با تمرکز بر وضعیت شیوع و کنترل کرونا در کشور

برنامه عملیاتی شناور معاونت بین‌الملل دانشگاه در سال 99 ابلاغ شد

دکتر رامین کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه از تدوین برنامه عملیاتی شناور معاونت بین‌الملل در سال 99 و ابلاغ آن به دانشکده‌ها و سایر واحدهای زیرمجموعه دانشگاه خبر داد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، وی با اعلام این خبر گفت: شناور بودن برنامه عملیاتی سال 99 معاونت بین‌الملل به این مفهوم است که با تغییر قابل توجه وضعیت شیوع ویروس کرونا در کشور و همچنین هر سه ماه یکبار بازنگری می‌شود.
دکتر کردی با اشاره به اینکه پیش‌فرض‌هایی در نگارش این برنامه در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: غیرقابل‌پیش‌بینی بودن وضعیت اپیدمی کرونا در ایران و جهان، عدم بازگشت ترددهای بین‌المللی به حالت عادی تا پایان سال و  تحول در وضعیت آموزش عالی در جهان طی دوران کرونا و پس از آن در تدوین برنامه عملیاتی معاونت بین‌الملل که با مشارکت و همکاری مدیران حوزه ستادی و معاونان بین‌الملل دانشکده ها نگارش شده، مورد توجه قرار گرفت.
معاون بین‌الملل دانشگاه تصریح کرد: این در حالی است که اهداف کلان و راهبردهای این معاونت تغییر نکرده و تنها با توجه به شرایط پیش رو، راهبردهای فرعی تعریف و برنامه عملیاتی سال جاری بر مبنای آن‌ها آماده شده است.
وی سپس به تشریح این راهبردهای فرعی پرداخت و تصریح کرد: افزایش پشتیبانی از کادر درمانی و بهداشتی دانشگاه و کشور در جهت کنترل ویروس COVID-19، ارتقاء همکاری‌های آموزشی و پژوهشی بین‌الملل به منظور کنترل این ویروس، کمک علمی به کشورهای منطقه در راستای تبیین مرجعیت علمی دانشگاه، تداوم بین‌المللی سازی در خانه طی دوران کرونا، ایجاد انگیزه برای بین‌المللی سازی، حرکت در جهت اقتصاد مقاومتی، یکپارچه‌سازی پشتیبانی و ارائه خدمات به ذینفعان و استفاده از فرصت کرونا برای توسعه همبستگی با شرکای بین‌المللی، راهبردهای فرعی در تدوین این برنامه بوده است.
دکتر کردی برنامه عملیاتی شناور معاونت بین‌الملل در سال جاری را شامل 143 برنامه اعلام کرد و بیان داشت: این برنامه‌ها حیطه‌های مختلف آموزش، پژوهش، پشتیبانی خدمات و درمان، پشتیبانی و زیرساخت‌های الکترونیک، دانشجویی و فرهنگی و مدیریت و روابط بین الملل را در بر می‌گیرد.
معاون بین‌الملل دانشگاه با بیان اینکه در حیطه آموزش با هدف ارائه آموزش مجازی با کیفیت به دانشجویان بین‌الملل دانشگاه و تدوین و ارائه دوره‌های بلندمدت، کوتاه‌مدت و مشترک بین المللی مجازی، برنامه‌های متعددی تعریف‌ شده است، گفت: از این جمله می‌توان به پیش‌بینی دوره‌های آموزشی عمومی و تخصصی برای پزشکان منطقه به شکل مجازی و در قالب کنسرسیوم پنج دانشگاه منطقه از کشورهای عراق، تاجیکستان، افغانستان و پاکستان اشاره کرد.
وی تصریح کرد: همچنین تعریف گرنت های آمورشی، حمایت از برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت در بیمارستان‌های دانشگاه، برگزاری کنگره مجازی بین‌المللی سازی آموزشی عالی با همکاری کنسرسیوم پنج دانشگاه ایرانی و ارائه دروس با مشارکت اساتید مدعو بین‌المللی به صورت آنلاین نیز در مجموع برنامه‌های حیطه آموزش قرار دارد.
دکتر کردی از اطلاع‌رسانی بین المللی متمرکز فعالیت‌های پژوهشی محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران در حوزه کرونا، اعطای گرنت تحقیقات بین‌المللی در زمینه کرونا به اعضای هیأت‌علمی دانشگاه، تدریس اساتید بین‌المللی در کارگاه‌های نگارش گرنت های بین‌المللی و استفاده از ظرفیت‌های مراکز تحقیقات بین‌المللی برای ارتقاء دانش مراکز تحقیقاتی و تسهیل مطالعات چند مرکزی بین‌المللی نیز به عنوان برنامه‌های تعریف‌شده در حیطه پژوهش یاد کرد.
وی با تأکید بر اینکه در حوزه پشتیبانی و زیرساخت الکترونیک نیز تلاش شده بسترهایی برای مجازی‌سازی حیطه بین‌الملل دانشگاه فراهم شود، افزود: در همین راستا ایجاد زیرساخت‌های لازم برای برگزاری کنگره‌های بین‌المللی، دوره‌های آموزشی بین‌المللی، دفاع مجازی از پایان‌نامه‌ها و مشاوره سلامت از راه دور به دانشجویان خارجی، مورد توجه قرار دارد.
معاون بین‌الملل دانشگاه تمرکز اصلی برنامه‌های تعریف‌شده در حیطه دانشجویی و فرهنگی را نیز حفظ سلامت جسمی و روحی دانشجویان بین‌المللی حاضر در خوابگاه‌های دانشگاه عنوان کرد و اظهار داشت: در این حیطه برنامه‌هایی چون پایش وضعیت سلامت جسمی و روانی دانشجویان بین‌الملل و اجرای پروتکل‌های مربوطه، راه‌اندازی تله مدیسین جهت ویزیت آنلاین دانشجویان بیمار در خوابگاه‌های تهران و کیش، گسترش فعالیت‌های مرکز مشاوره بین‌الملل شامل پایش سلامت روان و مشاوره آنلاین، اجرای کارگاه‌های خود مراقبتی آنلاین و راه‌اندازی داشبورد معاونت دانشجویی فرهنگی پردیس بین الملل پیش‌بینی و از ابتدای سال اجرایی شده است.
دکتر کردی با اشاره به اینکه در حوزه مدیریت و روابط بین‌الملل نیز تلاش می‌شود برنامه‌هایی چون آمايش ظرفیت‌های دانشگاه براي طراحي و اجراي برنامه آموزشي جدید در دوران کرونا، تدوین آیین‌نامه شرکت اعضای هیأت‌علمی در کنگره‌های مجازی بین‌المللی و برندینگ دانشگاه، دانشکده‌ها و بیمارستان‌های وابسته در عرصه بین‌الملل عملیاتی شود، افزود: همچنین به منظور تقویت بازاریابی منطقه‌ای به کمک شبکه ارتباطی مجازی با کارگزاران و دانشجویان کشورهای هدف و گسترش شبکه اساتید مدعو بین‌المللی در همه گروه‌های آموزشی و مراکز تحقیقاتی نیز برنامه‌ریزی شده است.
وی راه‌اندازی کمپین بین‌المللی مبارزه با کرونا و ادامه فعالیت آن به عنوان بزرگ‌ترین پویش دانشجویی مبارزه با ویروس COVID-19 در منطقه را از مهم‌ترین برنامه‌های حیطه مذکور دانست و بیان داشت: این کمپین بر آن است ضمن کمک به کنترل ویروس کرونا و اطلاع‌رسانی در این باره، روش‌های تأیید شده مقابله و پیشگیری با شیوع این ویروس را در اختیار جوامع ملی و بین‌المللی قرار دهد و خوشبختانه تاکنون موفق شده دانشگاه‌ها و مراکز علمی مختلف از منطقه را با خود همراه کند.
دکتر کردی خاطرنشان کرد: با تکیه بر تنوع برنامه‌ها و فعالیت‌های تعریف‌شده، امیدواریم با همراهی اعضای محترم هیأت‌علمی و کارکنان دانشگاه و دریافت پیشنهادات و نقطه نظرات از سوی آن‌ها بتوانیم برنامه عملیاتی سال 99 معاونت بین‌الملل را به بهترین شکل ممکن اجرایی کنیم.
وی در پایان یادآور شد: انتظار می‌رود معاونت‌های بین‌الملل دانشکده‌ها بر مبنای این برنامه عملیاتی، طی هفته جاری نسبت به آماده‌سازی و ارسال برنامه‌های خود به معاونت بین‌الملل دانشگاه اقدام کنند.

مهناز  وحیدی
تهیه کننده:

مهناز وحیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *