افتتاح دستگاه میکروسی‌تی پیش بالینی در آزمایشگاه جامع تحقیقات با حضور معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه

با حضور دکتر محمدعلی صحرائیان، معاون تحقیقات و فناوری، دستگاه میکروسی‌تی in-vivo در آزمایشگاه پیش بالینی افتتاح شد.

دکتر محمدعلی صحرائیان، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه به همراه دکتر غلامرضا حسن‌پور، مدیر امور عمومی و دکتر محمدرضا منظم، مدیر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت، سه‌شنبه 11 دی 97 در مراسم افتتاح دستگاه میکروسی‌تی پیش بالینی در آزمایشگاه جامع تحقیقات شرکت کردند.
در این مراسم دکتر سعید سرکار، رئیس پژوهشکده فناوری‌ها و تجهیزات پیشرفته پزشکی و دکتر علیرضا احمدیان، معاون پژوهشی، دکتر محمدرضا آی، رئیس آزمایشگاه پیش بالینی و مرکز تحقیقات تصویربرداری سلولی مولکولی و دکتر حسین قدیری، عضو شورای پژوهشی مرکز تحقیقات تصویربرداری سلولی و مولکولی حضور داشتند.
دکتر صحرائیان ضمن تحسین مجموعه آزمایشگاه پیش بالینی تصریح کرد: اهم فعالیت‌های این آزمایشگاه، پیش بالینی است و برای اینکه نتایج کار بتواند در بالین به‌خوبی استفاده شود، لازم است به‌سرعت یک ارتباط قوی بین آزمایشگاه پیش بالینی و آزمایشگاه‌های بالینی شکل بگیرد.
معاون تحقیقات و فناوری اضافه کرد: دستگاه‌های بسیار خوبی درزمینهٔ تصویربرداری داریم اما باید تلاش در جهت کسب تجربه و دانش بیشتر در تفسیر نتایج ادامه یابد.
توضیح اینکه، دستگاه میکروسی‌تی با تکیه ‌بر دانش، تجربه و تخصص محققان داخلی برای اولین بار با ایجاد زیرساخت فناوری تجهیزات تصویربرداری پرتوی ایکس در مرکز تحقیقات تصویربرداری سلولی مولکولی طراحی و ساخته‌شده است و توسط دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در ششمین نمایشگاه تجهیزات پزشکی و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران رونمایی شد. ایجاد این زیرساخت نیازمند تسلط بر دانش فنی در حوزه‌های مختلف ازجمله مهندسی مکانیک دقیق، مهندسی هسته‌ای در حوزه به‌کارگیری و اندازه‌گیری دقیق پرتوی ایکس، مهندسی نرم‌افزار و الکترونیک و کنترل پروژه است. ازاین‌رو فناوری تصویربرداری با میکروسی‌تی در زمره‌ی فناوری با تکنولوژی بالا محسوب می‌شود.
دستگاه میکروسی‌تی in-vivo(درون تنی) یک میکروسی‌تی پیش بالینی است. میکروسی‌تی پیش بالینی برای تصویربرداری از حیوانات کوچک مانند موش آزمایشگاهی و رت با رزولوشن 30 میکرون طراحی و ساخته‌شده است که به‌طور عمده در تحقیقات پایه‌ای پزشکی مانند داروسازی، پزشکی و سایر رشته‌های علوم پایه پزشکی مورداستفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر قابلیت تصویربرداری از موش، می‌توان از نمونه‌هایی مانند نمونه‌های بافتی، استخوان، دندان، حشرات و غیره با جزئیات در حد میکرومتر تصویربرداری کرد.
خبرنگار: سیده فاطمه جوادی

ناصر  فرجی
تهیه کننده:

ناصر فرجی

1 نظر برای این مقاله وجود دارد

78/10/11 - 00:00

با سلام بسیار خوشحالیم که این دستگاه که سال گذشته رونمایی شد امسال هم با افتخار رونمایی شد از تیم سازنده ممنونیم

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *