برگزاری جلسه آموزشی با موضوع تغذیه و فشارخون در پارک گلشهر

با همکاری مرکز خدمات جامع سلامت گلشهر و اداره ورزش و جوانان چهاردانگه جلسه آموزشی ویژه ورزشکاران پارک گلشهر جلسه آموزشی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر، شهرزاد پیرشاه، کارشناس تغذیه مرکز سلامت جامه شهری گلشهر در خصوص این جلسه آموزشی با موضوع تغذیه و فشارخون که یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ برگزار شد گفت: فشارخون بالا به افزایش فشارخون سیستولی (۱۴۰ میلی‌متر جیوه و بالاتر) و فشارخون دیاستولی (۹۰ میلی‌متر جیوه و بالاتر) و یا یکی از هر دو حالت اطلاق می‌شود. بنابراین فشارخون مساوی و یا بالاتر از ۹۰/۱۴۰ میلی‌متر جیوه فشارخون بالا محسوب می‌شود . افزایش هر یک از عددهای حداکثر و حداقل فشارخون، فشار خون بالا محسوب می‌شود.
وی در ادامه در خصوص عوامل مؤثر در فشارخون بالا به ارث، سن، چاقی،قرص‌های ضدبارداری خوراکی و جنس اشاره کرد و در خصوص مقدار توصیه‌شده مصرف نمک گفت: طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی حداکثر مقدار مصرف روزانه نمک،۵ گرم است این در حالی است که میزان مصرف نمک روزانه ایرانی‌ها ۲ تا ۳ برابر این مقدار برآورد شده است. برای پیشگیری از فشارخون بالا به میزان سدیم درج‌شده بر روی برچسب‌های بسته‌های مواد غذایی باید دقت شود. فشارخون براثر چاقی بالا می‌رود زیرا افزایش وزن سبب افزایش کار قلب می‌شود درنتیجه کاهش وزن در کنترل فشارخون مؤثر است.
پیرشاه در ادامه افزود: در میان وعده‌ها به‌جای مصرف چیپس و پفک، چوب شور و سایر تنقلات پرنمک از مغزها، ماست کم‌چرب، ذرت بدون نمک، انواع سبزی که دارای منیزیم هستند استفاده شود. مصرف روغن‌ها کاهش داده شود و به‌جای استفاده از روغن‌های با منبع  حیوانی مانند پیه دنبه و کره انواع روغن‌های گیاهی مایع مانند روغن‌زیتون ، کنجد، کانولا ... استفاده شود. در منابع غذایی روزانه از میوه‌ها و سبزیجات ، حبوبات و غلات کامل،زردآلو، گوجه فرنگی، هندوانه، موز، سیب زمینی، آب پرتقال و گریپ فروت که منابع خوبی از پتاسیم هستند بیشتر استفاده شود.
 
زینب  ایمانی
تهیه کننده:

زینب ایمانی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *