در جلسه کمیته مرگ و میر بیمارستان فارابی مطرح شد

اثرات مثبت رفتار صادقانه کادر درمان با بیمار پس از بروز خطاهای پزشکی

در جلسه کمیته مرگ و میر، آسیب شناسی و نسوج بیمارستان فارابی که با رویکرد بررسی علل ریشه ای خطا تشکیل شده بود به موضوع هایی مانند به کارگیری راهکارهای کاهش بروز خطاهای پزشکی و رفتار صادقانه با بیمار پس از بروز این خطاها پرداخته شد.

جلسه کمیته مرگ و میر بیمارستان فارابی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، جلسه کمیته مرگ و میر، آسیب شناسی و نسوج این بیمارستان دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ با حضور دکتر مهدی خداپرست، رئیس، دکتر حمید ریاضی، معاون آموزشی، دکتر علی طباطبائی، رئیس بخش اورژانس و فریده آژیر، مدیر پرستاری این مرکز برگزار شد.
در این جلسه که با رویکرد بررسی علل ریشه‌ای خطا (RCA) تشکیل شده بود، پرونده یک بیمار بررسی شد. در ادامه دکتر فهیمه اسدی آملی، رئیس بخش پاتولوژی بیمارستان فارابی با اشاره به ضرورت اجرای مصوبات کمیته مرگ و میر گفت: معمولا جلسه‌های این کمیته برای بررسی خطاهای پزشکی تشکیل می‌شود. خوشبختانه همواره در پایان این کمیته نیز مصوبه‌های خوبی ثبت می‌شود. یکی از این مصوبه‌ها بررسی مجدد شرایط بیمار پیش از جراحی است که باید توسط چند نفر از کادر اتاق عمل و در نهایت توسط جراح انجام شود. وی افزد: باید دقت کرد که خطاهای پزشکی گرچه غیر عمد هستند اما می‌توانند غیرقابل جبران باشند. به همین دلیل باید برای کاهش این خطاها تلاش کرد. نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم نحوه رفتار با بیمار و همراه وی پس از بروز خطاست. در این موارد باید با بیمار صادق بود. سپس پیگیری‌های لازم برای مشخص شدن شرایط وی انجام شده تا از بروز مشکل جلوگیری شود. در صورت بروز خطای پزشکی باید آن را پذیرفت و برای جبران آن نیز رفتار صادقانه‌ایبا بیمار داشت.
در ادامه دکتر خداپرست نیز بر به کار گیری راهکارهای مختلف برای کاهش خطا  تاکید کرد و بررسی مجدد پرونده بیماران در اتاق عمل پیش از جراحی را عامل موثری در این زمینه دانست.
بررسی مجدد پرونده و موضع عمل پیش از شروع جراحی و استفاده از چک لیست‌های مربوطه پیش از جراحی پیشنهاداتی بود که در این جلسه مطرح و درباره آن‌ها تصمیم گیری شد.
سید عباس  قاضی میرسعید
تهیه کننده:

سید عباس قاضی میرسعید

تصاویر

دکتر مهدی خداپرست، رئیس بیمارستان فارابی دکتر علی طباطبائی، رئیس بخش اورژانس بیمارستان فارابی جلسه کمیته مرگ و میر بیمارستان فارابی جلسه کمیته مرگ و میر بیمارستان فارابی جلسه کمیته مرگ و میر بیمارستان فارابی جلسه کمیته مرگ و میر بیمارستان فارابی جلسه کمیته مرگ و میر بیمارستان فارابی جلسه کمیته مرگ و میر بیمارستان فارابی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *