گفتگو با مدیر امور پرستاری دانشگاه در آستانه آغاز طرح بسیج ملی غربالگری فشار خون در بیمارستان های تحت پوشش

دکتر ورعی، مدیر امور پرستاری از مشارکت فعال حوزه درمان دانشگاه در طرح بسیج ملی غربالگری فشارخون خبر داد.

همزمان با آغاز طرح بسیج ملی غربالگری فشارخون با دکتر شکوه ورعی مدیر امور پرستاری دانشگاه گفتگویی انجام دادیم، متن این گفتگو به شرح زیر است:

در خصوص مجریان، اهداف و زمان اجرای طرح بسیج ملی غربالگری فشارخون توضیح دهید.
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هدف افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل فشارخون بالا، همچنین شناسایی افراد با احتمال فشارخون بالا و شروع مراقبت فشارخون در افراد مبتلا به فشار خون بالا، اقدام به برگزاری 'بسیج ملی کنترل فشارخون بالا' کرد که با مشارکت و تعامل معاونت های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،کلیه دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور و سایر سازمان ها از تاریخ 17 اردیبهشت ماه تا 15 تیرماه اجرا خواهد شد.  البته مرحله آموزش و اطلاع رسانی از 28 اردیبهشت ماه تا پایان برنامه و مرحله انجام غربالگری از تاریخ 17 خردادماه لغایت 15 تیرماه است.

گروه هدف بسیج ملی غربالگری فشارخون چه کسانی هستند؟
این طرح تمامی افراد بالای 30 سال  که در کشور ساکن هستند، بیماران کلیوی و زنان باردار در همه رده های سنی را شامل می شود.

حوزه درمان دانشگاه برای حمایت از این طرح چه اقداماتی انجام داده است؟
معاونت درمان دانشگاه و به طور خاص مدیریت امور پرستاری دانشگاه با همکاری بیمارستان های تحت پوشش، در کنار معاونت بهداشت دانشگاه به عنوان مجری اصلی بسیج ملی غربالگری فشارخون در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران اقدام به راه اندازی 32 پایگاه فعال در14 بیمارستان دولتی،5 بیمارستان غیردولتی و 10 بیمارستان خصوصی تابعه کرد و خوشبختانه با آموزش های داده شده به کارشناسان پرستاری هم درستاد معاونت درمان و هم در بیمارستان ها، آماده ایم تا به طور جدی در این طرح ملی مشارکت کنیم. تا کنون دو کارگاه آموزشی مرتبط با این طرح ویژه سوپروایزران آموزش سلامت و کارشناسان پرستاری بیمارستان های دولتی و خصوصی تحت نظارت دانشگاه در سالن اجتماعات معاونت درمان و نیز دانشجویان پرستاری در دانشکده پرستاری و مامایی توسط مدیر یت پرستاری دانشگاه برگزار شده است. مسئولیت اجرای این طرح در پایگاه های غربالگری فشارخون بیمارستان ها برعهده سوپروایزران آموزش به بیمار است.
نظارت بر پایگاه های فعال و مستقر در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه، توسط واحد مدیریت امور پرستاری دانشگاه انجام خواهد شد.

تعداد پرسشگران مشارکت کننده در طرح بسیج ملی غربالگری فشارخون در بیمارستان های دولتی و خصوصی تخت پوشش دانشگاه چگونه است؟
تعداد پرسشگران مراکزدولتی، غیر دولتی و خصوصی دانشگاه شامل 200 کارشناس پرستاری و 30 دانشجوی پرستاری(ترم 7 و 8 ) است که در نوبت های کاری صبح و عصر در پایگاه ها جهت پرسشگری حضور خواهند یافت.

شرایط پرسشگری طرح بسیج ملی غربالگری فشارخون در بیمارستان های دولتی و خصوصی  تخت پوشش دانشگاه چگونه است؟
پرسشگران هر مرکز باید در محل های تعیین شده قبل از ساعت آغاز کار با کارت شناسایی و با پوشیدن کاور حضور یابند.
مصاحبه با خانم ها توسط پرسشگران زن و مصاحبه با آقایان توسط پرسشگران مرد است.
پرسشگران در ابتدا باید خود را معرفی و قبل از مصاحبه محرمانه بودن اطلاعات را به مراجعه کنندگان یادآوری کنند.

نحوه اجرای طرح بسیج ملی فشارخون به چه صورت است؟
در سامانه یکپارچه بهداشت «سیب» نیز یک خدمت به صورت ویژه طراحی شده است که مطابق آن فشار خون هر فرد بالای ۳۰ سال به مراکز درمانی برای دریافت خدمت مراجعه می کنند، اندازه‌گیری خواهد شد و در سامانه سیب ثبت می شود. موارد آموزشی متناسب با افراد سالم، مشکوک به فشارخون بالا و بیماران مبتلا به فشارخون بالا توسط کادر درمان ارائه می شود. افراد مشکوک و بیماران مبتلا به فشارخون به پزشک ارجاع فوری یا غیر فوری می شوند. علاوه بر این، یک سامانه نیز برای خوداظهاری افراد به آدرس salamat. gov. ir طراحی شده است که افراد به طور غیر حضوری می توانند پرسشنامه الکترونیک و میزان فشارخون خود را ثبت کنند.

درمان افراد مبتلا به فشار خون بالا در ادامه طرح به چه صورت است؟
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بعد از اتمام زمان طرح نیز از طریق شماره تلفن همراه و کد ملی افراد، درمان افرادی که نیاز به مراقبت دارند و در طول «بسیج ملی کنترل فشار خون» شناسایی شده‌اند را پیگیری می‌کند. درمان نیز از اصلاح الگوی غذایی افراد تا درمان دارویی را شامل می شود. قطعا همه افراد دچار مشکلات فشار خون نیازمند به دریافت دارو نیستند.

خبرنگار: نجمه باهو


نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو