همایش هفته ملی دیابت با حضور هنرمندان در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد

دکتر قناعتی: استفاده از ظرفیت هنرمندان برای فرهنگ‌سازی اقدامات پیشگیرانه بسیار مؤثر است

به مناسبت هفته ملی دیابت دومین همایش هنرمندان حامی سلامت با حضور سیاوش طهمورث و ایرج راد هنرپیشه‌های سرشناس و اسحاق خانزادی صدابردار برجسته و با همکاری معاونت بهداشت، مرکز بهداشت جنوب تهران، روابط عمومی دانشگاه و پژوهشگاه غدد و متابولیسم برگزار و پیمان‌نامه دانشگاه و هنرمندان با عنوان سفیران سینا (سلامت یاران نامی آگاه) امضا شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، این همایش با حضور دکتر حسین قناعتی، سرپرست دانشگاه، دکتر علیرضا اولیایی منش، معاون بهداشت، دکتر ماشاءاله ترابی، مدیر روابط عمومی و دکتر محمدرضا سلمانی رئیس مرکز بهداشت جنوب تهران روز سه‌شنبه 25 آبان 1400 در مرکز خدمات جامع سلامت میثم برگزار شد.

تاکید بر ارتباط بیشتر هنرمندان و دانشگاه 
در این جلسه دکتر اولیایی منش با ابراز خرسندی از حضور هنرمندان در همایش دیابت گفت: چندی پیش هم خدمت جمع دیگری از هنرمندان عزیز کشورمان بودیم که جای شما (هنرمندان) هم در آن برنامه خالی بود؛ به نظرم اثرگذاری آن جلسه برای مردم خیلی زیاد بود و صداوسیما هم پوشش خیلی خوبی داد.
وی افزود: ما باید از سرمایه‌های ملی‌مان برای ارتقای سلامت مردم استفاده کنیم و بنا داریم از ظرفیت همه افرادی که سرمایه‌های اجتماعی کشور هستند برای سلامت مردم استفاده کنیم و خیلی صریح اعلام می‌کنیم که ازاین‌پس با کمک مدیریت روابط عمومی بیشتر خدمت شما هنرمندان می‌رسیم و زحمتتان می‌دهیم و امیدواریم که در کنار هم شاهد این باشیم که مردم عزیزمان که خیلی به گردن ما حق دارند روز به روز سلامتشان رو به بهبودی برود.
معاون بهداشت دانشگاه گفت: آمار و ارقامی در دنیا داریم که اگر شما یک دلار در بخش بهداشت و پیشگیری سرمایه‌گذاری کنید در بخش فوق تخصصی درمان، معادل صد دلار است. شواهد علمی در دنیا اثبات کرده که اگر با آموزش سلامت و تغییر سبک زندگی مردم، به اندازه یک دلار هزینه نکنیم مجبور می‌شویم در جای دیگر حدود هزار تا هزار پانصد دلار برایش در درمان هزینه کنیم پس به جای اینکه بیمار شوید بهتر است اول پیشگیری کنید.
دکتر اولیایی منش افزود: من در جلسه هیئت‌رئیسه دانشگاه، آمارهایی اقتصادی ارائه کردم که اگر شما در غربالگری سرطان و در واکسیناسیون سرمایه‌گذاری کنید به ازای هر یک هزار تومانی که هزینه نکنید باید از سی تا چهل برابر تا حدود هزار برابر هزینه کنید و این برای کشوری که منابع مالی محدودی دارد خیلی مهم است.
وی با بیان اینکه خداوند به ما توفیقی داده است که دانشگاه علوم پزشکی تهران، محروم‌ترین مناطق شهر تهران را تحت پوشش دارد گفت: خدمت به مردمی که کمتر برخوردار هستند و کمتر پناه و پشتیبانی دارند و خیلی هم عزیز و عزتمند هستند فرق دارد با اینکه در منطقه‌ای کار کنیم که به اندازه کافی دستش در جیب خودش می‌رود و به اندازه کافی از خودش حمایت کند و در آنجا خیلی هم مراجعه به بخش دولتی و بخش بهداشت برایشان مهم نیست. ما در اینجا مردمی داریم که مجبور هستند به بخش دولتی مراجعه کنند بنابراین خدمت کردن به این مردم و در این منطقه و مناطقی که تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران است از شهرری و اسلامشهر و حسن‌آباد و غیره که محروم‌ترین مناطق هستند مهم است.
معاون بهداشت دانشگاه از سه میلیون و نود هزار نفری که تحت پوشش دانشگاه هستند یاد کرد و گفت: در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران حدود چهارصد و هشتاد هزار نفر اتباع خارجی به‌ویژه افاغنه عزیز را داریم و نیز چهارده درصد جمعیت حاشیه‌نشین هستند و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در اینجا وجود دارد و شاید باورتان نشود بسیاری از شاخص‌های ما از محروم‌ترین استان‌های کشور بدتر و در حاشیه تهران خیلی از شاخص‌ها از سیستان و بلوچستان بدتر است. اینها نکاتی است که شما وقتی به اینجا می‌آیید ارزشمند است و ان‌شاءالله خداوند برکت را به زندگی شما و خانواده‌هایتان بدهد امیدوارم این شروع ارتباطات باشد و با کمک انجمن صنفی هنرمندان که با جناب آقای راد ارتباط دارند، ارتباط هنرمندان و دانشگاه را نزدیک‌تر هم کنیم و نه‌تنها هنرمندان عزیزمان بلکه با دیگر اصناف که اعتبار اجتماعی دارند یک هم‌افزایی ایجاد تا بتوانیم مردم را خوشحال کنیم و حالشان خوب باشد و احساس کنند کسانی به فکرشان هستند و حمایتشان می‌کنند و شب و روز در موردشان فکر می‌کنند که چه کاری انجام دهند که اوضاع مردم بهتر شود.
وی افزود: دیابت یکی از شدیدترین بیماری‌های بشر است و سیصد و شصت میلیون نفر در دنیا دیابتیک اثبات‌شده داریم. در ایران هم پنج و نیم میلیون نفر شیوع دیابتیک داریم و در جمعیت ۲۵ سال به بالا این عدد 11 درصد است. بیماران دیابتی نیاز به آموزش دارند زیرا حتی داروهایشان را نمی‌توانند درست مصرف کنند تا چه برسد به رژیم غذایی اشان و مراقبت‌هایی که باید بگیرند.
دکتر اولیایی منش با تأکید بر پیوند مراکز علمی دانشگاه و مراکز خدماتی گفت: مراکز علمی و مراکز درمان و بهداشت هر کدام کار خودشان را انجام می‌دهند درحالی‌که باید با کمک و آگاه‌سازی مردم برای تغییر شیوه زندگی ناسالم به کاهش بیماری‌ها کمک کنیم که این موضوع با آموزش اتفاق می‌افتد.
معاون بهداشت با اشاره به موفقیت دانشگاه در واکسیناسیون مردم گفت: واکسیناسیون در کشور به بالای هشتادوپنج درصد در دوز اول و بالای شصت درصد در دوز دوم رسیده و در مجموعه تحت پوشش دانشگاه که محروم‌ترین مناطق استان تهران است ما خوشبختانه دوز اول را حدود ۹۶ درصد تزریق کرده‌ایم و تقریباً در کشور اول هستیم. ریاست محترم جمهور در جلسه ستاد کرونای هفته گذشته از ستاد کرونای دانشگاه علوم پزشکی تهران تشکر کردند که توانسته‌اند این رکورد را داشته باشد. این روزها خوشبختانه فوتی‌ها بسیار کاهش پیداکرده و احتمالاً در هفته آینده هم منحنی رو به پایین خواهد بود و کاهش خواهیم داشت اما نیاز به تشویق شما هنرمندان برای واکسن زدن داریم زیرا بخشی از مردم برای واکسیناسیون نیامده‌اند که حدود ۱۵ درصد در کل کشور است.

حدود دوسوم دیابتی‌ها در شهرها به سر می‌برند 
دکتر علی جلیلی، فوق تخصص غدد درون‌ریز با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود در ۲۵ سال آینده حدود ۷۰۰ میلیون دیابتی در جهان داشته باشیم، اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۴۶۰ میلیون دیابتی در دنیا داریم و از هر ۱۰ نفر در دنیا یک نفر دیابتی است.
دکتر جلیلی خاطرنشان کرد: دیابت در کسانی که نتوانستند بیماری خود را خوب کنترل کنند، به آسیب‌های جدی منجر شده است.
وی ادامه داد: حدود دوسوم کسانی که دیابت دارند در شهرها به سر می‌برند و حدود سه‌چهارم دیابتی‌ها در سنین کار هستند، به این معنی که این افراد اگر بیماری خود را کنترل نکنند، ممکن است در  فعالیت روزانه خود دچار اشکال شوند. از هر پنج دیابت، چهار نفر آنها در کشورهایی با درآمد متوسط زندگی می‌کنند.
وی ادامه داد: راهنماهای بالینی دیابت با بهره‌گیری از به‌روزترین رهنمودهای جهانی در زمینه دیابت توسط اساتید پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم تدوین و در اختیار مراقبان سلامت قرار می‌گیرد.
دکتر جلیلی افزود: پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم در کنار اهتمام به انجام تحقیقات در زمینه بیماری دیابت، خدمات درمانی فوق تخصصی دیابت را نیز به عموم بیماران مبتلا به دیابت در درمانگاه‌های تخصصی دیابت و بیماری‌های متابولیک ارائه می‌کند.
دکتر علی جلیلی ادامه داد: بهره‌گیری از ظرفیت سفیران سلامت و هنرمندان کشور که از محبوبیت بالایی بین مردم برخوردار هستند می‌تواند مردم را به شعار امسال روز جهانی دیابت با عنوان «مراقبت از دیابت بیشتر از همیشه» هوشیار کند.
دکتر جلیلی همچنین با اشاره به راه‌اندازی رسانه دیابت گرام توسط پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، افزود: محتوای آموزش عمومی در زمینه‌های مختلف پیشگیری کنترل دیابت توسط تیم متخصصان چند رشته‌ای پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم تولید و از طریق روش‌های مختلف در اختیار مردم قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: با این باور مهم  که «نقش فرد دیابتی در کنترل بیماری دیابت از نقش تیم درمان کمتر نیست»، معرفی، انتشار و توسعه محتواهای ارائه شده در دیابت گرام می‌تواند به دسترسی بیشتر افراد دیابتی به مطالب آموزشی معتبر و به‌روز که توسط اساتید و کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی تهران تهیه می‌شود، کمک کند.

 

تاکید بر ارتباط دانشگاه با جامعه 
در حاشیه برگزاری این همایش دکتر حسین قناعتی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن خیرمقدم به هنرمندان میهمان و تقدیر از کادر برگزاری این همایش گفت: متأسفانه بیماری‌های غیر واگیر نظیر دیابت، فشارخون و چاقی صدمات زیادی چه ازلحاظ مرگ‌ومیر و چه ازلحاظ ناتوانی در جامعه ایجاد می‌کند و پیشگیری از آن می‌تواند کمک بزرگی به جامعه و نظام سلامت باشد. استفاده از ظرفیت هنرمندان - که خوشبختانه در طی دو ماه اخیر دومین باری است که از وجود نازنین و گران‌قدر این بزرگواران در دانشگاه بهره می‌بریم – برای فرهنگ‌سازی اقدامات پیشگیرانه بسیار مؤثر است و امیدواریم بتوانیم با کمک این عزیزان مشکلاتی را که در ارتباط بین دانشگاه و بدنه جامعه وجود دارد برطرف کنیم.

وی در ادامه در خصوص پویش «دانشگاه مهربان» گفت: همه دانشگاه‌های بزرگ جهان در راستای رسالت اجتماعی خود تلاش می‌کنند تا ارتباط خود را با جامعه بیشتر و عمیق‌تر کنند و یکی از روش‌های این ارتباط، استفاده از ظرفیت فضای مجازی و برگزاری پویش‌های اجتماعی است؛ ما نیز در گام اول پویش دانشگاه مهربان را اجرایی کردیم و در نظر داریم سایر چالش‌ها و مشکلات موجود در اجتماع را نیز با کمک پویش‌هایی نظیر «نبود گرسنه در شهر»، «ورزش همگانی»، «نماندن هیچ بیماری پشت درهای بیمارستان» و با همراهی افراد تأثیرگذار جامعه به سامان برسانیم.

 

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *