رئیس بیمارستان فارابی: مدیریت منابع و مصارف از رویکردهای مهم این مرکز است

در جلسه کارگروه بررسی مدیریت بهینه منابع و مصارف واحدهای بیمارستان فارابی بر صرفه جویی و مصرف صحیح منابع تاکید شد.

دکتر محمدرضا اکبری

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، جلسه کارگروه بررسی مدیریت بهینه منابع و مصارف واحدهای این بیمارستان صبح پنجشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ با حضور دکتر محمدرضا اکبری، رییس، دکتر حمید ریاضی، معاون درمان، سعید مرادی، مدیر و اعظم بیات، رییس امور مالی بیمارستان برگزار شد.
شیما خاراباف، کارشناس مسئول اقتصاد درمان بیمارستان فارابی با ارائه توضیحی درباره مدیریت منابع و مصارف در این مرکز گفت: از سال ۹۷ وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی تهران موضوعی را با عنوان مدیریت منابع و مصارف مطرح و آن را یکی از اهداف مهم خود قرار دادند. ما نیز از سال ۹۷ بر اساس دستورالعمل‌های وزارتخانه و دانشگاه شروع به اقداماتی در این زمینه کردیم. علاوه بر آن در بیمارستان کارنامه عملکردی از میزان لوازم مصرفی پزشکی، دارویی و اداری فراهم و از واحدها و بخش‌های بیمارستان خواسته شد تا اقدامات اصلاحی لازم را در جهت مدیریت منابع انجام دهند.
وی به به تفاهم نامه تنظیم شده از طرف دانشگاه در خصوص اجرای اقدامات اصلاحی اشاره کرد و افزود: در ابتدا روش مشخصی که همه بیمارستان‌ های دانشگاه از آن تبعیت کنند وجود نداشت. بنابراین بیمارستان فارابی در ابتدا این فرایند روش اجرایی خود را تدوین کرد اما پس از آن مقرر شد بر اساس فرمول‌های ارائه شده از طرف دانشگاه اقدامات اصلاحی در زمینه مدیریت منابع و مصارف انجام و گزارش آن برای دانشگاه ارسال شود.  
خاراباف سپس آمار و نمودارهایی از تراز درآمد بخش‌ ها و واحدهای بیمارستان را به تفکیک ارائه کرد و عوامل مختلفی مانند تعداد نیروی انسانی، نوع خدمات ارائه شده و اصلاح و تغییر در نوع این خدمات به بیماران را بر کاهش یا افزایش میزان درآمد واحدهای بیمارستان موثر دانست.  
در ادامه رییس بیمارستان فارابی با تاکید بر اهمیت صرفه جویی و مدیریت منابع در بیمارستانها اظهار داشت: باید نگاه جدیدی به مدیریت منابع و مصارف در بیمارستان ایجاد کنیم زیرا در این شرایط چاره‌ ای به جز پایش این موضوع نداریم. در واقع مدیریت منابع و مصارف از رویکردهای مهم ما در شرایط موجود است. به همین دلیل باید درآمد‌ها و هزینه‌ها را به خوبی رصد کنیم.
دکتر اکبری ایجاد انگیزه در نیروی انسانی برای استفاده صحیح از منابع را مهم دانست و افزود: از ایده‌هاییکه باعث افزایش درآمد و صرفه جویی در منابع می‌ شود به شدت استقبال می‌ کنیم و قطعا افرادی که موفقیت مجموعه فارابی برایشان اهمیت دارد تشویق خواهند شد. بنده از کادر درمان می‌خواهم تا به صورت مستقیم به این موضوع ورود کنند تا بتوانیم گزارش جامعی از میزان مصرف منابع در بیمارستان فارابی داشته باشیم.
وی همچنین برگزاری جلسات مدیریت منابع و مصارف را مثبت ارزیابی کرد و از مسئولان بیمارستان خواست تا در جلسه‌های آینده معیارها و شاخص‌ های مربوط به مدیریت منابع در واحدهای بیمارستان را مورد بررسی قرار دهند.
در پایان این جلسه حاضران پیشنهاد کردند تا مقایسه واحدها و بخش‌ ها به صورت شش ماهه و بر اساس اعداد واقعی و نه بر اساس پیش‌ بینی‌ ها انجام شود. همچنین علت کاهش احتمالی تعداد مراجعان به صورت دقیق بررسی و در صورت لزوم اقدامات اصلاحی لازم انجام شود.
سید عباس  قاضی میرسعید
تهیه کننده:

سید عباس قاضی میرسعید

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *