جلسه شورای مدیران معاونت بین‌الملل دانشگاه با ارائه گزارش پیشرفت برنامه عملیاتی شناور سال 99 برگزار شد

جلسه شورای مدیران معاونت بین‌الملل دانشگاه با تشریح گزارش پیشرفت برنامه عملیاتی شناور این معاونت در سال 99 برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، در آغاز این نشست که شنبه 13 اردیبهشت 99 برگزار شد، دکتر الهه متوسلی، معاون دانشجویی و فرهنگی پردیس بین‌الملل توضیحاتی در خصوص میزان پیشرفت برنامه‌های عملیاتی این حوزه تاکنون ارائه کرد.

از بهبود وضعیت خوابگاه‌های دانشجویان بین‌المللی تا تأمین زیرساخت‌های کلاس‌های آموزشی آنلاین انگلیسی
وی از تلاش برای افزایش ظرفیت اسکان خوابگاه سارا در جزیره کیش از اوایل اسفند سال گذشته خبر داد و اظهار داشت: با تجهیز خوابگاه‌های دختران و پسران به 40 تخت اضافه، پیشرفت این برنامه تاکنون صد در صد بوده است.
معاون دانشجویی و فرهنگی پردیس بین‌الملل با اشاره به اینکه تجهیز، فضاسازی، بازسازی و مقاوم‌سازی خوابگاه دمشق ویژه دانشجویان بین‌الملل نیز آغاز شده است و گفت: خوابگاه خصوصی میرزای شیرازی اواخر فروردین 99 تحویل داده شد و دانشجویان بین‌المللی به این ساختمان منتقل شدند.
دکتر متوسلی تصریح کرد: ارتقاء و بهبود کیفیت اینترنت خوابگاه دمشق با همکاری مدیریت بین‌المللی سازی الکترونیک و مدیریت منابع و پشتیبانی معاونت بین‌الملل کلید خورده ضمن اینکه در تعامل با معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه، تجهیز و آماده‌سازی سالن‌های ورزشی تمامی خوابگاه‌ها در دستور کار قرار گرفته است.
وی از اجرای برنامه مناسبتی فرهنگی در خوابگاه‌ها به صورت آنلاین، گسترش فعالیت‌های مرکز مشاوره بین‌الملل، آماده‌سازی و اجرای ورزش آنلاین در خوابگاه‌ها و فعال‌سازی و حمایت از کمیته‌های دانشجویی به منظور فعالیت در زمینه کرونا به عنوان دیگر برنامه‌های در دست اقدام این معاونت یاد کرد و افزود: اجرای تله مدیسین برای ویزیت آنلاین دانشجویان بیمار در خوابگاه‌ها، راه‌اندازی مشاوره سلامت روان تلفنی و ایجاد داشبورد معاونت دانشجویی و فرهنگی پردیس بین‌الملل نیز تا به حال محقق و فعالیت آن‌ها ادامه خواهد داشت.
دکتر محمدمهدی فیض‌آبادی، مسئول امور بورس‌ها و مأموریت‌های آموزشی معاونت بین‌الملل نیز به تدوین آیین‌نامه‌ای برای شرکت اعضای هیأت‌علمی در کنگره‌های مجازی بین‌المللی اشاره کرد و اظهار داشت: با تکیه بر همه‌گیری کرونا و کاهش ترددهای بین‌المللی، برنامه‌ریزی برای اجرای دوره فرصت مطالعاتی به صورت مجازی در دستور کار قرار دارد.
وی اضافه کرد: همچنین پیگیر ایجاد گروه‌های تخصصی از متخصصان کشور، منطقه و جهان در قالب آکادمی پورسینا هستیم که بر همین اساس از مسئولان میزهای و دبیران اتاق‌های همکاری بین‌المللی دانشگاه خواسته شده، ضمن معرفی جامعی از آکادمی به متخصصان و صاحب‌نظران کشورهای مختلف، پل ارتباطی آن‌ها با این شبکه باشند.
دکتر فاطمه حاج علی عسگری، مدیر بین‌المللی ساری الکترونیک معاونت بین‌الملل نیز بیان داشت: در راستای فراهم آوری زیرساخت تولید محتوای الکترونیک بین‌المللی (مرتبط با کرونا) ویژه کادر پزشکی، دانشجویان و مردم عادی، تاکنون شش پادکست تولید شده است.
وی با تأکید بر اینکه زیرساخت مورد نیاز برای برگزاری کلاس‌های آموزشی آنلاین انگلیسی نیز فراهم و تا به حال همکاری خوبی با دانشکده داروسازی پردیس بین‌الملل و کالج بین‌الملل دانشگاه در این زمینه صورت گرفته است، افزود: این در حالی است که با ایجاد بستر جلسات دفاع مجازی، تعدادی از دانشجویان بین‌الملل از پایان‌نامه‌های خود دفاع کرده‌اند. 
مدیر بین‌المللی سازی الکترونیک معاونت بین‌الملل به اقدامات انجام شده در راستای ایجاد زیرساخت کلینیک مجازی بین‌المللی نیز اشاره کرد و گفت: به منظور ثبت‌نام شرکت‌کنندگان در دوره‌های مجازی در حال آماده‌سازی بسترهای مورد نیاز و تهیه فرم درخواست الکترونیک هستیم.

تدوین پروتکل بازگشت دانشجویان بین‌المللی دانشگاه به زندگی آکادمیک
سپس دکتر امیرحسین معماری، مدیر توسعه امور بین‌المللی معاونت بین‌الملل نیز با بیان اینکه کمپین بین‌المللی Corona fighters، به عنوان بزرگ‌ترین پویش مبارزه با ویروس کرونا در خاورمیانه در مرحله ورود به فاز Return to New Normal قرار دارد، اظهار داشت: تلاش می‌شود در حوزه‌های آموزش، پژوهش و درمان تجاربی که برای بازگشت به شرایط نرمال نیاز است گردآوری کرده و با کمک همکاران راه‌حل‌های مناسب برای این دوران را ارائه کنیم.
وی افزود: همچنین صفحه COVID-19 با رفع مشکلات زیرساختی و افزوده شدن قابلیت‌های جدید به وب‌سایت انگلیسی دانشگاه، به‌روزرسانی می‌شود و امکانات بهتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
مدیر توسعه امور بین‌المللی معاونت بین‌الملل توضیحاتی در خصوص وضعیت دانشجویان بین‌المللی دانشگاه پس از شیوع کرونا بیان کرد و گفت: از مجموع بیش از 800 دانشجوی خارجی، 451 نفر هم‌اکنون در ایران هستند و 374 دانشجو نیز هنوز برنگشته‌اند.
دکتر معماری با اشاره به اقدامات انجام شده در حیطه مستندسازی فعالیت‌های مبارزه با کرونا توسط این مدیریت، بیان داشت: از ابتدای هفته جاری مستندسازی متمرکز بر روی فعالیت‌های ویژه این حوزه آغاز و آزمایشگاه ملی آنفولانزا به عنوان مرکز مرجع کرونا وارد مرحله مهمی از مستندسازی شده است.  
وی از نگارش مقالات به عنوان شکل دیگری از مستندسازی در بحث کرونا یاد کرد و افزود: در حیطه بازآرایی و توسعه شبکه‌های اجتماعی دانشگاه نیز فعال کردن دو شبکه اجتماعی توییتر و لینکدین در دستور کار قرار دارد.
مدیر توسعه امور بین‌المللی معاونت بین‌الملل با بیان اینکه پروتکل و نقشه ذهنی (Mind Map) سیستم حمایت از دانشجویان تهیه و آماده ارائه در کارگروه تخصصی است، تصریح کرد: همچنین پروتکل بازگشت دانشجویان بین‌المللی به زندگی دانشگاهی (Academic Life) نیز تدوین و با اعلام نظر معاونت‌های آموزشی و دانشجویی و فرهنگی پردیس بین‌الملل و مدیریت توسعه منابع و پشتیبانی معاونت بین‌الملل، از طریق وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی منتشر خواهد شد.
سپس دکتر محمدحسین نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل معاونت بین‌الملل نیز تأیید رشته‌های مجازی و غیرمجازی دانشگاه در کشورهای هدف را یکی از برنامه‌های سال جاری این مدیریت اعلام کرد و افزود: در همین راستا مکاتبه‌ای با وزارت بهداشت انجام شده تا در صورت موافقت با کلیات آن، تأیید رشته‌های دانشگاه به ویژه در کشورهایی که هم‌اکنون دانشگاه از آن‌ها دانشجو دارد، پیگیری شود. 
وی به اقدامات انجام شده به منظور برگزاری سمپوزیوم مجازی بین‌المللی سازی آموزش عالی در زمان کرونا با بهره‌گیری از کنسرسیوم پنج دانشگاه برتر ایرانی اشاره کرد و اظهار داشت: این سمپوزیوم 29 تا 31 اردیبهشت 99 در قالب سه پنل تحت پلت فرم زوم برگزار خواهد شد.
مدیر روابط بین‌الملل معاونت بین‌الملل با اشاره به اینکه فرمت ثبت همکاری‌های بین‌المللی به صورت مجازی (E MOU و E Agreement) نیز آماده شده بیان داشت: این رویکرد پیش‌نویس تفاهم‌نامه الکترونیک با یکی از دانشگاه‌های ترکیه نهایی شده و در حوزه همکاری‌های بین‌المللی، تجربه جدیدی در حال وقوع است.
وی به تعریف برنامه آموزشی مشترک (حضوری یا از راه دور) با محوریت بحران کرونا با همکاری معاونت آموزشی پردیس بین‌الملل اشاره کرد و یادآور شد: همچنین اقداماتی در خصوص حضور دانشگاه در پروژه‌های بین‌المللی اتحادیه اروپا و ارتباط با دانشگاه‌های دارای تفاهم‌نامه به منظور تبادل تجربیات درمانی و تحقیقاتی مرتبط با کرونا نیز انجام شده است. 

کیفیت آموزش‌های مجازی ارائه شده به دانشجویان ارزیابی می‌شود
در ادامه، دکتر وحید ضیایی، معاون آموزشی پردیس بین‌الملل با بیان اینکه شیوع کرونا در کشور موجب تمرکز حوزه آموزش  بر ارائه دروس نظری به صورت آنلاین شد، تصریح کرد: در شورای آموزشی دانشگاه موضوع برگزاری آنلاین آزمون‌ها به ویژه برای دانشجویان بین‌الملل مطرح شد اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم.
وی از ارزیابی کیفیت آموزش مجازی ارائه شده در سه سطح خبر داد و بیان داشت: نتایج این ارزیابی‌ها که در میان‌ترم و پایان‌ترم انجام می‌گیرد، تأثیر قابل‌توجهی در ادامه روند تدریس مجازی و کیفیت ارائه دروس خواهد داشت.
معاون آموزشی پردیس بین‌الملل افزود: همچنین بین‌المللی سازی برنامه‌های مجازی آموزشی بیمارستانی و درون بخشی دانشگاه با برگزاری کنفرانس‌های مجازی، ژورنال کلاب و وبینارهای بین‌المللی در دستور کار قرار دارد که خوشبختانه هفته پیش نخستین مورد آن اجرایی شد.
دکتر ضیایی از اختصاص ضریب به فعالیت‌های مختلف مجازی بین‌المللی در سیستم شعاع جدید خبر داد و به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای برگزاری دو دوره کوتاه‌مدت مجازی بین‌المللی توسط دانشکده بهداشت و بیمارستان امام خمینی  (ره) با حمایت معاونت بین‌الملل دانشگاه نیز اشاره کرد.
دکتر کوروش جعفریان، رئیس کالج بین‌الملل دانشگاه نیز با اشاره به برگزاری صد در صدی کلاس‌های مدون فارسی و انگلیسی دانشجویان به صورت مجازی، اظهار داشت: همچنین درصدد برگزاری آزمون سراسری کلاس‌های مشترک دانشجویان هستیم.
وی تصریح کرد: به منظور طولی سازی آموزش زبان انگلیسی برای دانشجویان پزشکی عمومی به عنوان گامی مؤثر در بهینه‌سازی روند و کیفیت آموزش و هم‌سطح سازی دانشجویان با دو بیمارستان دانشگاه وارد تعامل شده‌ایم.
رئیس کالج بین‌الملل دانشگاه از آماده شدن محتوای مجازی و غیرمجازی برای دروس فارسی و انگلیسی خبر داد و گفت: همچنین با هدف ارتقاء کیفیت آموزشی دوره‌های مدون آموزش زبان انگلیسی، تمامی دوره‌ها مورد بازنگری قرار گرفته است.
دکتر جعفریان با بیان اینکه دوره‌های آموزش آزاد زبان در هفته جاری کلید می‌خورد، اضافه کرد: 17 کلاس زبان انگلیسی، چهار کلاس زبان فرانسه و چهار کلاس زبان‌های آلمانی و عربی به صورت مجازی برگزار خواهد شد.
وی به برگزاری دو دوره کوتاه‌مدت تخصصی زبان انگلیسی با اهداف پزشکی و آکادمیک در 27 و 28 خرداد 99 اشاره کرد و یادآور شد: در تلاشیم ادامه دوره بین‌المللی سازی آموزش عالی در علوم پزشکی را به صورت مجازی برگزار کنیم.
دکتر رامین کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه در جمع‌بندی این نشست ضمن قدردانی از فعالیت‌های انجام شده توسط معاونت‌ها و مدیریت‌های ستادی، گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده، دو هفته دیگر گزارش پیشرفت برنامه عملیاتی معاونت بین‌الملل در نشست شورای مدیران ارائه خواهد شد.
وی با اشاره به نهایی شدن برنامه عملیاتی شناور حوزه بین‌الملل دانشکده ها، خاطرنشان کرد: امکان بازنگری بر روی برنامه‌های تعریف شده با تغییر قابل توجه وضعیت کرونا در کشور و همچنین هر سه ماه یکبار وجود دارد.
 
 
مهناز  وحیدی
تهیه کننده:

مهناز وحیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *