فراهم شدن امکان خوداظهاری در پویش ملی سلامت با غربالگری دیابت و پرفشاری خون

امکان خوداظهاری در «پویش ملی سلامت با غربالگری دیابت و پرفشاری خون» برای شهروندان فراهم شد.

فراهم شدن امکان خوداظهاری در پویش ملی سلامت با غربالگری دیابت و پرفشاری خون

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بهداشت، دکتر نجمه الملوک امینی، رئیس گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشت با اشاره به این که پویش ملی سلامت از 20 آبان ماه با هدف شناسایی و شروع مراقبت و درمان بیماران مبتلا به دیابت و پرفشاری خون و افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل این دو بیماری آغاز شده گفت: در این پویش، فشارخون و مقدار قندخون افراد بالای 18 سال و خانم‌های باردار در تمام گروه‌های سنی اندازه‌گیری و ثبت می‎شود و درصورتی که فردی نیاز به بررسی بیشتر یا  اقدامات درمانی داشته باشد به پزشک ارجاع داده می‌شود.
وی در مورد اهمیت اندازه گیری مقدار قند و فشار خون گفت: امروزه به دلیل گسترش رفتارهای غیربهداشتی و سبک زندگی ناسالم، این دو بیماری بصورت خاموش در جامعه گسترش یافته‌اند و اگر فرد مبتلا، سبک زندگی خود را تغییر ندهد و به موقع برای درمان و کنترل بیماری‌اش اقدام نکند، می‌توانند منجر به عوارض مهمی مثل حملات قلبی، سکته های مغزی، نارسایی کلیه و دیالیز و حتی قطع عضو شوند که هزینه‌های سنگینی را به بیماران و خانواده‌های آنها تحمیل می‌کند. بنابراین «پویش ملی سلامت» فرصتی است که در آن، افرادی که مبتلا به بیماری هستند ولی خودشان از بیماری خود اطلاع ندارند شناسایی می‌شوند و با آموزش‌های صحیح و تغییر سبک زندگی در کنار اقدامات درمانی، می‌توانند تا حد زیادی از بروز عوارض جدی بیماری جلوگیری کنند.
رئیس گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشت درباره خوداظهاری در این پویش گفت: ما از تمام شهروندان 18 سال و بالاتر و همچنین از تمام خانم‌های باردار می‌خواهیم با در دست داشتن کد ملی و ترجیحا به صورت ناشتا، در شهرها به نزدیک‍ترین پایگاه سلامت یا مرکز خدمات جامع سلامت و در روستاها به خانه بهداشت مراجعه کنند. اما خبر خوب این است که خوشبختانه امکان خوداظهاری در این پویش هم فراهم شده و شهروندان عزیز می‌توانند برای اطلاع از وضعیت سلامت خود از نظر احتمال ابتلا به دو بیماری فشارخون بالا و دیابت، از طریق لینک  http://Health.MCI.ir به سوالات پرسشنامۀ خوداظهاری پاسخ دهند. بر اساس پاسخ‌هایی که فرد ثبت می‌کند، درصورتی که در معرض خطر شناخته شود باید برای بررسی به مراقب سلامت در پایگاه سلامت یا بهورز در خانه بهداشت مراجعه کنند.
پویش ملی سلامت با غربالگری دیابت و پرفشاری خون، تا 15 دی ماه 1402 در سراسر کشور در حال اجراست و در این پویش تمام افراد 18 سال و بالاتر یعنی متولدین قبل از 1 آبان 1384 و مادران باردار در همه سنین، تحت غربالگری پرفشاری خون و دیابت قرار می‌گیرند.

اسماعیل  استاجی
تهیه کننده:

اسماعیل استاجی