برگزاری نشست هماندیشی استادان با موضوع راههای اصلاح فرهنگی و نقش اساتید در دانشجو پروری
به همت مدیریت هماندیشی استادان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، نشست هماندیشی استادان با موضوع «راههای اصلاح فرهنگی و نقش اساتید در دانشجو پروری» در دانشکده پیراپزشکی برگزار شد.
گالری عکس (دوربین دانشکده پیراپزشکی)
به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، نشست هماندیشی استادان با موضوع «راههای اصلاح فرهنگی و نقش اساتید در دانشجو پروری» از ساعت 13 روز سهشنبه 19 آذر 98 در سالن شورای ریاست دانشکده پیراپزشکی برگزار شد.
در ابتدای این نشست دکتر منیره رحیم خانی، رابط هماندیشی استادان دانشکده پیراپزشکی ضمن خیرمقدم به حجتالاسلاموالمسلمین سیدقریشی و استادان شرکتکننده در این نشست، گفت: در سال جاری یک نظرخواهی از استادان دانشکده در مورد مهمترین مسائل فرهنگی پیش رو انجام شد که حدود 10 موضوع با اولویتهای متفاوت انتخاب شد که لیست موضوعات در اختیار دفتر نهاد رهبری قرار گرفت.
وی افزود: طبق فهرستی که تهیه شد موضوع «نقش اساتید در دانشجو پروری» بالاترین اولویت را داشت که با مساعدت حجتالاسلاموالمسلمین سیدقریشی، این موضوع در این جلسه هماندیشی مطرح شده است.
در ادامه برنامه حجتالاسلاموالمسلمین سیدقریشی با اظهار خرسندی از حضور در بین استادان محترم دانشگاه با اشاره به اینکه جلسه هماندیشی ذاتاً جلسه گفتگو و طرح موضوعات - بعضاً متضاد - از طرف استادان شرکتکننده است؛ گفت: اعتقاد من این است که جلسات هماندیشی، بستری برای بیان نظرات و نقدهای استادان محترم باشد و امیدوارم این جلسه، آغاز فرآیندی باشد که بتوانیم مسائل و معضلات فرهنگی دانشگاه را با همفکری استادان محترم برطرف کنیم.
وی در ادامه با اشاره به موضوع جلسه گفت: در این جلسه در مورد مسائل فرهنگی دانشگاه مطالبی را مطرح میکنیم تا مشخص شود مشکلات ما در این حوزه چیست؛ ولی راهحل این مشکلات و معضلات باید با همت استادان محترم و صاحبنظران دانشگاه پیدا شود.
مسئول نهاد با اشاره به اهمیت فرهنگ در دیدگاههای انقلاب اسلامی گفت: توجه به فرهنگ در بیان و روش بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) مکرراً مورد تأکید بود و تشکیل «انقلاب فرهنگی» در روزهای آغازین پیروزی انقلاب، بهمنظور اصلاح رویههای فرهنگی دانشگاهها یکی از اقدامات مهم و اساسی انجامشده در این حوزه بود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه نظام اسلامی در حوزه تدوین اسناد بالادستی جزء 10 کشور پیشرو است؛ گفت: در سالهای گذشته اسناد بالادستی بسیار خوبی تدوین شده است؛ همچنین پس از انقلاب بازوهای اجرایی قوی برای پیشبرد اقدامات فرهنگی در دانشگاه ایجادشده که افراد و جریانهای با سلایق سیاسی و فرهنگی متفاوت در این حوزهها مشغول کار هستند.
وی وجود مشکلات متنوع در حوزه فرهنگ علیرغم سازمانهای بزرگ فرهنگی را آسیب مهمی در این حوزه برشمرد و تأکید کرد: چنانچه نتوانیم برای این معضلات راهحل مناسبی پیدا کنیم در گام بعدی و 40 ساله دوم انقلاب با مشکل مواجه خواهیم شد.
حجتالاسلاموالمسلمین سیدقریشی تنوع مخاطب را یکی از ویژگیهای جمعهای دانشجویی معرفی کرد و گفت: بعضاً در برنامهریزیهای فرهنگی، این تنوع و تفاوتهای فرهنگی، اقتصادی و ... را موردتوجه قرار نمیدهیم و مشخص نیست که برنامههای ما چه گروهی از دانشجویان را هدف گرفته است؛ همچنین در برنامهریزیهایمان نیاز داریم با توجه به محدودیتهای منابع، اولویتهای اصلی را مشخص کنیم.
وی با تأکید بر دشوار بودن حل معضلات فرهنگی گفت: کار فرهنگی یک فرآیند مستمر و دیربازده است و ایجاد یک تغییر مثبت شاید مدتها زمان ببرد؛ همچنین گاهی لازم است که بعدازاین همهسال یک بررسی در روشها عملکرد خود داشته باشیم و در صورت لزوم یک بازنگری در شیوههایمان بکنیم.
مسئول نهاد با تأکید بر نقش استاد در فرآیندهای تربیتی دانشجویان گفت: علیرغم تأثیرگذاری بینظیر استادان بر دانشجویان مشاهده میکنیم کمترین وظیفه در حوزه فرهنگ به استادان محول شده و وظیفه مشخصی برای استاد معین نشده است؛ درحالیکه به اعتقاد من باید متولی اصلی فرهنگسازی در دانشگاه نه معاونت فرهنگی، بلکه معاونت آموزشی و استادان معزز باشند.
وی با تأکید بر لزوم تغییر در ساختارهای آموزشی و فرهنگی دانشگاهها گفت: فعالیتهای روتین فرهنگی و نگاه از بالا به پایین و دستوری در حوزه فرهنگ منجر به نتایج مطلوب نخواهد شد و با این ساختار فعلی، اتفاق خوبی رقم نخواهد خورد؛ ولی ما با پتانسیل 1800 عضو هیئتعلمی میتوانیم در این حوزه تأثیرگذار باشیم و به اعتقاد من این استاد است که با تعامل مناسب با دانشجویان میتواند در کنار ارتقای علمی، باعث تعالی روحی آنان بشود.
وی با اشاره لزوم در اختیار قرارگیری امکانات برای استادان برای فعالیتهای فرهنگی گفت: دیدگاه ما این است که آن چیزی را که در حوزه فرهنگی میخواهیم باید در فرآیند آموزش اتفاق بیفتد که این امر مستلزم این است که امکانات و اختیار لازم را در خدمت استاد قرار دهیم.
در ادامه نشست استادان شرکتکننده به بیان نظرات و دیدگاههای خود در این حوزه پرداختند.
دکتر سیما صدرای، عضو هیئتعلمی دانشکده داروسازی با اشاره به نیاز دانشجویان به آموزش مسائل اجتماعی و فرهنگی، گفت: در دانشکده داروسازی چندین عنوان کارگاه در مقاطع مختلف تعریف کردیم و دانشجویان را موظف کردیم تا در این دورهها شرکت کنند؛ همچنین چندین دوره برای ارتقاي استادان در نظر گرفتیم.
ارسال به دوستان