معرفی کتاب / استفاده از شواهد در تصمیم گیری های نظام سلامت

کتاب استفاده از شواهد در تصمیم گیری های نظام سلامت؛ درباره کاربرد شواهد در تصمیم گیری های مدیریتی، به ویژه تصمیم گیری های سیاستی است.

کتاب حاضر مقدمه ای کوتاه بر سیاستگذاری آگاه از شواهد در حوزه سلامت است. موضوع سیاستگذاری آگاه از شواهد در ایران دوران طفولیت خود را می گذراند و هنوز در این زمینه تجربه کافی وجود ندارد. دنیا گام های اولیه را برداشته است و شاید در سال های آتی شاهد پیشرفت های قابل توجهی در این رابطه باشیم.
این کتاب درباره کاربرد شواهد در تصمیم گیری های سیاستی است و برای پرداختن به این موضوع از عبارت «سیاست گذاری آگاه از شواهد» استفاده شده است. در «سیاست گذاری آگاه از شواهد» بر خلاف «پزشکی مبتنی بر شواهد» شواهد پژوهشی مهمترین مبنای تصمیم گیری نیستند. باید خاطر نشان کنیم که اگر چه واژه «آگاه»، برای «انسان» بکار می رود ولی نویسندگان کتاب سیاست گذاری را فعل انسان ها در نظر می گیرند که باید با آگاهی و تأثیرپذیری از شواهد به تدوین و اتخاذ سیاست ها بپردازند و  این در واقع آرزوی نویسندگان در مورد تصمیم های سیاستی در نظام سلامت کشورمان است.
این کتاب برای دانشجویان دوره های تکمیلی سیاستگذاری سلامت، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، اپیدمیولوژی، گواهینامه عالی بهداشت عمومی (Master of Public Health)، پزشکی اجتماعی و سایر رشته های زیربط نوشته شده است، البته می تواند برای سیاستگذاران و حامیان آن ها و ذی نفعان سیاست ها نیز مفید باشد. با مطالعه این کتاب انتظار می رود خوانندگان بتوانند؛ روش های رایج سیاستگذاری در حوزه سلامت با رویکرد سیاستگذاری آگاه از شواهد را مقایسه کنند، سیر تحول رویکرد سیاستگذاری آگاه از شواهد در سلامت را توضیح دهند، موانع مهم کاربرد شواهد در سیاستگذاری را تبیین کنند و برنامه ای برای ارزیابی کاربرد شواهد در سیاست های حوزه سلامت تهیه کنند.
توضیح اینکه؛ کتاب استفاده از شواهد در تصمیم گیری های نظام سلامت نوشته دکتر سید رضا مجدزاده، لیلا دشمنگیر و حکیمه مصطفوی است. 

الهام علی
تهیه کننده:

الهام علی