اولین جلسه کمیته مصرف منطقی آنتی‌بیوتیک مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در سال 1402

در هم‌اندیشی اعضای کمیته آنتی‌بیوتیک استوارد شیپ مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) بر ضرورت فعال‌سازی قانون Stop Order برای مدیریت تجویز هشت قلم از آنتی‌بیوتیک‌های پرمصرف و پرهزینه در HIS تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) اولین جلسه کمیته آنتی‌بیوتیک استوارد شیپ مجتمع در سال جاری، پنج‌شنبه 25 خرداد 1402 با حضور دکتر محمدرضا صالحی معاون امور دانشگاهی و رئیس کمیته، دکتر مریم پرنیان مدیر نظارت بر درمان، طاهره زرعی چیان مدیر امور پرستاری، دکتر محسن خلیلی رئیس مرکز مراقبت‌های دارویی مجتمع، دکتر اسمعیل محمدنژاد سرپرست واحد CSSD و دبیر کمیته و سایر اعضای کمیته در سالن شورای ریاست برگزار شد.

دکتر صالحی با اشاره به چالش‌های جدی حوزه تجویز منطقی آنتی‌بیوتیک گفت: اگرچه در سال‌های اخیر اقدامات زیادی در این مجتمع صورت گرفته و نتایج آن در سیاست‌گذاری‌های کشوری این حوزه هم موثر بوده است ولی هنوز در ابتدای راهیم و باید با جدیت و نظارت دقیق‌تری آن را دنبال کنیم. برای اجرای دستورالعمل Stop Order بسیار مهم است تا از طریق آن اگر پزشکی ملاحظات قانونی استوارد شیپ را در تجویز منطقی آنتی‌بیوتیک‌های وسیع الطیف رعایت نکرد امکان کنترل، توقف مصرف برای اتخاذ تصمیم مناسب از طریق سامانه اطلاعات بیمارستانی همچون گذشته ممکن باشد. این موضوعی است که باید از طریق معاونت درمان  دانشگاه به جد پیگیری شود.

وی در ادامه تصریح کرد: اگرچه آموزش در این حوزه بسیار راهگشاست ولی کافی نیست و برای اجرای کامل استوارد شیپ نیاز به اقدامات اصلاحی جدی است.

دکتر صفورا بیک رسولی مسئول فنی داروخانه‌های مجتمع در خصوص عدم امکان پیاده‌سازی دستورالعمل کشوری Stop Order در نرم‌افزار شفا توضیحاتی داد و همچنین گزارشی از میزان مصرف 10 قلم از آنتی‌بیوتیک‌های پرهزینه به تفکیک بخش‌های بالینی مجتمع در یک بازه 9 ماهه (اول مهر 1401 تا خرداد 1402) ارائه کرد؛ که در این میان مروپنم، آمفوتریسین B لیپوزومال و ونکومایسین در رتبه اول تا سوم قرار داشتند.

نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *