اولین جلسه کارگاه مجازی اخلاق حرفه‌ای با عنوان «شایستگی اجتماعی» برگزار شد

اولین جلسه کارگاه مجازی اخلاق حرفه‌ای با عنوان «شایستگی اجتماعی» توسط دفتر امور ایثارگران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دفتر امور ایثارگران، دکتر غزل پور نسائی عضو هیئت‌علمی دانشگاه رامسر اولین جلسه کارگاه مجازی اخلاق حرفه‌ای را یکشنبه 13 شهریور 1401 ساعت 21 شب با موضوع «شایستگی اجتماعی» برگزار کرد.

دکتر پورنسائی شایستگی اجتماعی را دانش‌ها، مهارت‌ها و توانمندی‌های فرد که باعث ارتقاء وی در سطح اجتماعی می‌شود تعریف کرد و گفت: شایستگی اجتماعی شامل چهار گروه مهارت‌های شناختی، رفتاری، هیجانی و انگیزشی است.

سخنران به دلیل اینکه بیشتر اوقات مهارت‌های اجتماعی رفتارهای آموخته‌شده مناسب اجتماعی تلقی می‌شود بحث شایستگی اجتماعی را با مهارت رفتاری آغاز کرد و گفت: رفتارهای مناسب در محیط اجتماعی به‌ویژه در محیط شغلی، مخصوصا زمانی که فرد با افراد و نیروی انسانی ارتباط زیادی دارد، باید بدین ترتیب باشد:

  • باید در شیوه صحبت کردن در محیط کاری و جامعه رعایت کنیم تا صمیمیت در گفتار و رفتارمان از حد و مرز مشخصی عبور نکند.
  • توجه کنیم کلمات و زبان بدن به‌ویژه در محیط اجتماعی بار معنایی بالایی دارند، استفاده بیش‌ازحد از کلمات مؤدبانه و خاضعانه اعتمادبه‌نفس ما را زیر سؤال می‌برد.
  • در روابط اجتماعی از مقدمه‌چینی‌های طولانی بپرهیزیم تا باعث بی‌حوصلگی اطرافیان نشویم.
  • از بکار بردن واژه‌های ثقیل و یا علمی در جمع غیرعلمی بپرهیزیم، چون ممکن است اطرافیان حس کنند با ما مشارکت زبانی ندارند و دافعه ایجاد شود.
  • در محیط اجتماعی طوری صحبت کنیم که همه افراد حاضر در جمع متوجه منظور ما شوند و از بیان علایق شخصی که ممکن است فقط برای خودمان جالب باشد خودداری کنیم.
  • از قطع کردن کلام مخاطب خود و یا کامل کردن جملات او بپرهیزیم و اگر طرف مقابل صحبت ما را قطع کرد، صبر کنیم و اصرار بر ادامه آن نداشته باشیم.
  • درصورتی‌که خسته هستیم سعی کنیم نمایان نکنیم و اگر خستگی ما مفرط و عیان است، باید اعلام کنیم خیلی خسته هستیم و از اینکه ممکن است نمی توانیم مخاطب خوبی باشیم عذرخواهی کنیم.
  • نباید به چهره مخاطب، به تپق زدن، پوشش و یا لهجه او بخندیم. درصورتی‌که لهجه و پوشش فرد برایمان جالب است با بکار بردن جملات مناسب هیجان و شگفتی خود را ابراز کنیم.
  • وقتی صحبت می‌کنیم به اطرافیان فرصت دهیم تا صحبت کنند و نظرات خود را بیان کنند.
  • به اثر تقدم و تأخر در روابط اجتماعی که خطاهای شناختی هستند توجه کنیم.

دکتر پورنسائی در توضیح اثر تقدم و تأخر با اشاره به مباحث کارگاه‌های گذشته ادامه داد: «اثر تقدم» یعنی در پنج دقیقه اول در اولین برخورد با دیگران، رفتاری داشته باشیم که ذهن مخاطب، آن را چیز دیگری تعبیر و تفسیر نکند. توجه به این مسئله در مصاحبه‌های استخدامی بسیار مهم است. نحوه پوشش و رفتار و گفتار ما در دقایق اولیه تأثیر خود را می‌گذارد و ممکن است فرصت‌های ما را بسوزاند.

«اثر تأخر» شامل پنج دقیقه آخر ملاقات ماست که اگر دقت نکنیم ممکن است تأثیر منفی روی ذهن مخاطب داشته باشد. البته به دلیل اینکه جمع‌بندی کلی در ذهن مخاطب ما شکل‌گرفته تأثیر منفی آن به‌شدت اثر تقدم نخواهد بود.

وی ضمن پاسخ گوئی به سؤالات حاضرین در جلسه ادامه مبحث شایستگی اجتماعی را به جلسه بعد موکول کرد.

توضیح اینکه کارگاه اخلاق حرفه‌ای یکشنبه‌ها با حضور دکتر پور نسائی، از ساعت 21 الی 22 به‌صورت رایگان برگزار می‌شود.
علاقه‌مندان می‌توانند در فضای اسکای روم هر هفته این مباحث را پیگیری نمایند. برای شرکت در کارگاه روی لینک اینجا کلیک کنید و به‌عنوان میهمان وارد شوید.

حمیده شفاعی
تهیه کننده:

حمیده شفاعی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *