنم و امیدوارم بتوانم از ایشان الگو بگیرم. همیشه سعی‌ ام براین است که به مردم خدمت کنم. در بحران کرونا هم همه تلاشم را کردم تا بتوانم به مردم خوب خدمت کنم.








نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو

1 نظر برای این مقاله وجود دارد

رماوندی

رماوندی

99/01/07 - 11:55

با سلام و خسته نباشید جز این اقدام عالی و ارزشمند هم از این استاد با سوادو بسیار با شخصیت و متین دانشگاه نمیشه انتظار داشت .بی شک نام ایشان وههمکارانشان بر تارک درخشان فداکاری و ایثار مردمان این کهن مرز وبوم برای همیشه در حافظه تاریخ ثبت و مایه مباهات خواهد شد

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *